Siirry suoraan sisältöön

Taidelähtöiset menetelmät 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BW78-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.02.2021 - 31.03.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 13

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi

Opettaja

  • Marja Susi
  • Marjo Harju
  • Outi Linnossuo

Ryhmät

  • YKUHSK21
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- reflektoida omia taidelähtöisten menetelmien osallistumiskokemuksiaan
- tunnistaa vahvuuksia ja kehittämistarpeita omassa ohjausosaamisessaan
- perustella taidelähtöisten menetelmien käyttöä asiakkaiden hyvinvoinnin edistämisessä
- soveltaa taidelähtöisiä menetelmiä ja niiden ohjaamista eri asiakasryhmien tarpeiden mukaan

Sisältö

Sisältö
- taidelähtöisten menetelmien (esimerkiksi draaman ja musiikin) harjoitteita, työpajoja ja prosesseja
- valittujen taidelähtöisten menetelmien käyttömahdollisuuksia erilaisten asiakasryhmien kanssa
- taidelähtöisten menetelmien ohjaamisen eettiset periaatteet
- ohjausosaaminen (ohjaajan rooli ja tehtävät)

Oppimateriaalit

Annetaan opintojakson aikana oppimisalustalla.

Opetusmenetelmät

Keskiössä on kokemuksellinen oppiminen, yksilö- ja ryhmätehtävät, jotka toteutetaan lähikertoina zoom-yhteydellä sekä itsenäisesti lähijaksojen välillä. Lisäksi opintojaksoon kuuluu lyhyt ohjaustehtävä sekä kirjallinen osio.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia suoritustapoja

Sisällön jaksotus

12.3.-10.6.. 2021

Taidelähtöiset menetelmät 1, draaman työtavat

Opintojakson tavotteita ovat:
-reflektoida omia taidelähtöisten menetelmien kokemuksia
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöisesti taidelähtöisiä menetelmiä
-perustella taidelähtöisten menetelmien käyttöä asiakkaiden hyvinvoinnin edistämisessä

Sisältö:
-luento "Draama vuorovaikutuksen välineenä sosiaali- ja terveysalan ympäristöissä"
-nukke-ja esineteatteri vuorovaikutuksessa
-draamaharjoitteet ryhmän tukena, draama yhteisössä
-tehtävä: oman harjoitteen suunnittelu ja ohjaaminen ryhmässä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin ennakko- ja oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.