Siirry suoraan sisältöön

Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu (10 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BR20-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

06.09.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 25

Koulutus

  • Konetekniikan koulutus

Opettaja

  • Päivi Katajamäki
  • Tarmo Karhu

Vastuuopettaja

Päivi Katajamäki

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)

Ryhmät

  • KMMMODDesignThinking
    MOD Design Thinking

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Tavoitteet

Opiskelija osaa palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet (tiedonhankinnan, ideoinnin, suunnittelun, testauksen ja toteutuksen) ja osaa käyttää soveltuvia menetelmiä käyttäjätiedon hankkimiseksi prosessin eri vaiheissa. Hän osaa ottaa kehittämisen lähtökohdaksi palvelujen käyttäjän ja hänen tiedostetut ja tiedostamattomat tarpeensa sekä osaa ottaa huomioon palveluntarjoajaorganisaation sekä eri sidosryhmien näkökulmat palveluja muotoiltaessa.
Opiskelija osaa toteuttaa palvelujen yhteiskehittämistä organisaation henkilökunnan, käyttäjien ja eri sidosryhmien kanssa.
Opiskelija ymmärtää muotoilun merkityksen ja mahdollisuudet organisaatioissa ja laajemmin yhteiskunnassa.
Opiskelija tiedostaa visuaalisen ilmeen ja digitaalisen viestinnän merkityksen yrityskuvan muodostamisessa sekä pystyy osallistumaan yritykselle selkeän graafisen julkisuuskuvan suunnitteluun ja toteutukseen sen kaikilla tasoilla.

Sisältö

Moduuli muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Muotoiluajattelu ja muotoilun laajennetut näkökulmat
- Palvelumuotoilu ja strateginen muotoilu

Oppimateriaalit

Hyviä kirjoja ja artikkeleita:

DESIGN THINKING:

Brown, T. 2019. Change by design: how design thinking transforms organizations and inspires innovation.

Miettinen, S. (toim.). 2014. Muotoiluajattelu.

VanPatter, GK, Pastor; E.; Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making Sense of the Future That Has Already Arrived.

Burnett, B. & Evans, D. 2016. Designing Your Life, How to build a well-lived, joyful life.

Raami, A. 2020. Intuitio3: Yhteys mahdottomaan ratkaisuun.

Hyppönen, H. 2020. Luomiskertomus: Matkalla luovuuden tulevaisuuteen.

Miettinen, S. (toim.) 2021: Muotoilun avaimet älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen.


SERVICE DESIGN:

Clatworthy, S. 2017. Service design thinking.
https://www.researchgate.net/publication/322733238_Service_design_thinking

Curedale, R. 2013. Service Design. 250 essential methods. Design Community College.

Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.

Dam, R. & Siang, T. 2018. Design Thinking: Getting Started with Empathy.
https://www.interaction-design.org/literature/article/design-thinking-getting-started-with-empathy

Gloppen, J. 2009. Service Design Leadership.
http://www.ep.liu.se/ecp/059/007/ecp09059007.pdf

Kimbell, L. 2014. The Service Innovation Handbook. Action-oriented creative thinking toolkit for service organizations. Templates – cases – capabilities. BIS Publishers.

Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers. https://books.google.fi/books?id=pCVATIpzYfUC&pg=PA44&hl=fi&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false

Osterwalder, A. 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. John Wiley & Sons.

Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.

Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.

Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O'Reilly. An excerpt of the book available: https://www.thisisservicedesigndoing.com/

Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Talentum.

Opetusmenetelmät

Harjoitukset, projektityö, raportoinnit ja reflektoinnit, vertaisoppiminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 10 op, joka vastaa 270h työpanosta (1 op = 27h)
Oppimistehtävät:
-yksilöharjoitustyöt ja raportit
-ryhmäharjoitustyöt
-ryhmäprojekti

Sisällön jaksotus

MUKANA VAIHTO-OPISKELIJOITA, TOTEUTUS PÄÄASIASSA ENGLANNIKSI!

Syyslukukausi 2021, tiistaisin ja perjantaisin 3-4h jaksoissa. Mahdollisesti opetusta myös keskiviikkoiltapäivisin.

