Siirry suoraan sisältöön

Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7191063-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Hammasteknikon koulutus

Opettaja

  • Jenni Vaherjoki
  • Pasi Alander

Ryhmät

  • PHAMMS19
    Hammasteknikkokoulutus (AMK), S19

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata hampaiden muodon ja toiminnan suhteen
- tunnistaa hampaiden keskinäisten suhteiden ja järjestyksen merkityksen
- tunnistaa ihmisten pysyvät hampaat
- tunnistaa maito- ja pysyvien hampaiden eron
- nimetä hampaan morfologiaan liittyvät käsitteet ja termit
- muotoilla veistovahasta mallin jokaisen hammasryhmän hampaasta estetiikka

Sisältö

Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
- Teorialuentoja ja harjoitustöitä
- yksittäisten hampaiden anatominen muotoilu ja toiminta

Oppimateriaalit

- Luentomuistiinpanot
- Tooth Carving Manual. By Henry A. Linek.1956.
- Wheeler’s dental anatomy, physiology and occlusion. b yStanley J Nelson & Major M Ash Jr. Saunders Elsevier2010, ninth edition.
- Anteriores: Natural & Beautiful Teeth. By Jan Hajto. Fuchstal: The Dental Publishers. Teamwork media 2006.
- Challenging Nature: Wax-Up Technique in Aesthetics and Functional Occlusion. By Kano Paulo. Quintessence publishing 2011.
- Fundamentals of Color: Shade Matchingand Communiation in Esthetic Dentistry. By Stephen J. Chu, Alessandro Devigus, Rade Paravina, Adam Mieleszko. Quintessence publishing 2010.
- Hampaiden muoto-oppi, opinnäyte. Pia Jaakola ja Outi Siitonen. Stadin Ammattioppilaitos 2010.

Opetusmenetelmät

- Teorialuentoja ja niihin liittyviä harjoitustöitä
- Työkurssi: Yksittäisten hampaiden anatominen muotoilu vahasta
Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti noin puolessa välissä opintojaksoa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Osa luento-opetuksesta tapahtuu moniammatillisesti yhdessä hammaslääkäriopiskelijoiden kanssa. Vahaveistoharjoitukset toteutuvat työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa kontaktituntien yhteydessä. Tämän lisäksi opiskelijan tulee tehdä opintojakson kuluessa harjoituksia itsenäisesti. Opiskelijat saavat palautetta opettajalta koko opintojakson ajan kontaktituntien yhteydessä ja tämän lisäksi muiden opiskelijoiden palaute tukee opiskelijan oppimista. Tässä korostuu opiskelijan oma aktiivinen vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden kesken.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

---

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135 tuntia opiskelijan työtä, josta n. 60 tuntia kontaktiopetusta ja n. 75 tuntia itsenäistä työskentelyä simulaatiolaboratoriossa. Kontaktiopetus koostuu morfologiaan liittyvistä teorialuennoista, harjoitustöiden demoista ja niiden ohjauksesta.Työkurssi osuudessa opiskelija vahaa 9 hammasta.
Kurssin läpäistäkseen on opiskelijan tehtävä työkurssiin liittyvät harjoitustyöt, suoritettava vertaisarviointi, osallistuttava luennoille ja läpäistävä tentti.Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus. Kaikista poissaoloista on ilmoitettava ja sovittava opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa.

Sisällön jaksotus

Opintojakson tavoitteena on, että opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- Kuvata hampaiden muodon ja toiminnan suhteen
- Tunnistaa hampaiden keskinäisten suhteiden ja järjestyksen merkityksen
- Tunnistaa ihmisten pysyvät hampaan
- Tunnistaa maito- ja pysyvien hampaiden eron
- Nimetä hampaan morfologiaan liittyvät käsitteet ja termit
- Muotoilla veistovahasta mallin jokaisen hammasryhmän hampaasta

Viestintäkanava ja lisätietoja

---

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja oppimistehtävien hyväksyttyä suoritusta.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0/1-5. Numeerisesti arvioitavat oppimistehtävät ja niiden arviointikriteerit sovitaan opintojakson alussa ja kirjataan Optimaan. Kurssin arviointi muodostuu tentin ja palautettavien vahahampaiden arvosanoista. Jokainen osa vaikuttaa yhden osan arvosanaan: Tentti+hammas1+hammas2+hammas3/4=arvosana
Tentti on noin puolessa välissä kurssia ja palautettavat harjoitustyöt annetaan arvioitavaksi kurssin lopussa.