Siirry suoraan sisältöön

Uutistuotanto (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BT07-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

17.01.2022 - 30.04.2022

Ajoitus

24.01.2022 - 30.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Johanna Ailio

Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Ryhmät

  • PMEDIS21jour
    PMEDIS21 journalismi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- listata radion ja television uutislähetyksen elementit ja niiden merkityksen
- tehdä tiedonhankinnan uutista varten
- laatia radion ja television uutislähetykseen sähkeen ja uutisjutun
- esiintyä luontevasti kameran edessä toimittajan roolissa
- osaa aikatauluttaa uutistyön toimitusrytmiin

Sisältö

Opiskelijat analysoivat television ja radion uutislähetyksen rakennetta. He harjoittelevat audiovisuaalisen uutissähkeen ja uutisjutun ideoimista, esittelyä, kirjoittamista sekä toteuttamista julkaisukelpoiseksi nopeassa tahdissa.

Oppimateriaalit

turkuamk.itslearning.com Uutistuotanto 2022

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla harjoitellaan innovaatiopedagogiikan mukaisista osaamisalueista erityisesti kriittistä ajattelua, aloitteellisuutta ja ryhmätyötä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kukin opiskelija tutustuu uutistoimittajan työhön Yle Turun toimituksessa.
Opiskelijat harjoittelevat pienryhmissä uutistyöskentelyä ja tuottavat audio- ja videouutisia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely: tuota opintojakson opettajalle työnäytteet, jotka vastaavat opintojakson vaatimuksia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jokainen opiskelija suraa päivän Yle Turun uutistoimittajan työtä ja kirjoittaa tästä raportin. Tämän lisäksi pidetään yhteinen seminaari, jossa esitellään tämän päivän tuloksia.

Kurssilla palautetaan mieleen jo aiemmin opitut uutistyön periaatteet, ja harjoitellaan niiden soveltamista videoiden tekemisessä.

Valtakunnallisen uutislähetyksen toimitetut jutut eroavat suoraan verkkoon nopeasti tuotetuista videoista. Siksi opintojaksolla analysoidaan erityyppisiä uutisvideoita ja harjoitellaan niiden tekemistä käytännön harjoitusten kautta.

Opintojaksolla käydään läpi äänityksen, videokuvaamisen ja editoinnin perussäännöt, ja harjoittelemme esimerkiksi uutisen tekemistä älypuhelimen avulla.

Aiheet, näkökulmat ja haastateltavat mietitään yhteisissä palavereissa uutiskriteereitä noudattaen, ja valmiit uutiset käydään läpi palautekeskusteluissa. Kritiikin saaminen on yhtä tärkeää kuin sen antaminen.

Uutisvideot toteutetaan sekä yksin että pareittain siten, että jokainen opiskelija on mukana kahden uutisvideon tekemisessä.

Lisäksi tehdään yksilötyönä radiouutinen.

Kurssilla tehtyjä laatukriteerit täyttäviä uutisvideoita julkaistaan Tutkassa.

Sisällön jaksotus

Uutislähetyskurssin tavoitteena on antaa valmiudet käytännön uutistyötä varten. Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa toimittaa, käsikirjoittaa, kuvata ja äänittää television ja verkkomaailman standardit täyttäviä uutisvideoita.

Nopea tiedonvälitys asettaa haasteita toimittajalle ja kuvaajalle, ja päivittäisessä uutistyössä vaaditaan sinnikkyyttä ja taitoa valita kameran eteen näkökulman mukaiset ja asiantuntevat haastateltavat. Videouutisen kuvakerronnan on oltava havainnollistavaa, oivaltavaa ja sisältöä tukevaa. Materiaali on editoitava nopeasti valmiiksi, jotta katsojalle voidaan tarjota ajantasaista tietoa. Samalla pitää varmistaa, että journalismin taso säilyy korkealla ja että saadut tiedot pitävät paikkansa. Videouutisen on tarjottava tieto yleisölle tiiviisti ja selkeästi.

Tätä kaikkea harjoittelemme kurssilla.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tuottanut kaikkia vaadittavia tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa ohjeiden mukaisesti harjoitukset ajallaan. Ne vastaavat tehtävänantoa ja sopivat määriteltyyn kontekstiin. Niiden tekninen ja sisällöllinen ilmaisu on kelvollista ja ne tarjoavat oleellisen tiedon. Työpareina toteutettavissa harjoituksissa opiskelija vastaa omasta työpanoksestaan yhteisen lopputuloksen eteen. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisen lisäksi opiskelijan harjoitukset käsittelevät mielenkiintoisia ja julkaisukelpoisia aiheita. Opiskelijan panos oppitunneilla on rakentava ja oikealla tavalla kriittinen. Opiskelijalla ei ole korvaamattomia poissaoloja kontaktiopetuksesta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelijan harjoitukset osoittavat erityistä kunnianhimoa aiheen, haastateltavien tai asiaan perehtymisen osalta. Harjoitusten perusteella tehtyjä juttuja voi tarjota median julkaistaviksi. Tekninen toteutus on moitteetonta, sisältö on houkuttelevaa ja sujuvasti rakennettua. Opiskelijan osallistuminen kontaktitunneilla on erittäin aktiivista ja rakentavaa eikä korvaamattomia poissaoloja ole lainkaan.