Siirry suoraan sisältöön

Markkinointi liiketoiminnan osana (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011510-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

01.09.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Marianne Renvall

Ryhmät

  • MLIITS20A
    MLIITS20A
  • MLIITS20
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2020
  • MLIITS20B
    MLIITS20B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä asiakaslähtöisen liiketoimintasuunnitelman
- tehdä liiketoimintasuunnitelmaa tukevan markkinointisuunnitelman
- nimetä ja kuvata yrityksen kärkiasiakkaat ja asiakassegmentit
- määritellä ja kuvata asiakaslähtöisesti suunnitellun tuotteen tai palvelun
- tuottaa yrityksen kohderyhmälle kehitetyn tuotteen markkinointimateriaalia.

Sisältö

- Segmentointi
- Markkinointisuunnitelma
- Brändäys
- Marketing mix

Oppimateriaalit

Business Model Generation, Alexander Osterwalder &Yves Pigneur. sivut 1-51

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
- työelämälähtöiset (yrityscase) ryhmätyöt ja niiden esittelyt ja pitchaukset
-messuständin suunnittelu ja järjestäminen sekä esittely
-vertaispalautteen antaminen ja itsearvioinnin tekeminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista ja oppimista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tunnin työmäärää. Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen
Lähiopetus: lukupiiri, opettajan tietoiskut, ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt (tiedon jakaminen ja rakentaminen)
Itsenäiset ryhmätyöt: segmentointi, markkinointisuunnitelma, markkinointiviestintämateriaalia, messuständin suunnittelu, loppuraportti

Sisällön jaksotus

Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- tehdä liiketoimintasuunnitelmaan pohjautuvan markkinointisuunnitelman
- nimetä ja kuvata yrityksen asiakassegmentit ja kärkiasiakkaan/buyer persona
- tuottaa yrityksen kohderyhmälle uuden palvelun markkinointimateriaalia ja pitää messuesittelyn
-esitellä ja pitchata asiakaslähtöisesti
-kiteyttää prosessin loppuraportissa
Sisältö:
-liiketoimintasuunnitelmaan pohjautuva markkinointisuunnitelma
-yrityksen asiakassegmentit ja kärkiasiakkaat
-markkinointiviestintämateriaalin tekeminen ja messuesittely
-esittelyt ja pitchaukset
-messut
-loppuraportti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kohteet:
Kirjallisuusreflektion kirjoittaminen hyväksytty/hylätty 10 %
Markkinointisuunnitelman tekeminen ja pitchaus 30 %
Markkinointimateriaalin tekeminen ja messuesittely 30 %
Loppuraportin kirjoittaminen 30 %.

Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi

Hylätty (0)

Mikäli jokin arvioinnin kohde eli kirjareflektio, markkinointisuunnitelman pitchaus, messuesittely tai loppuraportti hylätään, opintojakson suoritus on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Markkinointisuunnitelma ja markkinointiviestintämateriaali eivät tuo uutta ajattelua tai lisäarvoa.
Esittely, pitchaus ja messuesiintyminen ovat rutiinimaisia.
Loppuraportin oikeakielisyys ja taiteellinen vaikututelma on tyydyttävä.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii itsenäisesti ja ryhmässä ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Markkinointisuunnitelma ja markkinointiviestintämateriaali/messuesiintyminen ovat selkeästi tavoitteellisia sekä kehityshakuisia ja innovatiivisia.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen ovat monipuolista ja aiheeseen sopivia.
Esittely ja pitchaus ovat selkeitä, myyviä ja myös inspiroivia.
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta tunneilla.
Raportin oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja markkinointisuunnitelma ja markkinointiviestintämateriaali/messuesitys ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti..
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esittely ja pitchaus ovat inspiroivia ja innovatiivisia sekä myyviä/iskeviä.
Ryhmätyöskentely on dialogista ja aktiivista.
Opiskelja osoittaa aktiviteettia tunneilla.
Raportin oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on erinomaisella tasolla.