Kirjastopedagogiikan perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS66-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2020 - 05.11.2020
Ajoitus
29.10.2020 - 13.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kati Haanpää
Ryhmät
-
MLIITS19KITIMLIITS19KITI
-
PLIITS19KITIPLIITS19kiti
-
DKITIS20Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata pedagogisia teorioita
- tunnistaa käyttämänsä pedagogiset menetelmät
- esiintymistaidon perusteita
- tunnistaa eri asiakasryhmät ohjaustilanteessa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteen
Sisältö
- pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- esiintymistaito
- asiakasryhmät
- ohjauksen perusteet
Oppimateriaalit
Aineisto ilmoitetaan opintojen alussa oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus (ei kirjasto- ja diplomiopiskelijoilla), verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, harjoitukset
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Työelämälähtöisyys
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla pääpaino on ohjaustilanteen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opintojakson aikana on myös muita harjoitustehtäviä sekä yksilötehtäviä, jotka kerrotaan tarkemmin oppimisalustassa kurssin alettua.
Opiskelijalle opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
29.10.-13.12.2020
Oppimiskäsitykset
Esiintymistaito
Kirjaston erilaiset asiakasryhmät
Ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
DKITIS20-ryhmän toteutuksessa lähipäivät korvautuvat verkkotapaamisilla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt
Hylätty (0)
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja / tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa ilmaisussa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista ainesta on vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää ja hallitsee keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta. Olemassa olevaa lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti. Pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä on esitetty runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.