Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja käyttäjälähtöinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BR34-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2021 - 29.10.2021

Ajoitus

02.09.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 20

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys

Opettaja

  • Jani Pihlajamaa
  • Markus Hatakka

Vastuuopettaja

Jani Pihlajamaa

Ryhmät

  • YMEKUS21
    Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa, analysoida ja määritellä asiakkaiden ja käyttäjien ongelmia ja tarpeita
• tuottaa ja arvioida luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisessa tiimissä
• hyödyntää muotoiluajattelua ja palvelumuotoilun menetelmiä liiketoimintakonseptien, tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä

Sisältö

• Asiakkaiden ja käyttäjien ongelmat ja tarpeet kehittämisen lähtökohtana
• Ratkaisujen ideointi, testaaminen ja arviointi
• Muotoiluajattelu liikeidean kehittämisen tukena
• Palvelumuotoilun menetelmät kehittämistyössä

Opetusmenetelmät

Kontaktitapaamiset toteutuvat joko lähitapaamisina Linnakadun kampuksella tai etäopetuksena Zoomissa.

Kontaktitapaamisissa perehdytään aiheina oleviin teemoihin luentojen, keskustelujen ja työpajojen kautta. Opiskelijat tekevät kontaktijaksojen välissä annettuja tehtäviä itsenäisesti ja oppimistiimissä. Tehtävissä kehitetään opiskelijan omasta yritystoiminnastaan valitsemaa palvelua/tuotetta, tai opiskelijan omaa kehittämishanketta.

Kontaktitapaamisissa hyödynnetään osin vierailevia asiantuntijoita KeyNote-puhujina ja työpajojen pitäjinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista monialaisissa opiskelijatiimeissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä kontaktijaksojen välissä.

Sisällön jaksotus

Opetussuunnitelmassa kuvatut keskeiset sisällöt:
• Asiakkaiden ja käyttäjien ongelmat ja tarpeet kehittämisen lähtökohtana
• Ratkaisujen ideointi, testaaminen ja arviointi
• Muotoiluajattelu liikeidean kehittämisen tukena
• Palvelumuotoilun menetelmät kehittämistyössä
*******************************************************
Kontaktijaksot ja niiden teemat:

SYYSKUUN KONTAKTIJAKSO
- Opintojakson sisältö ja tavoitteet, tiimiroolit, tiimeihin jakautuminen, oman yritystominnan tai kehittämisen kohteen käyttäjät.

LOKAKUUN KONTAKTIJAKSO
- Uudet teknologiat taiteessa
- Toiminnan tehostaminen ja kilpailun vähentäminen (Sinisen meren strategia), uusien palveluiden ideointi / olemassa olevien parantaminen käyttäjän tarpeiden mukaisesti.

MARRASKUUN KONTAKTIJAKSO
- Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu liiketoiminnan tukena

JOULUKUUN KONTAKTIJAKSO
- Palvelumuotoilun tehtävän purku

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktitapaamisissa, sekä annettujen tehtävien suorittaminen.