Siirry suoraan sisältöön

Kipuasiakkaan tutkiminen ja kipuun vaikuttaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE02-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Esa Bärlund
  • Anu Granberg

Ryhmät

  • MFYSIK22
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää kipuilmiön fysiologian tietoa hyödyntäen kivun biopsykososiaalisesta näkökulmasta,
• arvioida kivun määrää ja laatua yksilöllisenä kokemuksena,
• tunnistaa kipuasiakkaan vuorovaikutuksen ja terapiasuhteen erityispiirteitä sekä tukea asiakasta löytämään voimavaransa ja parantamaan elämänlaatuaan,
• selittää näyttöön perustuen fysioterapian kipuun vaikuttamisen eri keinojen terapeuttiset vaikutukset sekä käyttömahdollisuudet ja –rajoitukset osana kipuasiakkaan moniammatillista kokonaishoitoa ja kuntoutusta,
• suunnitella ja toteuttaa turvallisesti näyttöön perustuvaa fysikaalista terapiaa sekä arvioida sen vaikuttavuutta osana asiakkaan fysioterapiakokonaisuutta
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Kipu ilmiönä, kipuasiakkaan terapiasuhteen merkitys, kivun arviointi, haastattelun perusteet, fysioterapian keinoja vaikuttaa asiakkaan kipukokemukseen mm. erilaisten fysikaalisen terapian toteutustapojen käyttöaiheet ja – rajoitteet sekä turvalliset toteutustavat, teknologian hyödyntäminen kipuasiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Kirjat (1 & 2 yksilötenttimateriaalina)
1) Kalso E ym. (toim.) 2018. Kipu. Terveysportti. Oppiportti. (Kipu, neljäs uudistettu painos, 2018 tai e-aineistosta verkkokirjana).
Osio II: 6 Kivun fysiologia ja mekanismit, 8 Akuutti ja krooninen kipu,
Osio III: 9 Kroonisen kivun epidemiologia ja kustannukset, 10 Kiputilojen luokittelu
Osio IV: 11 Kipupotilaan tutkiminen
Osio V: 14 Kipupotilaan hoitosuhde ja hoitosuhteen haasteita
Osio VI: 24 Vamman ja leikkauksen jälkeinen kipu
Osio VII: 26 Neuropaattiset kivut
Osio X: 38 CRPS
Huom: Osion VIII (Tules kivut) asioita käsitellään TULE -opintojaksoilla, tämä kirja toimii toki yhtenä tukimateriaalina tässä kokonaisuudessa)
Yllä olevat osiot ovat opintojakson tenttimateriaalia. Muu kirja toimii tukimateriaalina aihekokonaisuuteen.

2) Luomajoki ym. (toim.) 2020. Ammattilaisen kipukirja. VK-kustannus.
Luku 1: Biopsykososiaalinen viitekehys
Luku 2: Kipua potevan kohtaaminen, alkuhaastattelu ja tutkiminen
Luku 3: Kivunhoitomahdollisuuksia (sovitut osiot)

3) Robertson V, Ward A, Low J ja Reed A. 2006. Electrotherapy Explained. Principles and Practice. Fourth Edition. (saatavilla e-kirjana Finnasta) Luvut 3,6,9 ja 10

4) Buttler D, Moseley L. 2013. Explain Pain. 2013. Second Edition. (mainio tukimateriaali, löytyy kirjastosta)

Artikkeleita löytyy itsistä.

Verkkomateriaalien linkit (ITS): Mm. www.electrotherapy.org (soveltuvin osin), https://www.retrainpain.org/, https://www.terveyskyla.fi/kivunhallintatalo

TENTTIMATERIAALI KOOTUSTI:
- Kipu -kirjan luvut (koottu yllä)
- Ammattilaisen kipukirja:
luku 1 Biopsykososiaalinen viitekehys (s.23-135)
luku 2 Kipua potevan kohtaaminen, alkuhaastattelu ja tutkiminen (s.163-197)
luku 3 Kivunhoitomahdollisuuksia (s.291- 321)
- luentomateriaalina olevat Kipu OSA 1, OSA 2 ja OSA 3 -diasarjat

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Noudatetaan opintosäännön 21 § Opintojaksolle ja opintokokonaisuuteen ilmoittautuminen, arviointi
ja uusinnat selostetta uusinnoista ja korotuksista.


Yksilökoe ITSLearningissa (viikot sovitaan orientaatiotunnilla)
vko 10, vko 13 (1.uusinta) ja vko 16 (2.uusinta)

Osaamisen näytön palautus:
Deadline viikolla 19 tai 20 xx.5 päivän loppuun mennessä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 x 27h= 108h sisältäen kontaktiopetuksen, itsenäisen opiskelun, tenttiin valmistautumisen ja yksilötentin, osaamisen näytön valmistelun ja toteutuksen ryhmässä.

