Johdanto sosiaalialan ammatillisuuteen ja ryhmässä toimimiseen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081271-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.01.2020 - 23.01.2020
Ajoitus
16.01.2020 - 27.02.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Hanna Siren
- Heidi Ristseppä
- Marika Kouki
- Heli Virjonen
Ryhmät
-
MSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
Tavoitteet
Opiskelija
- aloittaa sosionomin ammattiidentiteetin rakentamisen
- harjoittelee toimimaan aktiivisena ja vastuullisena tiimin jäsenenä
Sisältö
Sisältö:
- sosionomin osaamisalueet, tehtävät ja kelpoisuusvaatimukset
- sosionomin kompetenssit
- reflektiivisyys
- tiimityöskentely, ryhmäteoriat, ryhmäytyminen toiminnallisesti
Oppimateriaalit
Jakson kirjallisuutta:
- Mäkinen, Raatikainen, Ratikka & Saarnio 2009. Ammattina sosionomi. WSOY pro Oy (vuoden 2009 painos tai uusi 2020, jos saatavilla)
- Laki sosiaalialan ammattihenkilöstöstä 817/2015 (www.finlex.fi)
- Lähiopetuksen materiaalit
- Ammattihenkilö - Opas sosiaalihuollon ammattioikeuksista, vastuista ja valvonnasta 2016 (http://talentia.e-julkaisu.com/2016/ammattihenkilo-opas/)
- https://www.hengittavamieli.fi/tiedostot/Satoa%20ryhmasta.pdf
Opetusmenetelmät
-Luennot
- Toiminnalliset harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Esseen palautuspäivät 5.3.2020 ja 19.3.2020 Tarkemmat ohjeet Optimassa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Luentokeskustelut
Pari- ja ryhmätyö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1 op
Essee 2op
Haastattelu- ja ennakkotehtävät 2 op
Sisällön jaksotus
Viikot 3- 9, lähiopetuspäivä torstai
Johdanto sosiaalialan ammatillisuuteen ja ryhmässä toimimiseen
16.1. klo 8:30-12:00 Jakson aloitus, ryhmäytyminen, sosiaalisuus,sosiaalisen käsite ja sosiaaliala. MK, HV
23.1. klo 8:30-12:00 Ryhmäteoriat ja tiimityöskentely (ennakkotehtävä) HV
6.2. klo 9:00 - 12 Sosionomin kompetenssit ja sosiaalialan työkentät sekä kelpoisuusvaatimukset. MK Klo 13-16 opiskelijat kentällä tekemässä sosionomin haastattelua pareittain.
13.2. klo 8.30-12:00 Reflektiivisyys ja ammatillinen kehittyminen. Toiminnallisten harjoitusten ohjaaminen ryhmälle. HV
27.2. klo 8.30-12:00 Haastattelutehtävän purku, mahdollinen vierailija ja opintojakson palaute. MK
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena on essee. Esseen arvioidaan asteikolla täydennettävä/T1-K5
Lisäksi opintojakson suoritusmerkinnän saaminen edellyttää hyväksyttyä tehtävien suorittamista sekä sitä, että opiskelija osallistuu lähiopetukseen vähintään 50% lähiopetustunneista.
Hylätty (0)
Opiskelijan osaamisessa sosionomin osaamisalueiden ja tehtävien tunnistamisessa, sosionomin kompetenssien tuntemuksessa sekä ryhmäteorioiden osaamisessa on selkeitä puutteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Sosionomiopiskelija tunnistaa sosionomin osaamisalueet, tehtävät ja kelpoisuusvaatimukset tyydyttävästi.
Hän osaa tyydyttävästi kuvata sosionomin kompetensseja ja reflektoida omaa toimintaansa
Hän tuntee jonkin verran ryhmäteoriaa ja tiimityöskentelyn perusteita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Sosionomiopiskelija tunnistaa sosionomin osaamisalueet, tehtävät ja kelpoisuusvaatimukset hyvin.
Hän osaa kuvata sosionomin kompetenssit ja pystyy reflektoimaan omaa toimintaansa
Hän tuntee hyvin ryhmäteoriaa ja tiimityöskentelyn perusteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Sosionomiopiskelija tunnistaa sosionomin osaamisalueet, tehtävät ja kelpoisuusvaatimukset kiitettävästi.
Hän osaa kuvata monipuolisesti sosionomin kompetenssit ja pystyy reflektoimaan omaa toimintaansa ammatillisesti
Hän tuntee kiitettävästi ryhmäteoriaa ja tiimityöskentelyn perusteita