Kurssin aikana opitaan muotoiluajattelua, strategista muotoilua sekä palvelumuotoilun käsitteitä, palveluprosessissa käytettäviä menetelmiä sekä palvelumuotoiluprosessi.

Opiskelu koostuu harjoituksista, tehtävistä, työelämäprojektista sekä aktiivisesta ryhmätyöskentelystä..

Palvelujen muotoiluun ja strategiseen muotoiluun tutustutaan kirjallisuuden, nettilinkkien ja harjoitustöiden avulla. Opittua sovelletaan käytäntöön ulkopuoliselle toimeksiantajalle tehtävässä palvelumuotoiluprojektissa. Projekti toteutetaan 2-4 hengen ryhmätyönä.

Muotoiluajatteluun tutustutaan kirjallisuuden, nettilinkkien sekä ohjaus- ja lukupiirikeskustelujen kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0 - 5.

Arvosanaan vaikuttaa aktiivinen osallistuminen tehtävien suorittamiseen sekä ryhmätyöskentelyyn, tehtävien ja projektin suorittaminen ammattimaisuuteen pyrkien sekä sovitun aikataulun noudattaminen.

Arvioinnin perusteina (yksilöharjoitustyöt ja raportit, ryhmäharjoitustyöt):
- Tiedonhankinnan kattavuus ja hyödyntäminen työskentelyssä
- Reflektointi, näkökulmien ymmärtäminen ja kokonaisuuksien hahmottaminen
- Ideoiden ja vaihtoehtojen monipuolisuus
- Tehtävien palauttaminen sovitussa aikataulussa

Palvelumuotoiluprojektin arvioinnin perusteina:
Aktiivinen osallistuminen projektin läpi viemiseen
Tiedonhankinnan kattavuus ja hyödyntäminen työskentelyssä
Palvelumuotoilumenetelmien monipuolinen ja tavoitteenmukainen käyttö
Ideoiden ja vaihtoehtojen monipuolisuus ja hyödynnettävyys
Palvelunäkökulman ymmärtäminen ja palvelun osien ja kokonaisuuden hahmottaminen
Käyttäjälähtöisyys
Palautetun (visuaalisen ja kirjallisen) materiaalin selkeys ja ymmärrettävyys
Tehtävien palauttaminen aikataulussa

Vertaisarviointi vaikuttaa arvosanan muodostumiseen opettajan arvioinnin lisäksi.

Hylätty (0)

Määrä: Tehtävät eivät ole valmiita / niitä puuttuu ja / tai
Laatu: Vähimmäisvaatimukset eivät täyty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä 1
Teoria ja metodologia ymmärretään huonosti. Tehtävien ja työelämäprojektin toteutus ovat heikkotasoisia.
Tiedonhankinta, palvelumuotoilu, viestintä ja dokumentointi ovat tuskin hyväksyttäviä.
Kohtalainen osallistuminen.

Tyydyttävä 2
Teorian ja metodologian ymmärtämisen ja niiden soveltamisen alkeita tehtävissä ja työelämäprojektissa.
Tiedonhankinta, palvelumuotoilu, viestintä ja dokumentointi ovat hyväksyttäviä.
Kohtalainen osallistuminen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Teorian ymmärtämistä ja menetelmien soveltamista tehtävissä ja työelämäprojektissa, mutta työ voisi olla vahvempi.
Ttiedonhankinta, palvelumuotoilu, viestintä ja dokumentointi ovat hyvällä tasolla.
Aktiivinen osallistuminen.

Erittäin hyvä 4
Teoria ja metodologia ymmärretään yleisesti ja niitä sovelletaan erittäin hyvin tehtävissä ja työelämäprojektissa.
Luotettava tiedonhankinta, innovatiivinen palvelumuotoilu, sekä viestintä ja dokumentaatio hyvällä tasolla.
Erittäin aktiivinen osallistuminen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Teorian ja menetelmien hallitseminen ja niiden soveltaminen tehtävissä ja työelämäprojektissa kiitettävällä tasolla. .
Erinomainen tiedonhankinta, innovatiivinen palvelumuotoilu ja erinomainen viestintä ja dokumentointi.
Erittäin aktiivinen osallistuminen.