3D-mallinnuksen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BX45-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 19.02.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 22
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Elli Vuorinen
Vastuuopettaja
Elli Vuorinen
Ryhmät
-
PMEDIS19animPMEDIS19 animaatio
-
PMEDIS18animPMEDIS18 animaatio
Tavoitteet
- Opiskelija hallitsee 3D-mallinnuksen peruskäsitteet ja ymmärtää 3D-mallinnuksesta taiteellisen ilmaisun, tilanhahmotuksen ja visualisoinnin välineenä.
- Opiskelija hahmottaa 3D-työskentelyn eri vaiheet ja osaa käyttää digitaalista valoa tilan ja tunnelman luomiseen ja tuottaa 3D-mallista stillkuvamuotoisen presentaation.
- Opiskelijalla on riittävät perustaidot 3D-mallinnuksen opiskelun jatkamiseen itsenäisesti.
Sisältö
3D-mallinnus taiteellisen ilmaisun, tilan luonnostelun sekä havainnollistamisen välineenä. Painopiste omien ideoiden visualisoinnissa sekä erilaisissa mallinnuskokeiluissa. Mallinnuksen työnkulku käydään läpi ohjattujen ja itsenäisten harjoitustöiden avulla. Opintojaksolla käydään läpi Blender, mallinnus- ja visualisointiohjelman, keskeiset mallintamisen työkalut ja -tavat, pintakäsittely eli teksturointi ja erilaisten fotorealististen ja lähes fysikaalisen aidosti käyttäytyvien materiaalien tekeminen sekä mallin valaisu perusteellisten harjoitustöiden avulla.
Opetusmenetelmät
Opintojakso jakaantuu intensiivisiin kontaktiopetusjaksoihin ja itsenäisiin harjoitustehtäviin sekä omaan projektiin. Käytössä on myös chat ja Blenderin videotutoriaalit.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, itsenäiset ja ohjatut harjoitukset, vertaisoppiminen, pienryhmätyöskentely, chat ja videotutoriaalit.
Sisällön jaksotus
Osaamistavoitteet:
Opiskelija hallitsee 3D-mallinnuksen peruskäsitteet ja ymmärtää 3D-mallinnuksesta taiteellisen ilmaisun, tilanhahmotuksen ja visualisoinnin välineenä.
Opiskelija hahmottaa 3D-työskentelyn eri vaiheet ja osaa käyttää digitaalista valoa tilan ja tunnelman luomiseen ja tuottaa 3D-mallista stillkuvamuotoisen presentaation.
Opiskelijalle on riittävät perustaidot 3D-mallinnuksen opiskelun jatkamiseen itsenäisesti.
Sisältö:
3D-mallinnus taiteellisen ilmaisun, tilan luonnostelun sekä havainnollistamisen välineenä. Painopiste omien ideoiden visualisoinnissa sekä erilaisissa mallinnuskokeiluissa. Mallinnuksen työnkulku käydään läpi ohjattujen ja itsenäisten harjoitustöiden avulla.
Opintojaksolla käydään läpi Blender, mallinnus- ja visualisointiohjelman, keskeiset mallintamisen työkalut- ja tavat, pintakäsittely eli teksturointi ja erilaisten fotorealististen ja lähes fysikaalisen aidosti käyttäytyvien materiaalien tekeminen sekä mallin valaisu perusteellisten harjoitustöiden avulla.
Opintojaksolle otetaan 8-20 opiskelijaa, ensisijaisesti animaation opiskelijoita ryhmistä PMEDIS18 ja PMEDIS19 ja sen jälkeen muita opiskelijoita ilmoittautumisjärjestyksessä. Opetus pyritään järjestämään tarvittaessa hybridi-mallin mukaisesti sekä IT-luokkatiloissa että etäyhteydellä. Opintojaksolla käytössä oleva Blender- ohjelmistoa on ladattavissa ilmaiseksi myös opiskelijoiden omille tietokoneilleen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
80 % läsnäolo ja suoritetut harjoitustyöt. Taitojen kehittyminen kurssin aikana, opiskelijan motivaatio ja rakentava osallistuminen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita annettuja harjoituksia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toteuttaa annetut harjoitustehtävät. Hän ei ole motivoitunut tai ota vastaan palautetta eikä tee ehdotettuja korjauksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tekee annetut harjoitustehtävät. Hän on paneutunut tehtävien suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa. Hän hallitsee 3D-mallinnuksen peruskäsitteet ja ymmärtää 3D-mallinnuksesta taiteellisen ilmaisun, tilanhahmotuksen ja visualisoinnin välineenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tekee annetut harjoitustehtävät. Hän on paneutunut tehtävien suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa. hallitsee 3D-mallinnuksen peruskäsitteet ja ymmärtää 3D-mallinnuksesta taiteellisen ilmaisun, tilanhahmotuksen ja visualisoinnin välineenä ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti ja motivoituneesti omissa harjoitustehtävissään.