Siirry suoraan sisältöön

Terveysteknologia työterveyden edistämisessä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BY89-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

10.02.2022 - 17.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 30

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen

Opettaja

  • Ritva Laaksonen-Heikkilä
  • Sanna-Maria Nurmi

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • YTEDS21V
    Terveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko, S21

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
• käyttää hyvinvointiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia työterveyden edistämisessä
• kehittää innovatiivisia ongelmanratkaisuja työterveyden edistämiseen alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
• hahmottaa digitalisaatio ja sähköiset sekä liikkuvat palvelut osana sosiaali- ja terveyspalveluita ja työterveyden edistämistä
• analysoi viestinnän ja median ajankohtaisia ilmiöitä terveyden edistämisen näkökulmasta

Sisältö

• terveysmedia ja terveyden lukutaito
• sosiaalinen media työterveyden edistämisessä
• kulttuurihyvinvointi osana työterveyden edistämistä
• digitalisaatio, sähköiset ja liikkuvat palvelut
• innovaatiopedagogiikka terveyden edistämisessä

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:

Ulla Järvi (toim), 2014: Tautinen media. Kustantaja Duodecim.

Matikainen ja Huovila, 2017: Sosiaalinen media terveyden edistämisessä https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/297786/duo13732.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Paakkari, L., Torppa, M., Paakkari, O., Välimaa, R., Villberg, J., Ojala, K., & Tynjälä, J. 2019. Does health literacy explain the link between structural stratifiers and adolescent health? European Journal of Public Health. https://academic.oup.com/eurpub/article-abstract/29/5/919/5308386?redirectedFrom=fulltext

Muu materiaali ilmoitetaan opintojaksolla.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu monimuotoisesti etä- ja verkko-opetuksen menetelmin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksi parityö ja tentti sekä osallistua etäopetustunneille.

Opintojakson työmäärä:
5op = 135tuntia

Sisällön jaksotus

Terveysteknologia työterveyden edistämisessä -opintojakson (5op) tavoitteena on, että opiskelija osaa käyttää hyvinvointiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia työterveyden edistämisessä, kehittää innovatiivisia ongelmanratkaisuja työterveyden edistämiseen alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa, hahmottaa digitalisaation ja sähköiset sekä liikkuvat palvelut osana sosiaali- ja terveyspalveluita ja työterveyden edistämistä, analysoi viestinnän ja median ajankohtaisia ilmiöitä terveyden edistämisen näkökulmasta.

Etöopetusta Zoomin välityksellä :
10.2.2022 klo 14.15-15.45 Jakson aloitus ja oppimistehtävien määrittely, tehtäväryhmän jako, avainluento.
16.3.2022 klo 10.00-15.45 Avainluento, tehtävän paritehtävän purku
21.4.2022 klo 14.15-16.00 Avainluento ja ryhmätyöskentelyä
17.5.2022 klo 10.00-14.00 Tentti
Huom! Ohjelma täsmentyy.

Opiskelijoilta edellytetään osallistumista kaikille etäopetustunneille.

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjatentti arvioidaan asteikolla 1-5.
Parityö arvioidaan asteikolla 1-5.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi koostuu tehtävä- ja tenttiarvioista.

Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna paritehtävän ja kirjatentin arviointikriteerit.