Ammatillinen elämäkertaprosessi (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BR69-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 30.11.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
Opettaja
- Ilona Tanskanen
Vastuuopettaja
Ilona Tanskanen
Ryhmät
-
YTAUKS20Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit S20
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
• analysoida vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan alansa ammattilaisena sekä kehittää osaamistaan tavoitteellisesti
• soveltaa luovia omaelämäkerrallisia, taidelähtöisiä menetelmiä oman kehittyvän osaajaidentiteettinsä ja ammatillisen osaamisen reflektointiin
• vertailla erilaisia ammattilaisuuden muotoja muuttuvassa kulttuurityöelämässä ja arvioida niiden soveltuvuutta omaan ammatilliseen identiteettiin
• luoda ja ylläpitää oman ammatillisuuden kehittämistä tukevia kumppanuuksia ja verkostoja.
Sisältö
• Taidelähtöiset omaelämäkerralliset menetelmät
• Ammatti-identiteetin muotoutuminen
• Erilaiset osaajaidentiteetit ja ammatilliset polut
• Muuttuvan kulttuurityöelämän osaajan ja erityisasiantuntijan ammatti-identiteetin erityispiirteet
• Moniammatillisuuden, verkostojen ja yhteistoiminnan merkitys omassa ammatissa, suhteessa omaan taustakoulutukseen ja omaan toimintakenttään ja perustehtäviin siinä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on sijoitettu itslearning-verkko-oppimisympäristöön.
Opetusmenetelmät
Ammatti-identiteettityö digitarinan, päiväkirjaamisen ja lähiopetusjaksoiihin sidottujen ennakko- ja muiden tehtävien muodossa.sekä tuutorointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ammatillinen elämäkertaprosessi sisältää sekä yksin että ryhmässä tehtäviä työvaiheita: päiväkirjaaminen ja oman prosessin dokumentointi ovat yksilöllisiä työvaiheita, ja lähiopetuksen yhteydessä työskentely laajenee toiminnan, kokemusten, ajatusten ja tuntemusten jakamiseksi ryhmässä. Työskentelyssä sovelletaan taide- ja medialähtöisiä menetelmiä.
Prosessia ohjaa usea yamk-kouluttaja, ja sen osatehtävissä suunnataan opiskelijan huomiota työelämälähtöisiin ammatillisiin kompetensseihin: yhtäältä kulttuuri- ja taidealan erityisiin kompetensseihin ja toisaalta yleisiin ammatillisiin kompetensseihin eli organisaatio-, verkosto- ja vuorovaikutusosaamiseen, eettiseen osaamiseen, tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaamiseen sekä itsensä kehittämisen osaamiseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Monimuoto-opiskelu, johon sisältyy työskentelyä lähiopetusjaksolla, ennakko- ja muita itsenäisiä tehtäviä sekä tuutorointia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Digitarina omasta tiestä kulttuurialan YAMK -opintoihin, itsenäiset tehtävät ml. ennakko- ja jälkitehtävän (10 h)
Lähiopetus 38,5 h
Päiväkirjaaminen 40 h
Ennakko- ja jälkitehtävät 46,5 h
Sisällön jaksotus
Ammatillinen elämäkertaprosessi nivoo yhteen koulutuksen sisältöjä ja opiskelijan omaa näkemystä niistä sekä omasta ammatti-identiteetistään. Oman ammatillisen elämäkertaprosessinsa kuluessa opiskelija muodostaa käsityksen omasta ammatti-identiteetistään, sen osa-alueista, painopisteistä, vahvuuksista ja kehitettävistä alueista sekä sisäistää reflektoivan työotteen jatkuvan kehittymisen mahdollistajana.
Ammatillisen elämäkertaprosessiin liittyvää ohjausta ennako- ja muine tehtävineen on jokaisen lähiopetusjakson yhteydessä. Työskentely alkaa ensimmäisen lähiopetusjakson intensiivisessä digitarinapajassa. Lähiopetusjaksoihin kytkeytyvän työskentelyn lisäksi opintojaksoon sisältyy opintojen valmistumisvaiheen tehtävä.
• Ammatti-identiteetin muotoutuminen
• Erilaiset osaajaidentiteetit ja ammatilliset polut
• Muuttuvan kulttuurityöelämän osaajan ja erityisasiantuntijan ammatti-identiteetin erityispiirteet
• Moniammatillisuuden, verkostojen ja yhteistoiminnan merkitys omassa ammatissa, suhteessa omaan taustakoulutukseen ja omaan toimintakenttään ja perustehtäviin siinä
•Taidelähtöiset omaelämäkerralliset menetelmät
Lähiopetus:
1. - 2.9.2020 klo 9 - 17
5.10.2020 klo 9 - 10.45
2.11.2020 klo 9. - 10.45
8.12.2020 klo 9 - 12
18.1.2021 klo 9 - 10.45
8.2.2021 klo 9 - 10.45
8.3.2021 klo 9 - 10.45
12.4.2021 klo 9 - 10.45
10.5.2021 klo 9 - 10.45
7.6.2021 klo 9 - 15
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ammatillisen elämäkertaprosessin työskentely on luonteeltaan refleksiivistä; siinä pohditaan ja arvioidaan omaa ammatillista osaamista ja ammatti-identiteettiä. Näitä kriittisiä pohdintoja jaetaan ammatillisen elämäkertaprosessin reflektiopisteissä opetusjaksoilla, jolloin käydään vertaiskeskustelua. Arviointi kohdistuu työskentelyyn eri osatehtävineen.
Työskentely arvioidaan asteikolla hyväksytty–hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä. Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
• analysoida vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan alansa ammattilaisena sekä kehittää osaamistaan tavoitteellisesti
• soveltaa luovia omaelämäkerrallisia, taidelähtöisiä menetelmiä oman kehittyvän osaajaidentiteettinsä ja ammatillisen osaamisen reflektointiin
• vertailla erilaisia ammattilaisuuden muotoja muuttuvassa kulttuurityöelämässä ja arvioida niiden soveltuvuutta omaan ammatilliseen identiteettiin
• luoda ja ylläpitää oman ammatillisuuden kehittämistä tukevia kumppanuuksia ja verkostoja.