Taidelähtöiset menetelmät 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BW78-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.02.2021 - 31.03.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 13
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
- Marja Susi
- Marjo Harju
- Outi Linnossuo
Ryhmät
-
YKUHSK21Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- reflektoida omia taidelähtöisten menetelmien osallistumiskokemuksiaan
- tunnistaa vahvuuksia ja kehittämistarpeita omassa ohjausosaamisessaan
- perustella taidelähtöisten menetelmien käyttöä asiakkaiden hyvinvoinnin edistämisessä
- soveltaa taidelähtöisiä menetelmiä ja niiden ohjaamista eri asiakasryhmien tarpeiden mukaan
Sisältö
Sisältö
- taidelähtöisten menetelmien (esimerkiksi draaman ja musiikin) harjoitteita, työpajoja ja prosesseja
- valittujen taidelähtöisten menetelmien käyttömahdollisuuksia erilaisten asiakasryhmien kanssa
- taidelähtöisten menetelmien ohjaamisen eettiset periaatteet
- ohjausosaaminen (ohjaajan rooli ja tehtävät)
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson aikana oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Keskiössä on kokemuksellinen oppiminen, yksilö- ja ryhmätehtävät, jotka toteutetaan lähikertoina zoom-yhteydellä sekä itsenäisesti lähijaksojen välillä. Lisäksi opintojaksoon kuuluu lyhyt ohjaustehtävä sekä kirjallinen osio.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia suoritustapoja
Sisällön jaksotus
12.3.-10.6.. 2021
Taidelähtöiset menetelmät 1, draaman työtavat
Opintojakson tavotteita ovat:
-reflektoida omia taidelähtöisten menetelmien kokemuksia
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöisesti taidelähtöisiä menetelmiä
-perustella taidelähtöisten menetelmien käyttöä asiakkaiden hyvinvoinnin edistämisessä
Sisältö:
-luento "Draama vuorovaikutuksen välineenä sosiaali- ja terveysalan ympäristöissä"
-nukke-ja esineteatteri vuorovaikutuksessa
-draamaharjoitteet ryhmän tukena, draama yhteisössä
-tehtävä: oman harjoitteen suunnittelu ja ohjaaminen ryhmässä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin ennakko- ja oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.