Siirry suoraan sisältöön

Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina (7 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD98-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 31.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

7 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

72 % Lähiopetus, 28 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Annukka Myllymäki
  • Satu Takala
  • Juho Korpi
  • Pirjo Pennanen
  • Kirsi Karlsson

Ryhmät

  • AVOFYSIK20
    Fysioterapeutti, monimuotokoulutus, polkuopinnot, K20

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fysioterapeuttisen tutkimisen keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät,
• kuvata lihasvoiman, yleiskestävyyden, lihasvenyvyyden ja elastisuuden ilmiöinä,
• nimetä lihasvoimaan, yleiskestävyyteen, lihasvenyvyyteen ja elastisuuteen vaikuttavia tekijöitä,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti asiakkaan lihasten voimaa, venyvyyttä ja yleiskestävyyttä terveyskunnon näkökulmasta,
• tehdä mittaustuloksistaan johtopäätöksiä sekä asettaa niiden perusteella terveyskuntoa ylläpitävät tai edistävät tavoitteet,
• käyttää lihasvoiman, lihasvenyvyyden ja yleiskestävyyden näyttöön perustuvan harjoittamisen periaatteita hyvinvoinnin ja terveyskunnon edistämiseen eri ikäisten asiakkaiden valmiudet huomioiden,
• tunnistaa asiakkaan palautumisen merkityksen terveyskunnon harjoittamisen osana.

Sisältö

Fysioterapeuttinen tutkiminen ja dokumentointi: havainnointi, haastattelu, palpointi ja mittaaminen; luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet sekä luotettavuuteen vaikuttavat tekijät, kirjaaminen ja tavoitteen asettelu.

Voiman eri osa-alueet sekä niiden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, RM, lihasvenyvyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, yleiskestävyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, erilaiset terveyskunnon testistöt, teknologian hyödyntäminen terveyskunnon ja sen osa-alueiden mittaamisessa ja harjoittamisessa.

Oppimateriaalit

Taulaniemi A. & Suni J. (Toim.) 2012. Terveyskunnon testaus. 1. Painos.
- notkeuden arvioiminen s. 128-138
Keskinen K., Häkkinen K. & Kallinen M. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen - Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille.
- Tuki- ja liikuntaelimistön kunnon osa-alueista eri voiman lajit ja niiden mittaaminen s. 168-182 ja 189-196
Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2012/2018. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 7. Painos.
- Chapter 1 Therapeutic exercise, foundational concepts (s. 1-27)
- Chapter 4 ?? (s. 72-100)
- Chapter 6. Resistance Exercise... (s. 157-198)
- Chapter 7. Principles of aerobic exercise s. 246–263
Juhon osuus:
Taulaniemi A. & Suni J. (Toim.) 2012. Terveyskunnon testaus. 1. Painos.
Keskinen K., Häkkinen K. & Kallinen M. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen - Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille.
Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2018. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 7. Painos.
Chapter 7. Principles of aerobic exercise s. 246–263
Langinkoski A. & Lappalainen J. 2016. Liikuntafysiologian perusteet. 1. painos.
Kappale 8. Aerobinen harjoittelu s. 119–143
Kappale 12. Progressiivisuus s. 173-182
Suni ym. 2010. Kuntoa terveydeksi: Aikuisten ALPHA-FIT terveyskuntotestistö 18-69-vuotiaille - Testaajan opas
UKK-instituutin verkkosivut
+Muu materiaali Optimassa

