Ortodontian hoitokojeet (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7191082-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 19.01.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 30.08.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Pasi Alander
Vastuuopettaja
Pasi Alander
Ryhmät
-
PHAMMS18Hammasteknikkokoulutus (AMK), S18
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata oikomishoidon asiakkaan suun terveydenhoidon tarpeisiin liittyvät hoitokäytännöt
- kuvata hammasteknikon vastuualueella olevat tehtävät oikomishoidossa
- tunnistaa yleisimmät purennan kehityksessä ilmenevät poikkeamat
Sisältö
Yleisimpien oikomiskojeiden valmistus
- Quad Helix
- Linguaalikaari
- Palatinaalikaari
- Retentiolevy
Oppimateriaalit
1. Foundations of Dental Technology: Anatomy and Physiology. Author(s)/Editor(s): Arnold Hohmann and Werner Hielscher. 2014.
- Chapter 5, 115-135: Hammaskaarien koko, Angle luokitus, hampaiston horisontaaliset-, sagittaaliset- ja frontaalisettasot ja niiden virheasennot. Termit: open & deep bite, rotation, tipping, virhepurenta & virheasento taulukko (134-135)
- Chapter 10,-304-379: Hampaita liikuttavat oikomisvoimat, ankkurointi eli voimien tukien paikat, oikomiskojeiden luokittelu: irrotettavat kojeet (aktiivinen, toiminallinen, retentiivinen) & (aktivaattori, retentiiviset pinnetyypit, aktiiviset pinnetyypit), kiinteät kojeet ja niiden tyypilliset osat.
2. Basics of Dental Technology: A Step by Step Approach. by Tony Johnson, David G. Patrick, Christopher W. Stokes. Wiley-Blackwell. 2015. Sivut 141-166.
3. O-Atlas / Dentaurum
4. Luentomuistiinpanot
Opetusmenetelmät
- Teorialuentoja ja niihin liittyviä harjoitustöitä
- Työkurssi: Palatinaalikaari, Quad Helix, retentiolevy ja linguaalikaari tai Nancen kaari
Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenti viikolla 9
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksossa kehittyy alla lueteltu hammastekninen ja innovaatiopedagoginen osaaminen:
• Purennan kuntouttamisen biomateriaalitekninen osaaminen
• Purennan kuntouttamisen esteettinen osaaminen
• Terveysteknologinen osaaminen
• Yksilö- ja yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Osa luento-opetuksesta tapahtuu moniammatillisesti yhdessä suuhygienisti ja hammaslääkäri-opiskelijoiden kanssa. Työkurssi toteutuu työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa kontaktituntien yhteydessä. Tämän lisäksi opiskelijan tulee tehdä opintojakson kuluessa harjoituksia itsenäisesti. Opiskelijat saavat palautetta opettajalta koko opintojakson ajan kontaktituntien yhteydessä ja tämän lisäksi muiden opiskelijoiden palaute tukee opiskelijan oppimista. Tässä korostuu opiskelijan oma aktiivinen vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden kesken.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135 tuntia opiskelijan työtä, josta n. 70 tuntia kontaktiopetusta ja n. 65 tuntia itsenäistä työskentelyä simulaatiolaboratoriossa ja tenttiin valmistautumista.
Kontaktiopetus koostuu oikomiseen liittyvistä teorialuennoista, harjoitustöistä ja niihin liittyvistä luennoista, demoista ja niiden ohjauksesta. Työkurssi osuudessa opiskelija valmistaa yleisimpiä hammaslaboratoriossa tehtäviä oikomiskojeita, sekä oppii niihin liittyviä valmistusvaiheita:
1. Lankojen & pinteiden taivuttelu
2. Juottaminen & pistehitsaus
3. Palatinaalilikaari
4. Quad-Helix
5. Retentiolevy
6. Linguaalikaari tai Nancen kaari
Sisällön jaksotus
Opiskelija osaa:
- Valmistaa yleisimpiä hammaslaboratoriossa tehtäviä oikomiskojeita
- Kuvata oikomishoidon asiakkaan suun terveydenhoidon tarpeisiin liittyvät hoitokäytännöt
- Kuvata hammasteknikon, suuhygienistin ja hammaslääkärin vastuualueella olevat tehtävät oikomishoidossa
- Tunnistaa yleisimmät purennan kehityksessä ilmenevät poikkeamat
Opintojakso toteutetaan keväällä 2020 viikoilla 2-12
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin läpäistäkseen on opiskelijan tehtävä työkurssiin liittyvät harjoitustyöt, osallistuttava luennoille ja läpäistävä tentti. Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus. Kaikista poissaoloista on ilmoitettava ja sovittava opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0/1-5. Numeerisesti arvioitavat oppimistehtävät ja niiden arviointikriteerit sovitaan opintojakson alussa ja kirjataan Optimaan. Kurssin arviointi muodostuu tentin ja palautettavien oikomiskojeiden arvosanoista. Jokainen osa vaikuttaa yhden osan arvosanaan: Tentti + oikomiskoje 1 + oikomiskoje 2 + oikomiskoje 3 + oikomiskoje 4 / 5 = arvosana
Tentti on noin puolessa välissä kurssia ja palautettavien harjoitustöiden palautusajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Esitietovaatimukset
osia perus- ja ammattiopinnoista suoritettuna