Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapian perusteet  (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD90-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2020 - 13.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 55

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Kaarina Rajala
  • Satu Takala
  • FT1 Virtuaalihenkilö7
  • Pirjo Pennanen

Ajoitusryhmät

  • PFYSIS20A (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
  • PFYSIS20B (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PFYSIS20B
    PFYSIS20B
  • PFYSIS20
    Fysioterapeutti (AMK), S20
  • PFYSIS20A
    PFYSIS20A

Pienryhmät

  • PFYSIS20A
  • PFYSIS20B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata kansalliset ja kansainväliset fysioterapian kehityslinjat,
• tiedostaa fysioterapiatoimintaa ohjaavat arvot, normit ja eettiset periaatteet sekä ammatin lähtökohdat: prosessimaisuus, asiakaslähtöisyys ja näyttöön perustuva työnote,
• määritellä fysioterapian keskeiset käsitteet,
• tunnistaa erilaisia fysioterapian jäsennysmalleja,
• kuvata fysioterapeutin tehtäväalueita sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kuntoutuspalvelujärjestelmissä,
• toimia onnettomuustilanteissa, sairauskohtausten sattuessa sekä pienemmissä koti- ja vapaa-ajan tapaturmissa,
• tunnistaa infektioiden riskitekijöitä ja osaa toimia noudattaen aseptiikan perusperiaatteita.

Sisältö

Fysioterapian teoreettisia lähtökohtia: fysioterapian kansalliset ja kansainväliset kehityslinjat sekä eettiset periaatteet, fysioterapian keskeiset käsitteet, fysioterapia tieteenä, fysioterapiaa jäsentävät mallit, tutkittuun tietoon perustuva fysioterapian näyttöön perustuva toiminta, fysioterapeutin rooli, oma persoona työvälineenä, asiakaslähtöisyys, vuorovaikutustaidot ja dialogisuus.

Ensiapu ja aseptiikka: Toiminta onnettomuustilanteessa, ensiapu ja elvytys, sokkiin johtavat tilanteet, infektioiden tartuntatiet ja riskitekijät, aseptiikan perusperiaatteet.

Oppimateriaalit

Korte & Myllyrinne 2017. Ensiapu. Punainen Risti (tai uudempi painos) ja Itslearning-ympäristöstä löytyvät internet-sivustot, spr-internet-sivusto
MIkrobiologian ja aseptiikan materiaalit löytyvät Itslearning -ympäristöstä


Fysioterapia:
Fysioterapeutin ydinosaaminen. 2016. Suomen fysioterapeutit. ISBN 978-952-93-8727-4.
Muu Itslearningissä osoitettu materiaali.
Opiskelijoiden tiedonhaun tuottamat lähteet

Opetusmenetelmät

Hätäensiapu:Yksilö- ja pienryhmätyöskentely kirjallisine tehtävineen ja opetuskeskustelut
Mikrobiologia ja aseptiikka: itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely sekä oppimistehtävä

Fysioterapia:
-käytännön harjoitukset
-itsenäinen työskentely ja raportointi pienryhmissä
- Tiimioppiminen: tiedon rakentaminen yhdessä ja yhteisössä pienryhmässä ajatuksia jakaen.
Fysioterapia-ammatin kansallisten ja kansainvälisten perusteiden ja lähtökohtien parissa työskennellen opiskelija vahvistaa ja toisaalta muuttaa käsitystään tulevan ammattinsa perusteista.
- Luennot
- Kokemuksellinen oppiminen: Kunnonkotiin tutustuminen /työhön tutustuminen

Kansainvälisyys

Hätäensiapu: itsenäinen- ja pienryhmätyöskentely, vertaisarviointi
Aseptikka ja mikrobiologia: oppimistehtäväperustainen pienryhmätyöskentely

Fysioterapia: Itsenäinen oppimistyöskentely, reflektio muiden kanssa: Opiskelijat työstävät sisältöjä ja rakentavat esityksen itsenäisesti ja pienryhmissä opettajan ohjauksessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hätäensiapu: jos on voimassa oleva 8 t hätäensiapukortti tai voimassa oleva ea1- tai ea 2-kortit, niin yhteys opettajaan > sisäinen hyväksiluku mahdollisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Hätäensiapu 8t
Aseptiikka ja mikrobiologia: Itsenäinen työskentely ja kirjallinen pienryhmätehtävä 19t

Fysioterapian osuus:
Ryhmätyö: Pienryhmät työskentelevät kukin oman teemansa parissa ja rakentavat sekä esittävät (ammatillisen esittämisen harjoittelu) muulle ryhmälle sisällöt (Powerpoint). Näin johdatetaan koko ryhmä aiheeseen.
Opiskelija valmistautuu ennakolta aiheiden käsittelyyn perehtymällä asiaa koskevaan oppimateriaaliin ja opiskelijoiden esityksiin.
Opponointi: suullisesti esitystilanteen yhteydessä.
Vertaisarviointi: kirjallisesti ohjatulla lomakkeella (Optimassa). Tallennus Optimaan viim. 1vrk oman ryhmän esityksen jälkeen.vaikutus arviointiin: +- 0,6


Oppimispäiväkirja:Tallennus optimaan ja palautus opettajalle paperiversiona viimeistään viikolla 8 (ma/ti)

Työhön tutustuminen ja sen purkuun liittyvät tehtävät

Sisällön jaksotus

Toteutuu verkon välityksellä, opettaja lähettää linkin sähköpostiin!