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla hyödynnetään monimuotoisesti erilaisia oppimismenetelmiä. Peruslogiikkana on, että opiskelija valmistautuu itsenäisesti jokaiseen tapaamiseen opiskelemalla materiaalia, pohtimalla annettuja tehtäviä jne.
Tapaamiset ovat tekemiseen painottuvia mutta mukana on myös jonkin verran luento -tyyppistä opiskelua. Suurin osa teoriaopetuksesta tapahtuu verkkoluentojen kautta. Tapaamisten jälkeen opiskelija kertaa / harjoittelee asioita erilaisten oppimistehtävien avulla. Oppimistehtävät voivat olla käytännön tekemiseen liittyviä harjoituksia ja/ tai kirjallisia tuotoksia.
Poissaoloista ja niihin liittyvistä oppimistehtävistä sovitaan erikseen opettajan kanssa. Lähtökohtaisesti tapaamisiin osallistutaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 5x27h = 135h opiskelijan työtä
Kontaktiopetusta 32h
Verkko-opetusta 9h
Itsenäistä opiskelua 94h
__________________________________________________________________________
Voima- ja liikkuvuusharjoittelun tehtävä pareittain. Harjoitusohjelman suunnittelu, toteutus ja reflektoiva arviointi. (Arviointikriteerit täydentyvät myöhemmin). Noin 40h opiskelijan työtä.
__________________________________________________________________________
Videonäyttö terveyskunnon testien suorittamisesta. Arvioidaan ALPHA-FIT -testistöstä kolmen omavalintaisen testin suorittaminen. Tekninen osaaminen, asiakkaan ohjaaminen & tulosten ymmärtäminen ja avaaminen asiakkaalle. Toteutus 3hlö pienryhmissä (jokainen ohjaa yhden testin). Arviointi yksilöllisesti oman suorituksen perusteella. (Arviointikriteerit täydentyvät myöhemmin). Videon pituus max 15min. Noin 10h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso jakautuu kahteen osaan. 5op toteutuu keväällä 2020 ja 2 op syksyllä 2021. Kevään osiossa opiskellaan opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaiset asiat. Syksyn toteutus on harjoittelua, jossa opintojaksolla opittuja asioita harjoitellaan asiakastyössä.
_____________________________________________________________________
vk 4 Juho 4h: orientaatio + ft-tutkiminen + terveyskunto -ilmiönä + terveysliikuntasuositukset
vk 4 Juho 2h: Ohjeistus verkko-opiskeluun ja oppimistehtävien alustus
vk 4-13 itsenäistä opiskelua verkossa:
VL: ICF (https://youtu.be/qIun0LsgUgo)
VL: Venyttelyn teoria 1 (https://youtu.be/wT0gil5nEgU)
VL: Venyttelyn teoria 2 (https://youtu.be/BolZTboDZAw)
VL: Lihasvoiman ominaisuudet ja voimaharjoittelun perusteet: alku ja käsitteitä (https://youtu.be/tIKNpvdJgFs)
VL: Voimaharjoittelun fysiologia ja biomekaniikka (https://youtu.be/mCbO1a8vMQg)
VL: Lihasvoiman eri tyypit ja voiman mittaus (https://youtu.be/Gw-j0eZDUe0)
VL: Lihasvoiman harjoittaminen (https://youtu.be/Hk6_HOGj5nU)
VL: Harjoittelun progressiivisuus (https://youtu.be/2wyDB-Fl2eY)
VL: Liikehallinta, koordinaatio, tasapaino & taito (https://youtu.be/De1UOYYpsy0)
VL: Palautuminen (https://youtu.be/GEKqeO5mbx8)
vk 5 Annukka:4h Testaamisen teoria: testaaminen, luotettavuus, testaamisprosessi, Terveyskunnon testaus: eri testien luotettavuus ja turvallisuus konkretian tasolla. Johtopäätöksien tekeminen testien perusteella, tavoitteet.
Ennen opetusta: Lue Terveyskunnon testaus –kirjasta s. 13–94
vk 6 Annukka: 2h Yleiskestävyyden teoria
Ennen opetusta: Lue Terveyskunnon testaus s. 239–260, Liikuntafysiologian Perusteet s. 119–143, Therapeutic Exercise s. 246–263 & 173-182, Fyysisen kunnon mittaaminen s. 64-78
vk 9 Annukka: Käytännön testausharjoittelua (Alpha Fit -terveyskuntotestistö).
Ennen opetusta: Lue terveyskunnon testaus s. 225-236, Fyysisen kunnon mittaaminen s. 79-132, Alpha-Fit Testaajan opas kokonaan. Perehdy Testeihin UKK-instituutin nettisivuilla.
vk 10 Annukka: 2h Tulosten tulkintaa.
vk 11 Annukka: 4h Käytännön testausharjoittelua (epäsuora rasitusergometritesti).
vk 12 Annukka: 2h Kestävyyskunnon harjoittaminen.
vk 13 Juho: 4h Voima- ja liikkuvuusharjoittelu -tehtävien purku
vk 14 Juho: 4h Ikääntyneet: kaatumisen ehkäisy, toimintakyvyn arviointi (WHODAS)
vk 16 Juho: 4h Ikääntyneiden kaatumisvaaran arviointi - käytännön testaaminen (TUG, SPPB)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Keväällä 2020 opintojakson arviointi muodostuu
- Videonäyttö, arvioidaan numeerisesti 0-5
- Voiman ja venyvyyden harjoittamisen tehtävä; arviointi numeerisesti 0-5
Painotukset: Videonäyttö 70%, tehtävä 30%

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja