Taide uusissa konteksteissa 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BR70-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2021 - 30.11.2021
Ajoitus
02.09.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
Opettaja
- Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
- Ilona Tanskanen
Vastuuopettaja
Asta Kihlman
Ryhmät
-
YTAUKS21Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit S21
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa, analysoida ja määritellä nykytaiteen tapoja toteutua erilaisissa konteksteissa
• tuottaa luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisessa tiimissä ·
• määritellä ja kehittää omaa ammatillista osaamista ja työskentelyään sekä asettaa osaamisensa laajempaan kontekstiin
• työskennellä eri taiteen lajien edustajien muodostamissa tiimeissä
Sisältö
Opintojakso koostuu henkilökohtaisesti sekä oppimistiimeissä tehtävistä oppimistehtävistä sekä asiantuntijaluennoista.
Oppimateriaalit
Useita materiaaleja, jotka löytyvät itslearning-työtilasta.
Opetusmenetelmät
Lähiopetuksessa hyödynnetään toiminnallista työskentelyä pienryhmissä sekä vierailuluentoja. Lähijaksojen välissä opiskelijat perehtyvät ohjeistettuihin aineistoihin ja tekevät oppimistehtäviä itsenäisesti tai verkossa pienryhmissä toimien ja keskustellen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista. Opintojaksolla käsiteltävät kysymykset ja aiheet kykeytyvät taide- ja kulttuurialan työelämään. Opintojaksolla painotetaan vertaisoppimista sekä opiskelijan osallisuutta oman osaamisen esiintuojana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson oppimistehtävät näkyvät itslearning-työtilassa. Opintajakson laajuus on 5 op eli 135 h opiskelijan työtä. Tästä suurin osa muodostuu itsenäisestä tysökentelystä lähijaksojen välillä.
Opintojakson aloittaa ennakkotehtävä, jolla valmistaudutaan ensimmäiseen lähipäivään.
Jokaisen lähijakson välissä on 1-2 oppimistehtävää, jotka näkyvät itslearning-työtilassa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Vastuuopettajat arvioivat oppimistehtävät. Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista lähipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti). Tuutoropettaja kirjaa lähipäivien osallistumissuoritukset ja arvioi poissaolijoiden korvaavien tehtävien suoritukset.
Sisällön jaksotus
Syyskuu 2021 - Tammikuu 2022
Teemoja käsitellään itsenäisten oppimistehtävien sekä lähijaksoilla tapahtuvien luentojen sekä ryhmätehtävien kautta.
Teemat:
- Taiteilijakehittäjän osaaminen ja kompetenssit
- Tila ja teknologia
- Taiteilija yhteiskuntaa kehittämässä ja taiteilijan asiantuntijuuden välittyminen
- Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa, analysoida ja määritellä nykytaiteen tapoja toteutua erilaisissa konteksteissa
• tuottaa luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisessa tiimissä ·
• Määritellä ja kehittää omaa ammatillista osaamista ja työskentelyään sekä asettaa osaamisensa laajempaan kontekstiin
• työskennellä eri taiteen lajien edustajien muodostamissa tiimeissä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajan arviointi kohdistuu oppimistehtäviin (kirjallisiin tai visuaalisiin tuotoksiin sekä niiden mahdollisiin esittelyihin lähitapaamisissa) sekä työskentelyyn lähitapaamisissa. Itsearviointia ja vertaisarviointia tapahtuu useiden oppimistehtävien sisällä.