Siirry suoraan sisältöön

QSE-systems (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5100BI05-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

01.09.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

35 - 45

Koulutus

  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus

Opettaja

  • Jouko Broman

Ryhmät

  • PEYTES19
    Energia- ja ympäristötekniikka s19
  • PEYTES19A
    PEYTES19A

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hankkia tietoa laatu-, ympäristö- ja turvallisuusjärjestelmistä, soveltaa alan standardeja käytäntöön sekä osaa toimia aktiivisesti näiden järjestelmien ylläpidossa ja kehittämisessä. Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisen riskien ja ympäristövaikutusten arvioinnin, prosessikuvauksen sekä käyttää jatkuvan parantamisen menettelyjä prosessien kehittämisessä.

Sisältö

Laatu-, ympäristö- ja turvallisuusstandardit, prosessien kuvaukset ja kehittämismenetelmät sekä näiden soveltaminen käytäntöön.

Oppimateriaalit

ISO 9001, ISO 14001, 45001 = Uusi 18001 korvaava standardi. Luentomateriaalit Optimassa

Opetusmenetelmät

Luennot ja ryhmätyöt.
Luentojen aikana esitän kysymyksiä, joihin perustuen keskustelemme aiheista.
Ryhmätöitä on kaksi.
Ensin tehdään tiedonhankintatehtävä, joka edellyttää standardeihin perehtymistä, neuvotteluja, esityksen valmistelua (PPT) ja itse esittämisen.
Toiseksi tehdään soveltava tehtävä valitun organisaation kanssa. Tämä edellyttää kontaktointia, sopimista, tavoitteiden asettamista, annetun tehtävän suorittamisen, tehdyn työn dokumentoinnin, ja hankittuun tietoon perustuvan esittämisen (PPT) viimeisten kahden tapaamiskerran aikana ryhmä kerrallaan muiden kuunnellessa, kysyessä ja oppiessa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan luentojen alkaessa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot, itsenäinen työskentely osana kolmihenkisiä työryhmiä. Yrityskontaktointia, nevottelua, tavoitteiden asetantaan, ryhmätyöskentelyä, esittämistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole. Osallistuminen ja läsnäolo välttämätöntä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitunteja on 6 kertaa 2h, Lisäksi aikaa on varattu ryhmätöiden ohjaamiseen vaikkapa TEAMS-palaverien muodossa online.
Kaksi ryhmätyötä, mahdollinen loppukoe. 3 OP suoritus vastaa noin 81 työtuntia, eli yhdeksän viikkoisen kurssin aikana on tehtävä työtä noin 9 tuntia viikossa tämän kurssin suorittamiseksi.

Sisällön jaksotus

Lähitunteja on kuusi kertaa (6x2h). Aluksi käymme läpi sitä, mitä laatu on - pohditaan yhdessä mm toiminnan laatua, palvelun laatua, tuotteen laatua, operatiivista laatua ja mitä epäonnistuminen laadun hallinnassa voi maksaa yritykselle (cost of poor quality). Siten aloitamme ryhmätyöt noin kolmen henkilön ryhmissä. Tehtäviä on kaksi. Aluksi helpompi tiedonhankintatehtävä ja toiseksi soveltava tehtävä yrityksissä, joihin kontaktit luodaan itsenäisesti per ryhmä, toki valmentajan ohjaamana.
Lähituntien välisisillä "vapaaviikoilla" tehdään ryhmätyötä. Olen tuolloin tarpeen mukaan käytettävissä. Yksi vaihtoehto yhteydenpitoon on ryhmän kutsuma Teams-palaveri online.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ryhmätöiden esittelyt lähitunneilla. Kaikilla ryhmillä on velvollisuus kuunnella toistensa esitykset, toimia yleisönä, kommentoida ja kysellä. Jokainen ryhmän jäsen osallistuu tehtävien purkuun verbaalisti PPT-esityksen ja omien muistiinpanojen tukemana.

Luentomateriaalit ja tehtävän annot ryhmäjakoineen tulevat Optimaan

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyöt ja niiden esittäminen. Arviointi tapahtuu raportointia varten valmistellusta PPT-esityksestä niin tiedonhankinta- kuin soveltavankin tehtävän osalta. Esityksen aikana arvioin sen rakennetta, sujuvuutta ja vakuuttavuutta. Jokainen ryhmän jäsen osallistuu esittämiseen verbaalisti PPT-esityksen ja omien muistiinpanojen tukemana.

Hylätty (0)

Ryhmätyöt tekemättä ja esittämättä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ryhmätyöt tehty hätäisesti - materiaali ei vastaa odotuksia (selkeys, järjestys, ymmärrettävyys) ja esittämiseen ei ole valmistauduttu vaan viesti jää epäselväksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ryhmätyöt on tehty huolellisesti materiaalin sisällön vastatessa odotuksia (selkeys, käsittelyn eteneminen ja ymmärrettävyys). Soveltavan tehtävän osalta kohdeyritys on tyytyväinen tuloksiin. Esittäminen on suunniteltu ja etenee sujuvasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ryhmätyöt on tehty huolellisesti perehtyen asiaan monitahoisesti. Materiaali on järjestykseltään ja sisällöltään mielenkiintoa nostattavaa, jopa hauskaa ja helppoa seurattavaa. Kohdeyritys saa soveltavan tehtävän tuloksista työkaluja tai muuta selvää hyötyä toiminnalleen. Esittäminen on suunniteltua, hallittua, rauhallisen vakuuttavaa, osin jopa hauskaa.