Siirry suoraan sisältöön

Aikuisen asiakkaan ohjaaminen ja tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081241-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.09.2021 - 01.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Noora Kumpulainen
  • Sirppa Kinos
  • Meeri Rusi

Ryhmät

  • PSOSTS20
    Sosionomi (AMK), Turku, S20

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessin
- oppii erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa

Sisältö

Sisällöt:
- elämänkaari ja identiteetin kehittyminen
- kriisi ja mielenterveystyö
- päihdetyö
- rikosseuraamusalan työ
- seniorityö

Oppimateriaalit

Näkki, P. & Sayd, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita sekä
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely
kirjallisuusperusteinen
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti: 28.9.2021 kello 12.30 - 14.00 ICT-talolla Turussa
Uusintatentti 3.11.21 klo 16-18. Paikka on ICT -talo Turku
Uusintatentti joulukuu 8.12.16-18 ICT -talo Turku

Tenttimateriaalina kirjat ja lähiopiskelumateriaali.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-oppiminen
Simulaatio-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävän ohje löytyy Itslearningista opintojakson alkaessa.
Tehtävän palautuspäivä:
Toinen ja kolmas palautuspäivä:

Sisällön jaksotus

Opintojakson toteutusviikot 36-39. Toteutetaan muuten verkossa (myös simulaatiot),paitsi tentti ICT-talolla paikan päällä.
7.9.21 8.15-14.00
8.15-9.00 Opintojakson aloitus https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MjVlZWZiMDAtOGE0ZC00OTkxLTg1ZjctYmFiOTJlMjcxOTM4%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22ab32bc86-12f2-4b38-b262-c5775982e241%22%2c%22Oid%22%3a%22c5dc1a6d-6d3d-492e-be18-555a0104033f%22%7d
9.00-9.45 Simulaatioiden valmistelut ja pienryhmäjako.
10.00-11.30, 12.30-14 Simulaatiot pienryhmissä (MR, NK, SK)
13.9.21 8.15-11.30 Elämänkaari (NK)
12.30-15.45 Itsenäinen työskentely
14.9.21 8.15-14.00 Seniorityö (SK)
20.9.21 8.15-14.00 Aikuisen asiakkaan ohjaaminen (MR)
21.9.21 8.15-11.30 Mielenterveys (NK)
12.30-14.00 Kriisityö (NK)
27.9.21
8.15-11.30 Rikosseuraamustyö (MR). Totetuu yhdessä Msosss20 ryhmän kanssa
12.30-14.00 Nuoret hoivaajat (MR) Mukana 13-14 Sara Taskinen Varsinais-Suomen FinFamista
28.9.21
8.15-11.30 Päihdetyö (SK). HUOM! JÄRJESTETÄÄN LÄHIOPETUKSENA Joukahainen muunto LEM_B147. Vierailijat Varsinais-Suomen Sininauha ry:stä, kokemuskouluttaja ja toiminnanjohtaja.
12.30-14.00 Tentti paikan päällä ICT-talolla,,Luentosali Gamma

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ennakkotehtävä simulaatioharjoitusta varten:
Simulaatiossa harjoittelemme ammatillista vuorovaikutusta. Valmistaudu siihen perehtymällä vuorovaikutuksellisen tukemisen periaatteisiin tenttikirjojen avulla (erityisesti Vuorovaikutuksellinen tukeminen sivut 11-23, 76-91 ja 192-198 sekä Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla sivut 25-42). Jotta voit osallistua simulaatioon, suorita hyväksytysti ennakkotesti Itslearningissa 7.9.21 mennessä. Testi aukeaa 2.9.21 klo 12.00.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetus verkossa ja simulaatiot 1 op, hyväksytty - hylätty. Simulaatioissa 100 % läsnäolovelvoite.
Eri asiakasryhmien ohjaaminen - tehtävä 2 op, hyväksytty - hylätty
Tentti (kirjat ja lähiopiskelumateriaali) 2 op, 1-5, hylätty.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hahmota elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija ei hallitse kriisin vaiheita ja niihin liittyvää auttamistoimintaa. Opiskelija ei tunne mielenterveyden riskitekijöitä eikä suojaavia tekijöitä. Opiskelija ei tunne päihdetyön menetelmiä. Hän ei tunne rikosseuraamustyön peruskäsitteistöä eikä etiikkaa. Hän ei tiedä vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) eikä niiden keskeisiä piirteitä. Hän ei tunne asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää joitakin elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija osaa nimetä kriisin eri vaiheet. Opiskelija tietää joitakin mielenterveyden riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä päihdetyön menetelmiä. Hän tietää rikosseuraamustyön eri muotoja.
Hän osaa nimetä joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen lähestymistapoja, mutta ei tunne niiden keskeisiä piirteitä. Hän osaa nimetä joitakin asiakastyön keskeisiä menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoimintaa. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä mielenterveyden ensiavun perusteet. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja vapautumisen jälkeisen arkielämän haasteita. Hän tuntee joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeisiä piirteitä. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoiminnan. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä osaa kuvata mielenterveyden ensiavun käytäntöjä. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja perheen haasteita. Hän tuntee vuorovaikutuksellisen tukemisen keskeiset lähestymistavat (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeiset piirteet. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu). Hän osaa arvioida eri työmenetelmien soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja eri elämäntilanteisiin.