Siirry suoraan sisältöön

Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BU27-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2020 - 09.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 50

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Anu Granberg
  • Afrisa Kapella
  • FT1 Virtuaalihenkilö7
  • Pirjo Pennanen

Ajoitusryhmät

  • PFYSIS20A (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • PFYSIS20B (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • PFYSIS20A1 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • PFYSIS20A2 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • PFYSIS20B1 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • PFYSIS20B2 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PFYSIS20B
    PFYSIS20B
  • PFYSIS20
    Fysioterapeutti (AMK), S20
  • PFYSIS20A
    PFYSIS20A

Pienryhmät

  • PFYSIS20A
  • PFYSIS20B
  • PFYSIS20A1
  • PFYSIS20A2
  • PFYSIS20B1
  • PFYSIS20B2

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fysioterapeuttisen tutkimisen keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät,
• kuvata lihasvoiman, yleiskestävyyden, lihasvenyvyyden ja elastisuuden sekä liikehallintakyvyn ilmiöinä,
• nimetä lihasvoimaan, yleiskestävyyteen, lihasvenyvyyteen ja elastisuuteen sekä liikehallintakykyyn vaikuttavia tekijöitä,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti asiakkaan lihasten voimaa, venyvyyttä ja yleiskestävyyttä ja liikehallintaa terveyskunnon näkökulmasta,
• tehdä mittaustuloksistaan johtopäätöksiä sekä asettaa niiden perusteella terveyskuntoa ylläpitävät tai edistävät tavoitteet,
• käyttää lihasvoiman, lihasvenyvyyden ja yleiskestävyyden ja liikkeenhallinnan näyttöön perustuvan harjoittamisen periaatteita hyvinvoinnin ja terveyskunnon edistämiseen eri ikäisten asiakkaiden valmiudet huomioiden,
• tunnistaa asiakkaan palautumisen merkityksen terveyskunnon harjoittamisen osana.

Sisältö

Fysioterapeuttinen tutkiminen ja dokumentointi: havainnointi, haastattelu, palpointi ja mittaaminen; luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet sekä luotettavuuteen vaikuttavat tekijät, kirjaaminen ja tavoitteen asettelu.

Voiman eri osa-alueet sekä niiden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, RM, lihasvenyvyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, yleiskestävyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, liikehallinnan mittaamien ja harjoittaminen, erilaiset terveyskunnon testistöt, teknologian hyödyntäminen terveyskunnon ja sen osa-alueiden mittaamisessa ja harjoittamisessa.

Oppimateriaalit

*Taulaniemi A. & Suni J. (Toim.) 2012. Terveyskunnon testaus. 1. Painos.
- Luku 5. Liikehallintakyky, .s 96-127
- Luku 6.1 Notkeus fysiologisena ilmiönä, s. 128-138
- Luku 7 Tuki- ja liikuntaelimistön lihasvoima, s. 160-204


*Keskinen K., Häkkinen K. & Kallinen M. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen - Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille.
- Luku 3.2.4 Epäsuorat testit, s. 118-130
- Luku 3.3. Hermolihasjärjestelmä, s. 168-182 ja 189-196

*Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2012/2018. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 7. Painos.
- Chapter 1 Therapeutic exercise, foundational concepts, s. 1-27
- Chapter 4 Stretching.., s. 72-100
- Chapter 6. Resistance Exercise.., s. 157-198
- Chapter 7. Principles of aerobic exercise, s. 246–263


?*Langinkoski A. & Lappalainen J. 2016. Liikuntafysiologian perusteet. 1. painos.
Kappale 8. Aerobinen harjoittelu s. 119–143
Kappale 12. Progressiivisuus s. 173-182

*Suni ym. 2010. Kuntoa terveydeksi: Aikuisten ALPHA-FIT terveyskuntotestistö 18-69-vuotiaille - Testaajan opas.

