Siirry suoraan sisältöön

Lasten neurologia (1 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE08-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 28

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Esa Bärlund
  • Pirjo Pennanen

Ryhmät

  • PFYSIS20A
    PFYSIS20A

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa fysioterapian kannalta keskeiset lasten neurologiset sairaudet ja vammat sekä kuvata em. sairauksien ja vammojen syntymekanismit ja oireet sekä lääketieteelliset tutkimisen, hoidon ja kuntoutuksen pääpiirteet.

Sisältö

Fysioterapian kannalta keskeiset lasten neurologiset sairaudet ja oireyhtymät sekä niiden lääketieteelliset tutkimis- ja hoitokäytänteet sekä kuntoutussuositukset.

Oppimateriaalit

Pihko, Haapala,Rantala 2014: Lastenneurologia. Duodecim, Helsinki

osa I s. 12-14
osa II s. 46-95
osa III s. 128 -145
osa IV s. 172-183, 194-196
osa V s. 210-219
osa VI s. 239 –241

Jos luet kirjaa Terveysportin kautta e-kirjana, sisällysluettelo, jossa näkyvät yllä mainittujen sivuja vastaavat aihealueet, löytyy Terveysportin sivulla https://www.terveysportti.fi/xmedia/www/sisallysluettelot/6455_sisluettelo.pdf

Aivojen kehityksestä; Perintötekijät ohjaavat kehitystä sikiökaudella; Hermoverkostojen kehittyminen.
Puheen- ja kielenkehityksen häiriöt; Kielenkehityksestä; Perimän merkitys; Kielenkehityksen neuraaliset perusteet; Kaksi- ja monikielisyys; Viivästynyt tai poikkeava puheen- ja kielenkehitys; Lapsen tutkiminen ja kliininen havainnointi; Kielellinen erityisvaikeus; Kielellisen erityisvaikeuden liitännäisoireet ja ennuste; Puhemotoriikan häiriöt; Puheen- ja kielenkehityksen tukeminen ennen kouluikää; Koulu- ja nuoruusikä.

Motoriikan kehityshäiriöt; Motoriikan säätely; Häiriöt; Kehityksellinen koordinaatiohäiriö; Lievä neurologinen toimintahäiriö.

Oppimisvaikeudet; Kapea-alaiset oppimisvaikeudet; Näönvaraisen havaitsemisen ongelmat; Ei-kielelliset oppimisvaikeudet; Laaja-alaiset oppimisvaikeudet; Hoidon porrastus; Kuntoutus.

Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö; Määritelmä; Yleisyys; Syyt; Oireet; Diagnostiikka ja erotusdiagnoosi; Hoito; ADHD:n hoito liitännäishäiriöiden yhteydessä; Ennuste; Hoidon porrastus;

Autismikirjon häiriöt; Esiintyvyydestä; Autismi (lapsuusiän autismi); Aspergerin oireyhtymä; Rettin oireyhtymä.

Kehitysvammaisuus; Diagnoosi; Yleisyys; Lääketieteelliset tutkimukset; Syyn luokittelu; Kehitysvamman monimuotoisuus; Yleisimmät oireyhtymät; Kehitysvammaisen elämänkaari.

Opetusmenetelmät

Kirjatentti

Sisällön jaksotus

Lastenneurologian perusteet. Tentti jatkuvasti auki. Arvioinnit tehdään joka kuun vaihteessa.
Tentin tehtyäsi laita ilmoitus sähköpostitse esa.barlund@turkuamk.fi

3. akvaariotentti - kotitenttinä 2021 (Tenttikierros)
Harjoitukset (20/20 näkyvissä) (20/20 p)
Avautuu 04.01.2021 07:35, sulkeutuu 12.12.2021 23:35
---------------------------------------------------------------------------
Kevät 2022
Avautuu 4.1.2022, sulkeutuu 30.5.2022
Salasana:Lapset_2022

Viestintäkanava ja lisätietoja

Rekisteröintikoodi: 9968 8448
Kurssiavain Gfm4XB

Rekisteröitymislinkki ensimmäille kerralle https://ville.utu.fi?c=DjxTVRWXWJ3q


Kevät2022:
Salasana:Lapset_2022

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Maksimipistemäärä 20p
Arvosana muodostuu :
5>90%
4>80%
3>70%
2>60%
1>50%
Hyl <=50%

Läpipääsyraja 11/20p.
Tentti auki koko ajan. Uusintatentistä sovittava erikseen.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja