Siirry suoraan sisältöön

Henkilöstön ja osaamisen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BX33-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.10.2022 - 12.03.2023

Ajoitus

13.04.2023 - 01.06.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen

Opettaja

  • Henni Syrjänen
  • Maarit Laiho

Ajoitusryhmät

  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)

Ryhmät

  • YTAIKUS22
    Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen

Pienryhmät

  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)
  • 27.04.2023 09:00 - 13:00, Henkilöstön ja osaamisen johtaminen MS00BX33-3003
  • 27.04.2023 09:00 - 13:00, Henkilöstön ja osaamisen johtaminen MS00BX33-3003
  • 01.06.2023 11:00 - 16:00, Henkilöstön ja osaamisen johtaminen MS00BX33-3003
  • 01.06.2023 11:00 - 16:00, Henkilöstön ja osaamisen johtaminen MS00BX33-3003

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

kehittää omaa ja toisten työhön liittyvää osaamista?
soveltaa henkilöstöhallinnon periaatteita työpaikalla
soveltaa työsuhteisiin liittyvää lainsäädäntöä työpaikoilla
ratkaista työyhteisön henkilöstöongelmia

Sisältö

henkilöstöhallinnon ydinkohdat
osaamisen johtamisen infrastruktuuri ja menetelmät
työlainsäädännön ja työturvallisuuslainsäädännön ydinkohdat
esimiehen rooli työyhteisön henkilöstöongelmia selvittämisessä

Oppimateriaalit

Ks. itslearning-alustan materiaalit opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmät
ryhmätyö, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa ja lähitapaamisessa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogiset toimintatavat
Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele erikseen opettajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävänpalautukset ja aikataulu (Suoritusaika 1.4.-1.6.2023):

ENNAKKOTEHTÄVÄ: Keskeiset käsitteet tutuiksi. Arviointi HYV/HYL

OPPIMISTEHTÄVÄ 1: Henkilöstön ja osaamisen johtamisen malli: työkalu ryhmälle. Arviointi 1-5/hyl

OPPIMISTEHTÄVÄ 2: Esihenkilön rooli työyhteisön henkilöstöongelmien selvittämisessä: Ratkaisuvaihtoehtojen tunnistaminen. Arviointi 1-5/hyl

Opiskelijan työn mitoitus:
Online-opetus 16 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 79 h

yhteensä 135 h (=5 op)

Sisällön jaksotus

Online-opetus (Zoom-verkkotapaamiset) sekä 1.6.2023 lähitapaaminen:

13.4.2023 9.00-13.00 Henkilöstöhallinnon ydinkohdat (Zoom)
20.4.2023 16.00-18.00 Työlainsäädännön ja työturvallisuuslainsäädännön ydinkohdat (Zoom)
27.4.2023 9.00-13.00 Osaamisen johtamisen infrastruktuuri ja menetelmät
Esimiehen rooli työyhteisön henkilöstöongelmien selvittämisessä
1.6.2023 11.00-16.00 Ryhmäpresentaatiot (EduCity)

Opintojakso alkaa ensimmäisellä verkkotapaamisella Zoomissa to 13.4.2023 klo 9.00-13.00 ja päättyy 1.6.2023. Opintojakso toteutetaan etänä, poislukien 1.6. lähitapaaminen (ryhmäpresentaatiot) EduCity-kampuksella Turussa. Oppimisalustana toimii itslearning, jonne aukeaa työtila tehtävineen ja materiaaleineen päivitettynä viimeistään 13.4.2023.

Zoom-linkki kaikkiin opintojakson verkkotapaamisiin:
https://turkuamk.zoom.us/j/67561867831

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoimen AMK:n kiintiö 3 opiskelupaikkaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi:
- Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien Oppimistehtävien (3 kpl) suorittamista
- Arvioinnin kohteena ovat Ennakkotehtävä ja oppimistehtävät 1-2.
- Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty

Arviointiin vaikuttavat arviointikriteerit:

Ennakkotehtävä:
Opettajat arvioivat tehtävän asteikolla HYV/HYL.

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Valittua sisältöä perustellaan asianmukaisia lähdeviittauksia käyttäen
- Tehtävä luo valitusta aiheesta selkeän ja kattavan kokonaiskuvan

Oppimistehtävä 1:

Arviointi:
Opettajat arvioivat esityksen, jonka arvosana (1-5) muodostaa 50 % koko kurssin arvosanasta.

Esityksen arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Suullinen ilmaisu en selkeää
- Esityksen visuaalinen ilme on havainnollinen
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Ideoita ja ajatuksia perustellaan lähdeviittauksia käyttäen
- Tehtävä luo aiheesta selkeän kokonaiskuvan
- Esityksestä välittyy jokaisen ryhmän jäsenen työpanos

Ryhmäläisten vertaisarviointi muodostaa 20 % koko kurssin arvosanasta.

Oppimistehtävä 2:
Opettajat arvioivat tehtävän asteikolla 1-5/hyl. 30 % kurssin arvosanasta.

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tekstin jäsentely ovat selkeitä
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen reflektointi
- Kurssin sisältöä on käytetty pohdinnan tukena tai omien ajatusten jäsentämisen apuna

Opintojakson arviointi on valmis 9.6.2023.