Siirry suoraan sisältöön

Kliininen kemia 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7073095-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 31.01.2020

Ajoitus

13.01.2020 - 30.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bioanalyytikkokoulutus

Opettaja

  • Heidi Kalve
  • Kati Immonen

Ryhmät

  • PBIOS18A
    Bioanalyytikko (AMK), S18
  • PBIOS18B
    Bioanalyytikko (AMK), S18

Tavoitteet

Opiskelija osaa immunokemiallisten reaktioiden ja analyysimenetelmien periaatteita ja niiden sovelluksia kliinisessä kemiassa. Opiskelija tuntee erikoiskemian tutkimuksia ja keskeisiä analyysimenetelmiä. Opiskelija tietää tavallisimmat kliinisen kemian analyysien laadunhallinnassa käytettävät standardit ja laadunvarmistuksen parametrit, laboratorioiden laadunhallinnan keinot, niiden merkityksen ja käytön. Opiskelija osaa hyödyntää erikoisalan tieteellistä tutkimustietoa työssään.

Sisältö

- Immunokemialliset menetelmät ja niiden sovellukset

- Tavallisimmat hormoni-, lääkeaine-, myrkytys- ja päihteiden käyttöön liittyvät näytteet ja tutkimukset sekä vitamiini- ja syöpämerkkiainetutkimuksia

- Vastasyntyneen synnynnäisten aineenvaihduntasairauksien seulonta

- Analyysien tulosten luotettavuuden arviointi ja vastausten välittäminen asiakkaille

- Laboratoriotulosten arviointi ja siihen liittyvät keskeiset käsitteet

- Kliinisten laboratorioiden laatustandardit ja laadunvarmistuksen parametrit

Oppimateriaalit

Edeltävyysehdot
Kliininen biokemia 1 ja siihen liittyvät laboraatiot on oltava suoritettuina. Opiskelijan tulee ottaa yhteyttä ohjaavaan opettajaan viimeistään ensimmäisellä kontaktitunnilla, mikäli edeltävyysehto ei täyty.
Muut järjestelyt
Kontaktitunneilla, tutustumiskäynneillä ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus. Kaikista poissaoloista on ilmoitettava ja sovittava suorituksesta ohjaavan opettajan kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Immunokemian osuus arvioidaan tenttimällä Optimassa ilmoitettu sisältöalue.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta ongelmanratkaisijana ja työskennellään eri kokoisissa ryhmissä hankkien ja soveltaen alalla tarvittavaa tietoa. Opintojakson sisältöjä ja toteutusta voidaan muokata ja täsmentää opiskelijoiden kiinnostusten ja tarpeiden pohjalta.
Opintojaksopalaute kerätään opintojakson päättyessä. Toteutuksen aikana pyritään huomioimaan opiskelijoiden toiveet ja tarpeet. Ryhmän palaute tallennetaan Optimaan siten, että se on seuraavan ryhmän nähtävillä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Ajankohtaiset artikkelit ja linkit Optimassa
- Ulkopuolisten asiantuntijoiden materiaalit Optimassa
- Kl. kemia 1 opintojakson materiaali ja kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on 135 h ja se jakautuu seuraavasti: kontaktitunnit, tutustumiskäynnit, koulutukset ja asiantuntijaluennot noin 48 h, itsenäinen ja ryhmätyöskentely noin 48 h lukujärjestyksissä ja noin 39 h omalla ajalla.
Ulkopuolisten asiantuntijoiden luennot ja koulutukset varmistuvat opintojakson kuluessa.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla syvennytään kliinisen kemian perustutkimuksiin ja hyödynnetään uusinta tieteellistä tutkimustietoa. Lisäksi tutustutaan kliinisen kemian erikoistutkimuksiin ja menetelmiin sekä siihen, minkälaista bioanalyytikon työ on kl. biokemian erikoisalalla.
Opintojakso koostuu kontaktiopetuksesta, itsenäisistä ja ryhmätehtävistä, tutustumiskäynneistä ja asiantuntijaluennoista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0/1-5. Arvosana muodostuu kirjallisen kokeen ja paritehtävän keskiarvosta. Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit kirjataan Optimaan.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja oppimistehtävien hyväksyttyä suoritusta. Kontaktitunneilla, tutustumiskäynneillä ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus. Kaikista poissaoloista on ilmoitettava ja sovittava suorituksesta ohjaavan opettajan kanssa.

Hylätty (0)

Ei täytä tyydyttävän osaamisen kriteereitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.

Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.

Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tieto ja tiedon hankinta:
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.

Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.

Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tieto ja tiedon hankinta:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.

Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.

Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.