Teollisuustalous (4 op)
Toteutuksen tunnus: TE00BM02-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 31.10.2019
Ajoitus
01.09.2019 - 21.12.2019
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Sepänkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 80
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Rauni Jaskari
Ryhmät
-
PTUTAS19APTUTAS19A
-
PTUTAS19BPTUTAS19B
Tavoitteet
Opiskelija:
-osaa luetella yleisimmät yritysten prosessit ja hallitsee prosessiajattelun perusteet
- osaa tuotannollis-taloudellisen ajattelun perusteet niin yrityksen sisäisten toimintojen kuin yritysten välillä muodostuvien arvoketjujen näkökulmasta
- osaa kertoa toimitusketjun kyvykkyyteen vaikuttavat tekijät ja kuvata niiden vaikutukset yritysten asiakaspalvelutasoon, kannattavuuteen ja kilpailukykyyn
- pystyy kertomaan tuotannon, hankintojen, varastojen ja kuljetusten merkityksen yrityksen liiketoiminnassa ja osaa niiden ohjaamisen perusperiaatteet ja käsitteet
- osaa laatu- ja ympäristöajattelun perusteet
Sisältö
Yritysten prosessit
Prosessiajattelu
Toimitusketjun hallinta ja yritystalous
Arvoketjut
Toiminnan johtaminen
Logistiikka, varastot ja kuljetukset
Hankintatoimi
Tuotannonohjaus
Tilauslähtöinen ja asiakaslähtöinen logistiikka
Laatu- ja ympäristöjohtaminen
Oppimateriaalit
Martinsuo, Mäkinen, Suomala, Lyly-Yrjänäinen: Teollisuustalous kehittyvässä liiketoiminnassa. Luvut: 3, 10, 14, 15, 17, 18, 21 ja 24
Saatavana e-kirjana
Muu materiaali OPTIMASTA
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
2.12.2019, uusinta alkuovuonna 2020
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Lähikertoja, tuntitehtäviä
2. Ryhmätehtävä Harvard Business Cases (tai vastaava) yhdessä viestinnän kanssa
3. Itsenäistä opiskelua
4. Koe
Sisällön jaksotus
-osaa luetella yleisimmät yritysten prosessit ja hallitsee prosessiajattelun perusteet
-osaa tuotannollis-taloudellisen ajattelun perusteet niin yrityksen sisäisten toimintojen kuin yritysten välillä muodostuvien arvoketjujen näkökulmasta
-osaa kertoa toimitusketjun kyvykkyyteen vaikuttavat tekijät ja kuvata niiden vaikutukset yritysten asiakaspalvelutasoon, kannattavuuteen ja kilpailukykyyn
-pystyy kertomaan eri toimintojen merkityksen yrityksen liiketoiminnassa ja osaa niiden ohjaamisen perusperiaatteet ja käsitteet
-osaa laatu- ja ympäristöajattelun perusteet
Viikko 36: kurssi alkaa
Viikko 37 – 40: lähikertoja, aiheiden käsittelyä
Viikko 40: case-tehtävän anto ja muuta tärkeää
Viikko 41: lähikerta
Viikko 42: syysloma
Viikko 43 ja 44: lähikertoja & aiheiden käsittelyä
Viikot 46 ja 47: case-esitykset ja vertaisarvioinnit: kaikki läsnä omana päivänään!
Viikko 48: kertaus, valmistautuminen tenttiin
Viikko 49: 2.12. koe
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Koe 0 - 5. Painoarvo 70% Kokeesta pitää saada vähintään hyväksytty pistemäärä (~45% maksimista) kurssin läpäisemiseksi.
- kokeen yhteisarvosanaa voi korottaa yhdellä numerolla aktiivisella osallistumisella (läsnä ~75% kerroista ja tuntitehtävät palautettuina)
2. Ryhmätehtävä Harvard Business Cases (tai vastaava), arvosana 0 – 5, painoarvo 30%, raportin ja esityksen teko, vertaisarviointi
- harjoitustyö tehdään yhdessä viestinnän opintojakson kanssa
- harjoitustyöhön erillinen ohje
- huom! esityksissä läsnäolovelvollisuus mm. vertaisarvioinnin vuoksi