Sirppa Kinos, Meeri Rusi, Noora Kumpulainen, Marjo Vähäkangas
Näkki, P. & Sayd, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita sekä
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Päihdelinkki.fi -materiaalia (tarkempi kuvaus Itslearningissa).
yksilötyöskentely
kirjallisuusperusteinen
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen
Lähiopetus verkossa ja simulaatiot 1 op, hyväksytty - hylätty. Simulaatioissa 100 % läsnäolovelvoite.
Eri asiakasryhmien ohjaaminen - tehtävä 2 op, hyväksytty - hylätty.
Tentti (kirjat ja lähiopiskelumateriaali) 2 op, 1-5, hylätty.
Suomi
22.08.2022 - 25.09.2022
01.06.2022 - 12.09.2022
10 - 40
Terveys ja hyvinvointi
Opettajat: Sirppa Kinos (vastuuopettaja), Noora Kumpulainen, Meeri Rusi ja Marjo Vähäkangas
Simulaatiossa harjoittelemme ammatillista vuorovaikutusta. Valmistaudu siihen perehtymällä vuorovaikutuksellisen tukemisen periaatteisiin tenttikirjojen avulla.
Sosionomikoulutus
Salo IoT Campus
0.00 op
5.00 op
H-5
Tentti 20.9. 16.00-18.00 Itslearningissa.
Uusintatentit
31.10.2022 16.00-18.00 Itslearningissa.
13.3.2023. 16.00-18.00 Itslearningissa. Ilmoittaudu 27.2.2023 mennessä tenttiin sähköpostilla marjo.vahakangas@turkuamk.fi
.
Tenttimateriaaliin sisältyy oppimateriaali (ks. yllä) ja lähiopiskelumateriaali. Tenttimateriaali saa olla tentissä mukana.
Verkko-oppiminen
Simulaatio-oppiminen
Oppimistehtävän ohje löytyy Itslearningista opintojakson alkaessa.
Tehtävän palautuspäivä: 30.9.2022.
Toinen ja kolmas palautuspäivä 31.10.2022 ja 9.12.2022.
ti-to 16.00-18.00 vko 35-38
30.8 16.00-18.00 Opintojakson aloitus. Seniorityö. Sirppa Kinos
https://turkuamk.zoom.us/j/61677874948?from=addon
1.9. 16.00-18.00 Mielenterveys- ja kriisityö. Noora Kumpulainen
13.9. 16.00-18.00 Simulaatiot. Sirppa Kinos, Meeri Rusi ja Marjo Vähäkangas
15.9. 16.00-18.00 Päihdetyö Marjo Vähäkangas, Rikosseuraamustyö Meeri Rusi
20.9. 16.00-18.00 Tentti ja palaute Sirppa Kinos, Marjo Vähäkangas
Suomeksi
Opiskelija ei hahmota elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija ei hallitse kriisin vaiheita ja niihin liittyvää auttamistoimintaa. Opiskelija ei tunne mielenterveyden riskitekijöitä eikä suojaavia tekijöitä. Opiskelija ei tunne päihdetyön menetelmiä. Hän ei tunne rikosseuraamustyön peruskäsitteistöä eikä etiikkaa. Hän ei tiedä vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) eikä niiden keskeisiä piirteitä. Hän ei tunne asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).
Englanniksi
Opiskelija tietää joitakin elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija osaa nimetä kriisin eri vaiheet. Opiskelija tietää joitakin mielenterveyden riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä päihdetyön menetelmiä. Hän tietää rikosseuraamustyön eri muotoja.
Hän osaa nimetä joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen lähestymistapoja, mutta ei tunne niiden keskeisiä piirteitä. Hän osaa nimetä joitakin asiakastyön keskeisiä menetelmiä.
Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoimintaa. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä mielenterveyden ensiavun perusteet. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja vapautumisen jälkeisen arkielämän haasteita. Hän tuntee joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeisiä piirteitä. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).
Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoiminnan. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä osaa kuvata mielenterveyden ensiavun käytäntöjä. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja perheen haasteita. Hän tuntee vuorovaikutuksellisen tukemisen keskeiset lähestymistavat (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeiset piirteet. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu). Hän osaa arvioida eri työmenetelmien soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja eri elämäntilanteisiin.