Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurihyvinvointiosaajan ammatillinen elämäkertaprosessi (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00CD53-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 27.01.2023

Ajoitus

31.12.2022 - 29.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

24 - 24

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi

Opettaja

  • Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
  • Ilona Tanskanen
  • Pirita Juppi
  • Outi Linnossuo

Ryhmät

  • YKUHSK23
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
  • YKUHKK23
    Kulttuurialan YAMK, Kulttuurihyvinvointi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- analysoida vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan alansa ammattilaisena sekä kehittää osaamistaan tavoitteellisesti

- soveltaa luovia omaelämäkerrallisia, taidelähtöisiä menetelmiä oman kehittyvän osaajaidentiteettinsä ja ammatillisen osaamisen reflektointiin

- vertailla erilaisia ammattilaisuuden muotoja kehittyvällä kulttuurihyvinvointialla ja arvioida niiden soveltuvuutta omaan ammatilliseen identiteettiin

- luoda ja ylläpitää oman ammatillisuuden kehittämistä tukevia kumppanuuksia ja verkostoja.

Sisältö

- Taidelähtöiset omaelämäkerralliset menetelmät

- Ammatti-identiteetin muotoutuminen

- Erilaiset osaajaidentiteetit ja ammatilliset polut

- Kulttuurihyvinvointialan osaajan ja erityisasiantuntijan ammatti-identiteetin erityispiirteet

Moniammatillisuuden, verkostojen ja yhteistoiminnan merkitys kulttuurihyvinvointialan osaajan ja erityisasiantuntijan ammatissa, suhteessa omaan taustakoulutukseen ja omaan toimintakenttään ja perustehtäviin siinä

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ohjeistetaan oppimisalustalla.

Opetusmenetelmät

Ammatillinen elämäkertaprosessi etenee tehtäväperustaisesti: se on strukturoitu osatehtävistä koostuva jatkumo, jonka edetessä opiskelija päiväkirjaa eli dokumentoi ja reflektoi ammatillisen identiteetin ja osaamisen kehittymisen prosessiaan.

Työskentely käynnistetään heti opintojen alussa; kukin laatii digitarinan tiestään opintoihin. Huomio kohdistetaan valintoihin, käännekohtiin ja oivalluksiin.

Pääsääntöisesti jokaisen lähiopetusjakson yhteydessä on ammatillisen elämäkertaprosessin pysäkki, jolla jaetaan lähijaksojen välillä edenneitä osatehtäviä. Lisäksi ensimmäisen ja toisen lukukauden lopussa koostetaan ammatti-identiteetin ja -osaamisen kehittymiseen liittyvää toimintaa, kokemuksia, ajatuksia ja tunteita reflektiokerralla. Näissä tilanteissa huomio suuntautuu tulevaisuuteen oman alan ja kulttuurihyvinvointialan ammattilaisena.
Opintojen aikainen prosessi päättyy julkaistuun/julkaistavaan asiantuntijapuheenvuoroon ja koko prosessin loppureflektioon.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Prosessi kytkeytyy lähipäivien yhteiseen työskentelyyn, mutta pääpaino on opiskelijan omassa prosessoinnissa. Strukturoitu omakuvallinen identiteettityöskentely Kymmenen askeleen ohjelman mukaan (Ten-step program/ARTHEWE-hanke) on ensimmäisen opiskeluvuoden runkona.

Opintojaksossa vahvistuvia kompetensseja ovat mm. reflektio-osaaminen, luovuusosaaminen, vuorovaikutusosaaminen, eettinen osaaminen sekä itsensä kehittämisen osaaminen. Kaiken ytimessä on kokonaisvaltainen hyvinvointinäkemys ja kokemuksellinen kulttuurihyvinvointiosaaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävänä ennen ensimmäistä lähiopetusjaksoa opiskelija valikoi omaan ammatilliseen polkuunsa ja siihen liittyvään koulutukseen liittyviä valokuvia ja pohtii tietään näihin opintoihin.
Opiskelija laatii ensimmäisinä opiskelupäivinä digitarinan polustaan Kulttuurihyvinvointi -YAMK-koulutukseen.
Ensimmäisinä päivinä käynnistetään päiväkirjaaminen, jota opiskelija tekee säännöllisesti opintojen edetessä.
Kunkin lähiopetusjakson alussa ”pysäkillä” tutkitaan ja jaetaan prosessin etenemiseen sisältyviä asioita.
Lukukauden lopussa kesäkuussa ja joulukuussa koostetaan siihen astista prosessia tähtäimessä näkemys kulttuurihyvinvointialan osaajaidentiteetistä oman alan ammattilaisena ja suunnataan tulevaisuuden työelämään.
Päiväkirjatyöskentely jatkuu valmistumiseen asti. Loppuvaiheessa opiskelija julkaisee asiantuntijapuheenvuoron jollakin ammatillisella julkaisualustalla sekä kirjoittaa loppureflektiokoosteen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä.

Sisällön jaksotus

- Taidelähtöiset omaelämäkerralliset menetelmät
- Kymmenen askeleen ohjelma (Ten-step program/ARTHEWE-hanke) identiteettityöskentelyssä
- Ammatti-identiteetin muotoutuminen
- Erilaiset ammatti-identiteetit ja ammatilliset polut
- Oman sote- tai taidealan ammatti-identiteetin erityispiirteet
- Verkostojen ja yhteistoiminnan merkitys kulttuurihyvinvoinnin kentässä
- Oma kulttuurihyvinvointikokemus ja oman hyvinvoinnin kokeminen osaamisen ytimessä; itsetuntemus, hyvinvointiosaaminen

Ammatillisessa elämäkertaprosessissa opiskelija työstää taide- ja medialähtöisiä menetelmiä soveltaen omaa ammatillista polkuaan, identiteettiään, osaamistaan, kehittymistarpeitaan ja -mahdollisuuksiaan. Tarkasteltavana ovat kysymykset siitä, millaiseksi oman ammatin osaajan ja kulttuurihyvinvoinnin asiantuntijan identiteetti on muotoutumassa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ensimmäisellä lähiopetusjaksolla tarvitaan oma kannettava tietokone sekä kuulokkeet ja mikrofoni (headset) digitarinatyöskentelyä varten.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ammatillisen elämäkertaprosessin työskentely on luonteeltaan refleksiivistä; siinä pohditaan ja arvioidaan omaa ammatillista osaamista ja ammatti-identiteettiä. Näitä kriittisiä pohdintoja jaetaan ammatillisen elämäkertaprosessin pysäkeillä ja reflektiopisteissä, jolloin käydään vertaiskeskustelua. Arviointi kohdistuu työskentelyyn eri osatehtävineen. Ammatti-identiteetin kehittyminen kytkeytyy lopulta opinnäytetyön tuloksiin.