Siirry suoraan sisältöön

Digitaalinen markkinointi - Sisällöntuotanto (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BN23-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2020 - 14.09.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Jaana Merikallio

Ryhmät

  • PLIISS19
    Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa määritellä sisällöntuotannon tavoitteet ja niitä palvelevat kanavat sekä eri muodot digitaalisessa markkinoinnissa
• osaa tehdä sisällöntuotannon suunnitelman
• osaa tuottaa kaupallista sisältöä eri kanaviin hyödyntäen sisällöntuotannon eri työkaluja
• osaa hyödyntää automaation tarjoamia mahdollisuuksia

Sisältö

• Yrityksen arvojen sekä viestintä- ja markkinointistrategian vaikutus sisällöntuotantoon
• Sisällöntuotannon tavoitteet ja suunnitelma
• Kanavakohtaisen sisällön tuottaminen eri työkaluja käyttäen
• Viestintä kriisi/ongelmatilanteissa
• Markkinoinnin automaatio

Oppimateriaalit

- luentomateriaalit
- verkkoartikkelit
- omat muistiinpanot

Opetusmenetelmät

- lähiopetus
- itsenäinen tiedon haku
- yrityksen toimintaan perehtyminen videohaastattelun taustavalmisteluna
- yksilötehtävät
- ryhmätehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiä ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- lähiopetuskerrat 8x3h = 24h
- ryhmätyöskentely = 55h
- Wörtti-tapahtuma ja sen valmistelu = 4h
- yksilötyöt ja itsenäinen opiskelu = 50h

Sisällön jaksotus

Kurssi keskittyy digitaaliseen sisältömarkkinointiin:
- mitä sisältömarkkinointi on? Mitkä ovat sen hyödyt?
- hakukoneoptimointi oleellisena edellytyksenä onnistuneeseen sisältömarkkinointiin
- ostajapersoona, ostajan polku ja konversio
- sisältösuunnitelma
- hyvän kielen merkitys sisältömarkkinoinnissa
- miten tehdä ja optimoida erilaisia sisältöjä: esim.
1. videomarkkinointi, videohaastattelun teko
2. blogipostaus
3. vaikuttajamarkkinointi
- sisältöjen jako sosiaalista mediaa hyödyntäen
Osana kurssia opiskelijat osallistuvat myös Wörtti-tapahtumaan 6.10.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä: mitä sisältömarkkinointi on? (yksilö) 10% (hyv./hyl.)
Haastatteluvideo (2-3 hlön ryhmä): 20% (0-2)
Blogipostaus: (yksilö) 30% (0-5)
Ryhmätyö 40% (0-5)
Wörtti: pienryhmäfasilitoinnin harjoittelu, fasilitointi
tilaisuuudessa ja reflektio osa kurssia, mutta ei painoarvoa arvosanan muodostumisessa

YKSILÖTYÖT:

Ennakkotehtävä: painoarvo 10%, arvostelu: hyv/hyl. Hyväksytty työ = 10 p.
Hylätty: tehtävää ei palauteta aikataulussa. Tehtävä ei noudata vähäisessäkään määrin toimeksiantoa.
Hyväksytty: tehtävä on tehty toimeksiannon mukaisesti

Kirjoita blogipostaus: painoarvo 30%, arvostelu 0-5. Pisteiden kerroin: 6

0: Palautus myöhässä. Kirjoitus on liian lyhyt, SEOa ei ole huomioitu. Ostajapersoonaa ei ole kerrottu, tekstissä on runsaasti kielioppivirheitä. Käy ilmi, että teksti tai osa siitä on plagioitu. (Plagioinnintunnistus on käytössä.)

1-2: Kirjoitus on vähintään 300 sanaa pitkä, mutta sen sisältö ei vastaa otsikkoa. Ei ingressiä tai väliotsikoita. Kielioppivirheitä jossain määrin. SEO on huomioitu vain vähäisessä määrin. Kuvien käyttö olematonta ja/tai lähdettä ei ole mainittu. Ei CTA:ta. Opiskelija ei selkeästi kerro, mitä SEO-elementtejä hän on käyttänyt. Ostajapersoonan kuvaus on vajaa eikä blogikirjoitus auta ostajapersoonaa ostopolullaan. Ostajapersoonan kipupistettä ei ole kerrottu. Jos pienryhmän kaksi opiskelijaa kirjoittavat hyvin samansisältöisen blogikirjoituksen, arvosana on molemmille korkeintaan 1-2.