Sisällön jaksotus

VKO 2: Opintojakson orientaatio ja keskusteleva opetus (kipuilmiön teorian aloitus) (2h) AG

VKO 3-5: itsenäistä opiskelua sovitut materiaalit + viikon 6 tunteja varten ennakkotehtävän tekeminen (Retrainpain.org verkkokurssin sisällöstä, tehtävä ITS:ssä)

VKO 6: Keskusteleva opetus virtuaalisesti: kipuilmiö, kipuasiakkaan tutkiminen/kohtaaminen/haastattelu (4h) AG

VKO7: Case -pohjainen lähiopetus kliiniseen päättelyyn/kipumekanismeihin liittyen, kipuun vaikuttaminen (4h) AG

VKO 9: Keskusteleva opetus, teoria-alustus ennen ensimmäisiä fysikaalisen terapian simulaatiotunteja & osaamisen näytön ohjeistusta/orientaatiota (2h) /AG

VKO 11: fysikaalisen terapian simulaatiotunteja: kylmä/pintalämmöt käytännön harjoittelua+ syvälämmön demo (3h) (1/2 ryhmissä) /AG

Esan osuus tulossa:

VKO xx: Keskusteleva opetus, teoria-alustus ennen ensimmäisiä UÄ, TENS, NMES simulaatiotunteja (2x 2h) EB

VKO xx: Fysikaalisen terapian simulaatiotunteja: UÄ, TENS, NMES. Toteutus 1/2 pienryhmissä (2h / pienryhmä)/ EB

VKO xx: Fysikaalisen terapian simulaatiotunteja: UÄ, TENS, NMES. Toteutus 1/2 pienryhmissä (2h)/ EB

VKO xx-20 Osaamisennäytön terapiatilanteen työstöä pienryhmissä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset (tentti, opintojakson tehtävät ja mahdolliset korvaavat tehtävät) on hyväksytysti suoritettu.

Arviointi: yksilötentti 50% (1-5) / osaamisen näyttö 50% (arviointi 1-5)
Ryhmissä tehtävä vertaisarviointi voi vaikuttaa arvosanaan.

Hylätty (0)

0: Toteutuksessa on kriittisiä puutteita. Esimerkiksi potilasturvallisuus vaarantuu (kontraindikaatiot), perustelut ovat virheellisiä (taustateoria ja parametrit ristiriidassa) ja kokonaisuus osoittaa, että kipuilmiötä ei ole ymmärretty. Toimiva vuorovaikutus ei riitä, jos edellä mainitut asiat ovat kriittisesti virheellisiä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1: Toteutetussa fysioterapiaprosessissa on puutteita tai ristiriitaisuuksia tehtävänantoon nähden. Esimerkiksi fysikaalisen terapian osalta on puutteita laitteen käytössä ja/tai itse terapian toteutuksessa esimerkiksi perustelujen ja/tai potilasturvallisuuden näkökulmista.

2: Toteutettu fysioterapiaprosessi sisältää yksipuolisia tai osin puutteellisia perusteluja (taustateoria ja parametrit) ollen kuitenkin potilasturvallisuuden näkökulmasta toimiva. Vuorovaikutuksen näkökulma kaipaisi lisää näkyvyyttä toiminnassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3: Toteutettu fysioterapiaprosessi on teknisesti ja perustellusti oikein, mutta perustelut ovat niukkoja. Vuorovaikutuksen osuus on rajoittunutta esimerkiksi fysikaalisen terapian teknisen toteutuksen selittämiseen ja/tai kipuasiakkaan kohtaamisen näkökulmasta. Potilasturvallisuuden näkökulmasta tarpeelliset asiat on huomioitu.

4: Toteutettu fysioterapiaprosessi vastaa tehtävänantoa ja osoittaa kipuilmiön ymmärtämistä. Fysikaalinen terapia on toteutettu perustellusti (taustateoria ja parametrit) ja potilasturvallisuus huomioiden. Vuorovaikutuksen näkökulmasta kipupotilaan kohtaaminen on toimivaa. Kokonaisuudessaan fysioterapiaprosessi on toteutettu hyvin, jättäen mahdollisesti joihinkin yllä mainittuihin näkökulmiin täydennyksen tarvetta, eikä kokonaisuus osoita soveltamisen taitoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Toteutettu fysioterapiaprosessi vastaa tehtävänantoa ja osoittaa ilmiön ymmärrystä ja soveltamisenkin taitoa kaikista tehtävänannon näkökulmista. Fysikaalinen terapia on toteutettu perustellusti (parametrit, taustateoria eli kipumekanismi ja miten siihen pyritään vaikuttamaan) ja potilasturvallisuus huomioiden ja kokonaisuus sisältää asioiden suhteet ymmärtävää toimintaa. Vuorovaikutuksen toimivuus terapiatilanteessa on erinomaista kipupotilaan kohtaamisen näkökulmasta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia kehon rakenteita, selittää kipuilmiön fysiologisen perustan ja kuvata fysioterapian holistisen ihmiskäsityksen.