Potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu (2 op)
Toteutuksen tunnus: 7031506-3032
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 14.09.2020
Ajoitus
07.09.2020 - 28.11.2020
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Maarit Munkki-Utunen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PSHTS20CSairaanhoitajakoulutus, Turku, S20C
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet
Potilaan kliinisen tutkimisen prekliininen harjoittelu 2 opPOTHOP
Tavoitteet:
- Osaa kohdata potilaan ja hänen omaisensa
- Osaa haastatella potilasta, tehdä havaintoja ja dokumentoida ne asianmukaisesti
- Osaa tarkkailla potilaan yleistilaa ja peruselintoimintoja
- Osaa potilaan peruselintoimintojen kliinisen tutkimisen perusperiaatteet
- Hallitsee kliinisessä tutkimisessa käytettävän välineistön
- Osaa tehdä johtopäätöksiä potilaan kliinisen tutkimisen perusteella
- Osaa hyödyntää kliinisen tutkimuksen löydöksiä potilaan hoidon tarpeen arvioinnissa
- Ymmärtää potilasturvallisuuden tärkeyden ja osaa toimia sen mukaisesti
Sisältö
Sisältö:
- Terveen ihmisen peruselintoimintojen tunnistaminen ja tutkiminen (verenkierto, hengittäminen, tajunta, aineenvaihdunta/eritys)
- Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
- Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
- Kliinisessä tutkimisessa käytettävä välineistö
Oppimateriaalit
ITPE :
Sama materiaali kuin ihmisen tutkimisen perusteissa
Tenttisivut: · Alanen ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro. o
s. 10-62 ( ei EKG),
64-79.
Rautava-Nurmi, H., Westergård, A.; Henttonen, T., Ojala, M., Vuorinen, S. 2019 (tai vastaavat sivut muista painoksista). Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
Tajunnantason seuranta s. 101-103 ·
Verenkierto s. 348-372 (ei sydämen rytmin seuranta s. 354-357)
Hengitys s. 316-347
Opetusmenetelmät
• Osallistavat ja opiskelijan itseohjautuvuutta tukevat oppimismenetelmät
• Harjoittelu luokassa, simulaatiot
• Itsenäinen työskentely (mm. lukeminen, tiedon etsiminen, virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen, itsenäiset tehtävät)
• Ryhmätyöskentely, dialogisuus
• Monipuolinen ja kehittävä arviointi
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Innovaatiopedagogiikka
• Työelämälähtöisyys
• Osaaminen tiedon ja merkitysten aktiivisena rakentamisena
* Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
* Tekemällä oppiminen
• Yhdessä oppiminen
• Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen (Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet, ihmisen elimistön toiminnan perusta, hoidon tarpeet ja voimavaraistava hoitotyö, hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu,) integrointi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op = 108h
Lähiopetusta n. 30h ja itsenäistä työskentelyä noin 78h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY:
- kaikki prekliiniset tunnit ovat pakollisia ja edellytys simulaatioon osallistumiselle
• on tehnyt etukäteistehtävät ennen prekliinistä tuntia ja pystyy esittämään tehtävänsä
Ammatillinen käyttäytyminen
saapuu tunnille ajoissa, asianmukaisessa asussa
toimii aktiivisesti, vastuullisesti ja muut huomioiden
toimii eettisten periaatteiden mukaisesti
vuorovaikutus on ammatillista
Toiminnan perusteleminen
kykenee opiskeluvaiheen mukaiseen itsenäiseen ajatteluun ja päätöksentekoon
hankkinut tietoa toimintansa perustaksi
tietää hoitoprosessin eri vaiheet ja osaa toteuttaa niitä
Hoitotoimintojen suunnitelmallinen ja turvallinen toteuttaminen
kykenee ohjatusti toteuttamaan opintojakson keskeisiä auttamismenetelmiä
osaa toimia suunnitelmallisesti ja taloudellisesti
osaa toimia potilasturvallisuuden periaatteiden mukaan huomioiden työturvallisuuden
osaa toimia aseptisesti ja ergonomisesti
Työelämätaidot/ Innovaatiokompetenssit
kykenee luovaan ongelmaratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
osaa toimia oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja yhteistyökykyisesti ryhmässä
vastaa harjoittelutilan siisteydestä ja välineistä
osaa ottaa ja antaa palautetta myönteisesti ja arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
Sisällön jaksotus
Teema 1 ( 1op)
- Ihmisen kohtaaminen
- vuorovaikutus
- hyvän tutkimisen edellytykset
- potilaan haastattelu, anamneesi
- ihmisen tutkimisen keskeiset menetelmät
Teema 3 ( 1op)
- potilaan kiininen tutkiminen (hengitys, verenkierto, tajunnantaso, aisti- ja neurologiset toiminnot,kurkku-, nenä- ja korva)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Harjoittelutunneilla käytetään suojavaatetta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty