Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7191063-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 30.09.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Jenni Vaherjoki
- Pasi Alander
Ryhmät
-
PHAMMS19Hammasteknikkokoulutus (AMK), S19
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata hampaiden muodon ja toiminnan suhteen
- tunnistaa hampaiden keskinäisten suhteiden ja järjestyksen merkityksen
- tunnistaa ihmisten pysyvät hampaat
- tunnistaa maito- ja pysyvien hampaiden eron
- nimetä hampaan morfologiaan liittyvät käsitteet ja termit
- muotoilla veistovahasta mallin jokaisen hammasryhmän hampaasta estetiikka
Sisältö
Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
- Teorialuentoja ja harjoitustöitä
- yksittäisten hampaiden anatominen muotoilu ja toiminta
Oppimateriaalit
- Luentomuistiinpanot
- Tooth Carving Manual. By Henry A. Linek.1956.
- Wheeler’s dental anatomy, physiology and occlusion. b yStanley J Nelson & Major M Ash Jr. Saunders Elsevier2010, ninth edition.
- Anteriores: Natural & Beautiful Teeth. By Jan Hajto. Fuchstal: The Dental Publishers. Teamwork media 2006.
- Challenging Nature: Wax-Up Technique in Aesthetics and Functional Occlusion. By Kano Paulo. Quintessence publishing 2011.
- Fundamentals of Color: Shade Matchingand Communiation in Esthetic Dentistry. By Stephen J. Chu, Alessandro Devigus, Rade Paravina, Adam Mieleszko. Quintessence publishing 2010.
- Hampaiden muoto-oppi, opinnäyte. Pia Jaakola ja Outi Siitonen. Stadin Ammattioppilaitos 2010.
Opetusmenetelmät
- Teorialuentoja ja niihin liittyviä harjoitustöitä
- Työkurssi: Yksittäisten hampaiden anatominen muotoilu vahasta
Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti noin puolessa välissä opintojaksoa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Osa luento-opetuksesta tapahtuu moniammatillisesti yhdessä hammaslääkäriopiskelijoiden kanssa. Vahaveistoharjoitukset toteutuvat työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa kontaktituntien yhteydessä. Tämän lisäksi opiskelijan tulee tehdä opintojakson kuluessa harjoituksia itsenäisesti. Opiskelijat saavat palautetta opettajalta koko opintojakson ajan kontaktituntien yhteydessä ja tämän lisäksi muiden opiskelijoiden palaute tukee opiskelijan oppimista. Tässä korostuu opiskelijan oma aktiivinen vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden kesken.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
---
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135 tuntia opiskelijan työtä, josta n. 60 tuntia kontaktiopetusta ja n. 75 tuntia itsenäistä työskentelyä simulaatiolaboratoriossa. Kontaktiopetus koostuu morfologiaan liittyvistä teorialuennoista, harjoitustöiden demoista ja niiden ohjauksesta.Työkurssi osuudessa opiskelija vahaa 9 hammasta.
Kurssin läpäistäkseen on opiskelijan tehtävä työkurssiin liittyvät harjoitustyöt, suoritettava vertaisarviointi, osallistuttava luennoille ja läpäistävä tentti.Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus. Kaikista poissaoloista on ilmoitettava ja sovittava opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa.
Sisällön jaksotus
Opintojakson tavoitteena on, että opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- Kuvata hampaiden muodon ja toiminnan suhteen
- Tunnistaa hampaiden keskinäisten suhteiden ja järjestyksen merkityksen
- Tunnistaa ihmisten pysyvät hampaan
- Tunnistaa maito- ja pysyvien hampaiden eron
- Nimetä hampaan morfologiaan liittyvät käsitteet ja termit
- Muotoilla veistovahasta mallin jokaisen hammasryhmän hampaasta
Viestintäkanava ja lisätietoja
---
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja oppimistehtävien hyväksyttyä suoritusta.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0/1-5. Numeerisesti arvioitavat oppimistehtävät ja niiden arviointikriteerit sovitaan opintojakson alussa ja kirjataan Optimaan. Kurssin arviointi muodostuu tentin ja palautettavien vahahampaiden arvosanoista. Jokainen osa vaikuttaa yhden osan arvosanaan: Tentti+hammas1+hammas2+hammas3/4=arvosana
Tentti on noin puolessa välissä kurssia ja palautettavat harjoitustyöt annetaan arvioitavaksi kurssin lopussa.