Siirry suoraan sisältöön

Biotalous ja cleantech (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BX03-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

18.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Insinööri (ylempi AMK), kemiantekniikka ja bioteknologia

Opettaja

  • Liisa Lehtinen

Ryhmät

  • YKEBIS21
    Kemiantekniikan ja bioteknologian koulutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata kiertotalouden ja kestävän kehityksen termistöä
- kuvata erilaisia tuotteita, palveluja ja tekniikoita, joilla edistetään luonnonvarojen kestävää käyttöä sekä ennaltaehkäistään ja vähennetään liiketoimintojen negatiivisia ympäristövaikutuksia
- kuvata kestävän kehityksen mittareita
- soveltaa kiertotaloutta, materiaalien kierrätystä, jatkojalostusta sekä jalosteiden käyttöä uusissa palveluissa ja tuotteissa
- huomioida materiaalien erityispiirteet, valita sovelluskohteen mukaiset karakterisointimenetelmät sekä huomioida erilaisten tuotantoprosessien vaatimukset

Sisältö

- kestävän kehityksen ja kiertotalouden termistö
- kiertotalouden liiketoimintamallit
- kestävän kehityksen mittarit
- puhtaat tuotantoteknologiat - teollisuuden sivuvirtojen ja kierrätysmateriaalien uusiokäyttö
- biomassat ja niiden käyttömahdollisuudet teollisuudessa
- materiaalien karakterisointi ja optimointi
- uusiutuva energia ja materiaalitehokkuus

Oppimateriaalit

Materiaali Itslearning-alustalla.
Tunnilla annettu materiaali.
Itse hankittu materiaali.

Opetusmenetelmät

Verkkomateriaali, Projektioppiminen, Tutkimus, Workshop

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen, projektityöskentely, digioppiminen, keskustelu

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos ei pääse osallistumaan workshop-päivään, korvataan päivä erillisellä tehtävällä. Poissaolosta tehtävä ilmoitus mahdollisuuksien mukaan etukäteen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa 26,7 h tuntia opiskelijan työtä. Kurssin laajuus siten noin 133 h.
Kurssi sisältää esitehtävän sekä sen pohjalta räätälöidyn henkilökohtaisen tehtävän, jotka esitetään work-shop -päivinä. Kurssiin kuuluu myös 2 ryhmätyötä, jossa toisessa kehitetään yritýksen antamaa toimeksiantoa ja toisessa innovoidaan uusia TKI-avauksia.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla perehdytään erilaisiin kiertotalouden, biotalouden ja cleantechin käsitteisiin. Teemoja käsitellään painottaen opiskelijoiden koulutus- ja työaloja.
Opintojakson tavoitteena on aktivoida opiskelijoiden kyky tunnistaa kiertotalouden tuomia mahdollisuuksia (työ)elämään sekä sen vaatimaa uudenlaista tapaa ajatella. Opintojaksolla on 4 workshop-päivää, joihin osallistuminen on pakollista.

Opintojakson rakenne ja tehtävät:

Ennen workshop-päiviä
-Henkilökohtainen esitehtävä

Ti 18.1.22, Workshop
-Henkilökohtaisen esitehtävän esitys
- Henkilökohtaisen jatkotehtävän pohjustus (tehdään 2-3 hengen tiimissä, tai vähintään esitetään tiimissä)

Ti 15.2.22 Workshop
-Henkilökohtaisen jatkotehtävän esitys pareittain
-Ryhmätyön pohjustaminen, yritys esittelee

Ti 15.3.22 Workshop
-Ryhmätyön tulosten esittely ja jatkotoimenpiteet
-Innovointiryhmätyön esittely

Ti 12.4.22 Workshop
-Ryhmätyön tulosten esittely
-Lopullisten raporttien palautusaika sovitaan yhdessä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Suomeksi
Kaikki tehtävät on tehtävä, jotta kurssi on suoritettu.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvoinnissa huomioidaan kirjallinen raportointi, esiintymiset ja aktiivinen osallistuminen keskusteluun.
Ryhmätöissä arvioidaan raportoinnin taso sekä ideoinnin omaperäisyys/uutuus ja toteutettavuus.
Yrityksen toimeksiantaja antaa myös oman arvionsa toimeksiannostaan.

Jos raportti palautetaan myöhässä, pudotetaan sen arviointia yhdellä numerolla.

Hylätty (0)

Töitä ei palautettu. Opiskelija ei ole osallistuttu workshop-päivään.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Raportoinnin arviointi perustuu Kemiantekniikan projektitöiden arviointitaulukkoon, joka löytyy kurssin sivuilta Itslearningistä sekä yleisiin raportointiohjeisiin, esim. opinnäytetöiden kirjoitusohjeisiin (Messi).
Workshop-työskentelyssä ei osallistu keskusteluun.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Raportoinnin arviointi perustuu Kemiantekniikan projektitöiden arviointitaulukkoon, joka löytyy kurssin sivuilta Itslearningistä sekä yleisiin raportointiohjeisiin, esim. opinnäytetöiden kirjoitusohjeisiin (Messi).
Workshop-työskentelyssä osallistuu jonkin verran keskusteluun.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Raportoinnin arviointi perustuu Kemiantekniikan projektitöiden arviointitaulukkoon, joka löytyy kurssin sivuilta Itslearningistä sekä yleisiin raportointiohjeisiin, esim. opinnäytetöiden kirjoitusohjeisiin (Messi).
Workshop-työskentelyssä on aktiivinen keskustelija ja uusien näkökulmien tuoja.