Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurisensitiivinen ja yhteisöllinen työ/ Aluetyö Turku (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081243-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 08.03.2020

Ajoitus

27.02.2020 - 12.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

4 - 10

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Maija-Liisa Aronpää

Ryhmät

  • PSOSTK19
    Sosionomikoulutus

Tavoitteet

Opiskelija
- kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- osaa ohjata ryhmiä ammatillisesti

Sisältö

Sisältö:
- sosiokulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sukupuolisensitiivisyys
- ryhmien ohjaaminen
- vaikuttamistyö
- maahanmuuttajatyö
- työllisyyspalvelut

Oppimateriaalit

Pihlaja, R.2017. Osallistuva budjetointi kunnissa ja maakunnissa. Kuntaliitto.
Ketkä voittavat, jos kaupunkilaiset saavat itse päättää julkisista varoista? "Ehdottaa sai mitä tahansa maan ja taivaan väliltä, ja niin tehtiinkin" https://yle.fi/uutiset/3-11033057
Roivainen, Irene & Ranta-Tyrkkö, Satu (toim.): Yhteisöt ja yhteisösosiaalityön lähtökohdat. United Press Global.
Rasinkangas, Jarkko 2013. Sosiaalinen eriytyminen Turun kaupunkiseudulla. Tutkimus asumisen alueellisista muutoksista ja asumispreferensseistä.
Osoitteessa: https://www.utupub.fi/handle/10024/91701
https://www.utupub.fi/handle/10024/91701.

Kivinen, Outi (eds.) 2014. Promoting Urban health. Experiences from developing Multiprofessional studies in Social and Health Care Education. Turku University of Applied Sciences. Available:
http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522165459.pdf.

Safety and security walks – a Guide
http://www.tryggaremanskligare.goteborg.se/pdf/engelska/step_by_step.pdf


Täydentyy

Opetusmenetelmät

Ryhmätyöskentely; kirjallisuusperusteinen, oppimistehtäväperusteinen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Projektityön tekeminen pienryhmässä kaupungin aluetyöntekijän ohjauksessa, osallistuminen tehtävänantoon, mahdolliseen väliohjaukseen sekä yhteiseen projektin purkuun, raportin laatiminen yhdessä pienryhmän kanssa. Täydennettävä/ T1-K5.

Sisällön jaksotus

Projektitoteutus tehdään yhdessä Turun kaupungin aluetyön kanssa. Kaupungin aluetyöntekijä perehdyttää projektiin osallistujat aluetyöhön ja osallistuvaan budjetointiin. Opiskelijoiden tehtävänä etsiä nimetyillä asuinalueilla haasteellisesti tavoitettavia kohderyhmiä. Opiskelijat innostavat näitä ryhmiä ehdotusten tekemiseen osallistuvaa budjetointia varten ja samalla kokoavat tietoa, mitkä ovat esteet, jonka vuoksi haasteellisimmat ryhmät eivät voi osallistua esim. Asukasbudjetin seurantaan.

Toteutus alkaa ma 24.2. klo 12.30, jolloin kaupungin aluetyöntekijä Katri Arnivaara pitää projektiryhmälle ja koko perustoteutukselle alustuksen kaupungin aluetyöstä. Sen jälkeen projektiryhmä eriytyy suunnittelemaan omaa työtään hänen ohjauksessaan ja ohjaavan opettajan mukana ollessa. Tämän alun jälkeiset aikataulut sovitaan yhdessä projektiryhmän ja aluetyöntekijän kesken. Projektin purku tapahtuu ma 6.4. ja raportti projektista jätetään sekä koululle että aluetyöntekijälle 9.4.

Asukasbudjetointi arkoittaa talouden ja demokratian yhdistämistä. Asukasbudjetissa asukkaat ideoivat ja päättävät siitä, mihin kaupungin rahoja käytetään. Tavoitteena on vahvistaa asukkaitten vaikuttamismahdollisuuksia, edistää yhdenvertaisuutta sekä lisätä ymmärrystä kaupungin toiminnasta. Tarkempina tavoitteina on lisätä yhteisöllisyyttä, edistää sosiaalisesti kestävää kaupunkikehitystä ja osallisuutta, toteuttaa kaupunginhallintosäännön mukaista osallisuuden ja vuorovaikutuksen periaatetta sekä kaupungin antamia toimintalupauksia.


Huom! Tehtäväksi anto tarkentuu ensimmäisellä tapaamiskerralla, jolloin aluetyöntekijä Katri Arnivaara ohjeistaa sitä paremmin ja projektiryhmä rupeaa tekemään suunnitelmaa yhdessä hänen kanssaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu projektityön prosessista ja lopputuotoksesta, joka on raportin muodossa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
-vaikuttamistyö
- kotouttaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä seuraavat keskeiset käsitteet:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- vaikuttamistyö
- kotouttaminen.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.
- verkostotyö. Ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotouttaminen. Tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.
- verkostotyö. Ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotouttaminen. Tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.