*UKK-instituutin verkkosivut

*Muu materiaali Its Learningista.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla hyödynnetään monimuotoisesti erilaisia oppimismenetelmiä. Peruslogiikkana on, että opiskelija valmistautuu itsenäisesti jokaiseen tapaamiseen opiskelemalla materiaalia, pohtimalla annettuja tehtäviä jne.
Tapaamiset ovat tekemiseen painottuvia, mutta mukana on myös jonkin verran luento -tyyppistä opiskelua. Tapaamisten jälkeen opiskelija kertaa / harjoittelee asioita erilaisten oppimistehtävien avulla. Oppimistehtävät voivat olla käytännön tekemiseen liittyviä harjoituksia ja/ tai kirjallisia tuotoksia.
Poissaoloista ja niihin liittyvistä oppimistehtävistä sovitaan erikseen opettajan kanssa. Lähtökohtaisesti tapaamisiin osallistutaan.

Sisällön jaksotus

Opintojakso jakautuu kahteen osaan. 5op toteutuu syksyllä 2020 ja 2 op keväällä 2021. Syksyn osiossa opiskellaan opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaiset asiat. Kevään toteutus on harjoittelua, jossa opintojaksolla opittuja asioita harjoitellaan asiakastyössä.

Syksyn toteutussuunnitelma: HUOM! Alustava, täydentyy vielä.

Vko 36: 2h: Orientaatio + Terveyskunnon mittaaminen osana fysioterapeuttista tutkimista / Keskusteleva luento (A+B) / Afrisa
2h: Terveyskunnon osatekijät
2h: Voima ja venyvyys osana terveyskunnon ilmiötä / Keskusteleva luento / Afrisa
Vko 37: 2h Voima ja venyvyys osana terveyskunnon ilmiötä / Keskusteleva luento / Afrisa
4h: Yleiskestävyys osana terveyskunnon ilmiötä / Keskusteleva luento / Afrisa
Vko 38: 2h: Mittaaminen, testaaminen ja arviointi / Keskusteleva luento / Afrisa
Vko 40: 2h Voiman arviointi ja mittaaminen / Kupittaan urheiluhalli / (A ja B eriks) / Afrisa
Vko 41: 2h Johtopäätösten tekeminen ja tavoitteiden asettaminen /Afrisa
Vko 43: 4h Terveyskunnon testaaminen: Alpha-fit käytännön harjoittelu / (A ja B eriks) / Afrisa
Vko 44: 4h Polkupyöräergometritesti + Alfafit + case / Harjoitus (Liilab) / (A pienryhmissä) / Afrisa
Vko 45: 4h Polkupyöräergometritesti + Alfafit + case / Harjoitus (Liilab) / (B pienryhmissä) / Afrisa
vko 45: 2h Liikehallinta terveyskunnon osa-alueena. Ikääntyneet: testaaminen ja kaatumisen ehkäisy. Keskusteleva lähiopetus. (A + B ryhmät yhdessä) /AG Tutustu ennen ensi viikon simulaatioita Ikinä -oppaasta sovittuun materiaaliin ja testiohjeisiin.
vko 46: 4h Testaamisen käytännön harjoittelu (ikääntyneiden testejä: TUG, SPPB) (A ja B eriks.) /AG
Tämän simulaation jälkeen videoitava käytännön tehtävänä pienryhmissä: ikääntyneen testaustilanne.
Vko 47: 2h Palautuminen. Kuormittumisen ja palautumisen tasapaino. Firstbeat -mittari välineenä, case-esimerkin tulkinta. Keskusteleva lähiopetus. /AG
4h Voiman ja venyvyyden harjoittaminen-case / Harjoitus / (A ja B eriks) / Afrisa
Vko 48: 4h voiman ja venyvyyden harjoittaminen-case / Harjoitus / (A ja B eriks) / Afrisa
Vko 49: 2h Ikääntyneen testaus -videotehtävien purku ja reflektointi (A ja B -ryhmät erikseen). /AG
4h Käytännön koe / (A ja B -ryhmät erikseen) / Afrisa
Vko 50: 2h Kliininen päättely ja yhteenveto ( luento) / Afrisa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Syksyllä 2020 opintojakson arviointi muodostuu:
- yksilöllisesti tehdystä käytännön kokeesta joka arvioidaan numeerisesti hylätty - 1-5
- Voiman ja venyvyyden harjoittamisen case -ryhmätehtävästä; arviointi hyväksytty - hylätty
- Ikääntyneiden testaaminen, ryhmätehtävä: arviointi hyväksytty - hylätty