3-4: Kirjoitus on pidempi kuin 300 sanaa ja teksti vastaa otsikkoa. Kirjoitus täyttää suurimmalta osaltaan annetut ohjeet. Tekstissä ei juurikaan ole kielioppivirheitä. Ostajapersoona, blogipostauksen tavoite + SEO-toimenpiteet on kerrottu selkeästi (erillisessä dokumentissa).

5: Teksti on ainakin 400-500 sanaa pitkä, se on otsikon mukainen. Blogitekstissä on huomioitu kaikki lähiopetuksessa annetut ohjeet ja se auttaa ostajapersoonaa. Kun näin on toimittu, lukijalle tulee wau!-tunne.

HUOM. Koska tämä ei ole tietotekniikan kurssi, blogikirjoitus voi olla .doc-muodossakin. Tämä ei ole myöskään luovan kirjoittamisen kurssi, joten sisällön ”kiehtovuus” ei myöskään ole arviointikriteeri – vaikkei kiehtovasta tekstistä tietenkään ole haittaa.

RYHMÄTYÖT:

Haastatteluvideo (2-3 hlön pienryhmä):
10 p = 1
20 p = 2

0 = Ryhmä ei palauta videota ajoissa, haastateltavan yrityksen innovaation ei ole perehdytty eikä tehty käsikirjoitusta videolle. Lopputulosta ei voi hyödyntää Wörtti-tapahtumassa.
1 = Video kattaa tehtävänannon pintapuolisesti, mutta toteutus ei osoita hyvää suunnitelmallisuutta ja huolellisuutta.
2 = video on erinomaisesti suunniteltu, haastattelua on harjoiteltu. Kuvaus on mietitty huolella esim. valaistuksen ja lokaation suhteen. Lopputulos on hyvä.

Sisältömarkkinointikokonaisuus yritykselle: sisältösuunnitelma, vaikuttajayhteistyö, somekampanjat sisältöjen jaossa (n. 4 hlön ryhmä): painoarvo 40%, arvostelu 0-5. Pisteiden kerroin: 8

0: Palautus myöhässä. Yksi tai useampia osa-alueita puuttuu. Lähteitä ei mainita.

1-2: Työ on hyvin suppea, kaikkia toimeksiannon osa-alueita ei ole tehty. Sen osa-alueet eivät muodosta loogista kokonaisuutta. Lähteiden käyttö on vähäistä.

3-4: Kaikki tai lähes kaikki osa-alueet on huomioitu. Sisältösuunnitelma, vaikuttajamarkkinointi ja somekampanjat muodostavat loogisen kokonaisuuden. Lähteet ovat laadukkaita ja niitä on runsaasti. Työstä käy ilmi, että ryhmä ymmärtää sisältömarkkinoinnin oleelliset seikat. Esitys on kielellisesti ja visuaalisesti hyvätasoinen.

5: Esitys osoittaa, että ryhmä todella ymmärtää mistä sisältömarkkinoinnissa on kyse. Työ on kattava ja ammattimainen esitys niin sisällöltään, kieliasultaan kuin ulkoasultaankin ja se kattaa kaikki tehtävänannon osa-alueet. Niinpä lukijalle tulee wau-tunne.

Ryhmätyössä käytössä opettajan arvostelun lisäksi ryhmän sisäinen vertaisarviointi, jolla vaikutusta opiskelijan henkilökohtaiseen ryhmätyöarvosanaan. Esim. vaikka ryhmä saisi tehtävästä arvosanaksi 4, passiivinen opiskelija saattaa saada 3.

KURSSIARVOSANAN MUODOSTUMINEN

Painotetut pisteet: vastaava arvosana
0-20 p = 0
21-38 p = 1
39-55 p = 2
56-72 p = 3
73-90 p = 4
91-100 p = 5

Opiskelijan aktiivisuus kurssilla voi nostaa tai laskea arvosanaa.

Hylätty (0)

0-20 pistettä: Ks. kriteerit yllä "Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät".

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

21-55 pistettä: Ks. kriteerit yllä "Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät".

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

56-90 pistettä: Ks. kriteerit yllä "Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät".

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

91-100 pistettä: Ks. kriteerit yllä "Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät".