Siirry suoraan sisältöön

Kirjastopedagogiikan perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS66-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2020 - 05.11.2020

Ajoitus

29.10.2020 - 13.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Kati Haanpää

Ryhmät

  • MLIITS19KITI
    MLIITS19KITI
  • PLIITS19KITI
    PLIITS19kiti
  • DKITIS20
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata pedagogisia teorioita
- tunnistaa käyttämänsä pedagogiset menetelmät
- esiintymistaidon perusteita
- tunnistaa eri asiakasryhmät ohjaustilanteessa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteen

Sisältö

- pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- esiintymistaito
- asiakasryhmät
- ohjauksen perusteet

Oppimateriaalit

Aineisto ilmoitetaan opintojen alussa oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus (ei kirjasto- ja diplomiopiskelijoilla), verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, harjoitukset

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen
Työelämälähtöisyys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla pääpaino on ohjaustilanteen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opintojakson aikana on myös muita harjoitustehtäviä sekä yksilötehtäviä, jotka kerrotaan tarkemmin oppimisalustassa kurssin alettua.

Opiskelijalle opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

29.10.-13.12.2020

Oppimiskäsitykset
Esiintymistaito
Kirjaston erilaiset asiakasryhmät
Ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi

Viestintäkanava ja lisätietoja

DKITIS20-ryhmän toteutuksessa lähipäivät korvautuvat verkkotapaamisilla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt

Hylätty (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja / tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa ilmaisussa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista ainesta on vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää ja hallitsee keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta. Olemassa olevaa lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti. Pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä on esitetty runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.