Siirry suoraan sisältöön

Uutistuotanto (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BT07-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2022 - 14.04.2023

Ajoitus

04.04.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Johanna Ailio

Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Ryhmät

  • PMEDIS22jour
    PMEDIS22 journalismi
  • 26.04.2023 13:00 - 16:00, Uutistuotanto KU00BT07-3003
  • 04.05.2023 09:00 - 16:00, Uutistuotanto KU00BT07-3003
  • 08.05.2023 13:00 - 16:00, Uutistuotanto KU00BT07-3003
  • 15.05.2023 09:00 - 16:00, Uutistuotanto KU00BT07-3003

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- listata radion ja television uutislähetyksen elementit ja niiden merkityksen
- tehdä tiedonhankinnan uutista varten
- laatia radion ja television uutislähetykseen sähkeen ja uutisjutun
- esiintyä luontevasti kameran edessä toimittajan roolissa
- osaa aikatauluttaa uutistyön toimitusrytmiin

Sisältö

Opiskelijat analysoivat television ja radion uutislähetyksen rakennetta. He harjoittelevat audiovisuaalisen uutissähkeen ja uutisjutun ideoimista, esittelyä, kirjoittamista sekä toteuttamista julkaisukelpoiseksi nopeassa tahdissa.

Oppimateriaalit

turkuamk.itslearning.com: Uutistuotanto 2023

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla harjoitellaan innovaatiopedagogiikan mukaisista osaamisalueista erityisesti
kriittistä ajattelua, aloitteellisuutta ja ryhmätyötä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kukin opiskelija tutustuu uutistoimittajan työhön Yleisradiossa.
Opiskelijat harjoittelevat pienryhmissä uutistyöskentelyä ja tuottavat audio- ja videouutisia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely: tuota opintojakson opettajalle työnäytteet, jotka vastaavat opintojakson
vaatimuksia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jokainen opiskelija seuraa päivän toimittajan työtä Yleisradiossa. Opiskelijat kirjoittavat
päivästään Ylellä raportin - raportti saa kaikin mokomin sisältää myös audio- ja/tai
videosisältöä. Lisäksi pidämme palautepäivän, jossa ruodimme päivän tuloksia.

Kurssilla palautetaan mieleen jo aiemmin opitut uutistyön periaatteet, ja harjoitellaan niiden
soveltamista audioiden ja videoiden tekemisessä.

Opintojaksolla käydään läpi äänityksen, videokuvaamisen ja editoinnin perussäännöt.
Harjoittelemme uutisen tekemistä erilaisten laitteiden, kuten älypuhelimen avulla.
Aiheet, näkökulmat ja haastateltavat mietitään yhteisissä palavereissa uutiskriteereitä
noudattaen. Valmiit uutiset käydään läpi palautekeskusteluissa. Kritiikin saaminen on yhtä
tärkeää kuin sen antaminenkin.

Jokainen opiskelija tekee radiouutisen. Uutisvideot toteutetaan pareittain siten, että jokainen
opiskelija on mukana kahden uutisvideon tekemisessä. Kurssilla tehtyjä laatukriteerit
täyttäviä uutisvideoita julkaistaan Tutkassa.

Sisällön jaksotus

Uutistuotantokurssin tavoitteena on antaa valmiudet käytännön uutistyötä varten. Kurssin
suoritettuaan opiskelija osaa toimittaa ja toteuttaa sekä uutisen radioon että televisioon.
Käymme läpi myös perinteisen televisiouutisen ja verkkovideon eroavaisuuksia.
Nopea tiedonvälitys asettaa haasteita toimittajalle. Päivittäisessä uutistyössä vaaditaan
sinnikkyyttä ja taitoa valita mikrofonin ääreen ja kameran eteen näkökulman mukaiset ja
asiantuntevat haastateltavat.

Radiouutisen tulee hyödyntää monipuolisesti äänikerronnan monia keinoja. Videouutisen
kuvakerronnan on oltava havainnollistavaa, oivaltavaa ja sisältöä tukevaa. Molempiin
välineisiin materiaali on editoitava nopeasti valmiiksi, jotta kuulijalle ja katsojalle voidaan
tarjota ajantasaista tietoa. Samalla pitää varmistaa, että journalismin taso säilyy korkealla ja
saadut tiedot pitävät paikkansa. Valmiin uutisen on tarjottava tieto yleisölle tiiviisti ja
selkeästi.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tuottanut kaikkia vaadittavia tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa ohjeiden mukaisesti harjoitukset ajallaan. Ne vastaavat tehtävänantoa ja
sopivat määriteltyyn kontekstiin. Niiden tekninen ja sisällöllinen ilmaisu on kelvollista ja ne
tarjoavat oleellisen tiedon. Työpareina toteutettavissa harjoituksissa opiskelija vastaa omasta
työpanoksestaan yhteisen lopputuloksen eteen. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun
ja palautteenantoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisen lisäksi opiskelijan harjoitukset käsittelevät mielenkiintoisia ja julkaisukelpoisia
aiheita. Opiskelijan panos oppitunneilla on rakentava ja oikealla tavalla kriittinen.
Opiskelijalla ei ole korvaamattomia poissaoloja kontaktiopetuksesta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelijan harjoitukset osoittavat erityistä kunnianhimoa aiheen,
haastateltavien tai asiaan perehtymisen osalta. Harjoitusten perusteella tehtyjä juttuja voi
tarjota median julkaistaviksi. Tekninen toteutus on moitteetonta, sisältö on houkuttelevaa ja
sujuvasti rakennettua. Opiskelijan osallistuminen kontaktitunneilla on erittäin aktiivista ja
rakentavaa eikä korvaamattomia poissaoloja ole lainkaan.