Asiakas- ja käyttäjälähtöinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BR34-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2021 - 29.10.2021
Ajoitus
02.09.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys
Opettaja
- Jani Pihlajamaa
- Markus Hatakka
Vastuuopettaja
Jani Pihlajamaa
Ryhmät
-
YMEKUS21Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa, analysoida ja määritellä asiakkaiden ja käyttäjien ongelmia ja tarpeita
• tuottaa ja arvioida luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisessa tiimissä
• hyödyntää muotoiluajattelua ja palvelumuotoilun menetelmiä liiketoimintakonseptien, tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä
Sisältö
• Asiakkaiden ja käyttäjien ongelmat ja tarpeet kehittämisen lähtökohtana
• Ratkaisujen ideointi, testaaminen ja arviointi
• Muotoiluajattelu liikeidean kehittämisen tukena
• Palvelumuotoilun menetelmät kehittämistyössä
Opetusmenetelmät
Kontaktitapaamiset toteutuvat joko lähitapaamisina Linnakadun kampuksella tai etäopetuksena Zoomissa.
Kontaktitapaamisissa perehdytään aiheina oleviin teemoihin luentojen, keskustelujen ja työpajojen kautta. Opiskelijat tekevät kontaktijaksojen välissä annettuja tehtäviä itsenäisesti ja oppimistiimissä. Tehtävissä kehitetään opiskelijan omasta yritystoiminnastaan valitsemaa palvelua/tuotetta, tai opiskelijan omaa kehittämishanketta.
Kontaktitapaamisissa hyödynnetään osin vierailevia asiantuntijoita KeyNote-puhujina ja työpajojen pitäjinä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista monialaisissa opiskelijatiimeissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä kontaktijaksojen välissä.
Sisällön jaksotus
Opetussuunnitelmassa kuvatut keskeiset sisällöt:
• Asiakkaiden ja käyttäjien ongelmat ja tarpeet kehittämisen lähtökohtana
• Ratkaisujen ideointi, testaaminen ja arviointi
• Muotoiluajattelu liikeidean kehittämisen tukena
• Palvelumuotoilun menetelmät kehittämistyössä
*******************************************************
Kontaktijaksot ja niiden teemat:
SYYSKUUN KONTAKTIJAKSO
- Opintojakson sisältö ja tavoitteet, tiimiroolit, tiimeihin jakautuminen, oman yritystominnan tai kehittämisen kohteen käyttäjät.
LOKAKUUN KONTAKTIJAKSO
- Uudet teknologiat taiteessa
- Toiminnan tehostaminen ja kilpailun vähentäminen (Sinisen meren strategia), uusien palveluiden ideointi / olemassa olevien parantaminen käyttäjän tarpeiden mukaisesti.
MARRASKUUN KONTAKTIJAKSO
- Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu liiketoiminnan tukena
JOULUKUUN KONTAKTIJAKSO
- Palvelumuotoilun tehtävän purku
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen kontaktitapaamisissa, sekä annettujen tehtävien suorittaminen.