Hätäensiapu: a-ryhmä 26.11.2020 klo 8.15-11.30 ja b-ryhmä 27.11.2020 klo 8.15-11.30, yksilö- ja pienryhmätehtävien palautus 9. ja 16.12.2020 klo 16.
Mikrobiologia ja aseptiikka: verkkomateriaaliin perustuvan pienryhmätehtävän palautus 20.12. 2020,
2. palautuskerta on 30.1.2021.
3. palautuskerta on 30.3.2021

Fysioterapian osuus

Vko 36 2 x 45’ lähiopetuksena

- Orientaatio opintojaksolle. Tehtävät, jakaantuminen oppimistyöryhmiin, arvioinnit; oppimispäiväkirja, ryhmätyötyöskentely, oppimispäiväkirjan pito koko opintojakson ajan: kaikesta sisällöstä oman oppimisen reflektointi.
- Fysioterapia ammattina: ammatin taustaa, erottuminen muista terveysalan ammateista. Lainsäädäntö.
Fysioterapian kansalliset ja kansainväliset kehityslinjat
Suomen Fysioterapeutit
European Region of the World Confederation for Physiotherapy (ERWCPT)
World Confederation for Physical Therapy (WCPT)
WCPT guideline for standards of physical therapy practice
Fysioterapeutin suoravastaanotto (SF raportti 2018 + Jyväskylän tutkimukset)

- Tutkimus- ja tiedonhakutehtävä: Etsi jokin fysioterapeutin ydinosaamisalueeseen liittyvä tutkimus ja raportoi se lyhyesti. Tarkemmat ohjeet tunnilla.


Vko 37 4 x 45’ verkossa
Parityöskentelynä tutkimustehtävän referointi.
Luentoa sekä ryhmätyöskentelyä. Fysioterapian keskeiset käsitteet: työn asiakasprosessit (fysioterapiaprosessi). Terveysalan ja fysioterapian eettiset periaatteet. Työn terapianäkökulman tuomat erityispiirteet.


Ryhmätyöskentelyohjeet Learning cafe -työskentelyä varten: Jokainen ryhmä (6 ryhmää) tutustuu omaan aiheeseensa (fysioterapeutin ydinosaaminen - opas ja mahdolliset omat tiedonhaut) ja valmistelee lyhyen PowerPoint -esityksen (n.20min) ti 4.2 tunneille esim. verkkotyöskentelynä (palautus etukäteen opettajalle paperiversiona ma 3.2.). Jokainen tutustuu muiden aiheisiin itsenäisesti oppaasta. Ma 3.2 pidetään Learning cafe -kiertopisteharjoittelu ryhmissä em. aiheista (paitsi ryhmän omasta), jonka jälkeen ryhmä tutustuu muiden tuotokseen omasta aiheesta ja tekee siitä lyhyen suullisen yhteenvedon/palautteen, jonka esittely tehdään oman esityksen ohessa (+10min).
Aiheet: Tutkimis- ja arviointiosaaminen, ohjaus- ja neuvontaosaaminen, terapiaosaaminen, eettinen osaaminen, yhteiskuntaosaaminen.
(Teknologiaosaaminen Kunnonkodin yhteydessä, toteutus auki vielä)

Vko 38 4 x 45’


14.9. Lähitunnit 4 x 45’ (tarkempi aikataulu 1.tunnilla)


Learning cafe -kiertopistetyöskentely A-ja B-ryhmissä erikseen sovituilla aikatauluilla 5 x 10min fysioterapian ydinosaamisalueista. Tulosten purku ryhmissä ja esityksen valmistelu.

15.9. 2 x 45’ verkossa

Asiakkaan ja fysioterapeutin yhteistyö: ft = muutosprosessin asiantuntija. Persoona työvälineenä, kommunikointi/vuorovaikutus/ fyysinen kontakti asiakkaisiin.
GAS; SMART

Vko 40 ja 41 4 x 45’ Lähi-/verkko, sovitaan tarkemmin.

Learning cafe -työskentelyn esitykset 5 x 30min sovitun aikataulun mukaisesti A- ja B-ryhmille erikseen.

Fysioterapiatiede
Fysioterapia tieteenä ja näyttöön perustuva toiminta (EBP määritelmä ja prosessi, tutkimustyypit, laadullinen ja määrällinen tutkimus, näytön pyramidi)
Tutkimusten tulkinta perusteet (PICOS, tilastolliset peruskäsitteet, tutkimuksen tiivistelmän ymmärtäminen)
Käsitteet reliabiliteetti & validiteetti
luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet (rinnakkain terveyskunnon arviointi jakson kanssa)


Vko 43 /46 4 x 45’ Lähi - /verkkototeutus

Esteettömyys- ja saavutettavuusosaaminen; Kunnonkotiin tutustuminen? / muu toteutus
Reflektointi oppimispäiväkirjaan.



Vko 49 3. & 4.12. Verkko

Työhön tutustumisen tai korvaavan tehtävän purku.
Kurssin yhteenveto.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hätäensiapu : hyv/hyl
Mikrobiologia ja aseptiikka: kirjallinen pienryhmätehtävä: hyv/hyl

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja