Siirry suoraan sisältöön

Aikuisen asiakkaan ohjaaminen ja tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081241-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 11.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 20.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Noora Kumpulainen
  • Tiina Laakso
  • Sirppa Kinos
  • Meeri Rusi

Ryhmät

  • PSOSTS21
    Sosionomi (AMK), Turku, S21

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessin
- oppii erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa

Sisältö

Sisällöt:
- elämänkaari ja identiteetin kehittyminen
- kriisi ja mielenterveystyö
- päihdetyö
- rikosseuraamusalan työ
- seniorityö

Oppimateriaalit

Näkki, P. & Sayd, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita (saatavissa e-kirjana) sekä
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely
kirjallisuusperusteinen
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 17.2.22.
Uusintatentit uusintatenttipäivinä. Ilmoittaudu jakson opettajille, sähköpostilla 2 viikkoa ennen uusintaa.
Ke 30.3.2022 klo 16.00-19.00, paikka ICT_B1047_Alpha
Ke 11.5.2022 klo 16.00-19.00, paikka ICT_B1047_Alpha

VIIMEINEN UUSINTATENTTIMAHDOLLISUUS maanantaina 17.10.22 klo 14-15.30 (paikka ICT_C2046). Ilmoittautuminen Sirppa Kinokselle sähköpostitse viimeistään 2 viikkoa ennen.

Tenttimateriaaliin sisältyy oppimateriaali (ks. yllä) ja lähiopiskelumateriaali.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-oppiminen
Simulaatio-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävän ohje löytyy Itslearningista opintojakson alkaessa.
Tehtävän palautuspäivä: 18.2.2022.
Toinen ja kolmas palautuspäivä 18.3.2022 ja 30.5.2022.

Sisällön jaksotus

HUOM! 5.1.22 KORONAOHJEIDEN MUKAISESTI OPETUSTA SIIRRETÄÄN VERKKOON
13.1.
10.00-11.30 Opintojakson aloitus. Oppimistehtävä. Sirppa Kinos https://turkuamk.zoom.us/j/63143453744?from=addon
12.30-15.00 Aikuisen asiakkaan ohjaaminen. Meeri Rusi , Teams- linkki tullut kalenterikutsuna
14.1. Itsenäinen työskentely
20.1.
8.15-11.30 Nuorten aikuisten elämän haasteet - elämänhallinta, työllisyys, asuminen... Meeri Rusi
12.30-15.45 Nuoret hoivaajat. Meeri Rusi (FinFam)
28.1. Itsenäinen työskentely
27.1.
8.15-11.30 Elämänkaari. Noora Kumpulainen
12.30-15.45 Kriisityö, mielenterveystyö. Noora Kumpulainen
Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/61566818421
21.1 Itsenäinen työskentely
3.2.
8.15-11.30 Simulaatioharjoitukset. Tiina Laakso, Sirppa Kinos, Meeri Rusi Noora Kumpulainen
12.30-15.45 Päihdetyö. Tiina Laakso
4.2. Itsenäinen työskentely
10.2.
8.15-11.30 Rikosseuraamustyö. Meeri Rusi
12.30-15.45 Sosiokultturinen vanhustyö. Sirppa Kinos
11.2. Itsenäinen työskentely
17.2
8.15-10.00 (SK) luentosalissa (ei verkossa!). Opintojakson palaute, täytä palautekysely verkossa (ks. Itsleaning Palaute).
18.2. Itsenäinen työskentely, oppimistehtävän viimeistely.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Simulaatiossa harjoittelemme ammatillista vuorovaikutusta. Valmistaudu siihen perehtymällä vuorovaikutuksellisen tukemisen periaatteisiin tenttikirjojen avulla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Luennot ja simulaatiot 1 op, hyväksytty - hylätty. Simulaatioissa 100 % läsnäolovelvoite.
Oppimistehtävä 2 op, hyväksytty - hylätty
Tentti (kirjat ja lähiopiskelumateriaali) 2 op, 1-5, hylätty.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hahmota elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija ei hallitse kriisin vaiheita ja niihin liittyvää auttamistoimintaa. Opiskelija ei tunne mielenterveyden riskitekijöitä eikä suojaavia tekijöitä. Opiskelija ei tunne päihdetyön menetelmiä. Hän ei tunne rikosseuraamustyön peruskäsitteistöä eikä etiikkaa. Hän ei tiedä vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) eikä niiden keskeisiä piirteitä. Hän ei tunne asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää joitakin elämänkaaren eri vaiheita ja niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija osaa nimetä kriisin eri vaiheet. Opiskelija tietää joitakin mielenterveyden riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä päihdetyön menetelmiä. Hän tietää rikosseuraamustyön eri muotoja.
Hän osaa nimetä joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen lähestymistapoja, mutta ei tunne niiden keskeisiä piirteitä. Hän osaa nimetä joitakin asiakastyön keskeisiä menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoimintaa. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä mielenterveyden ensiavun perusteet. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja vapautumisen jälkeisen arkielämän haasteita. Hän tuntee joitakin vuorovaikutuksellisen tukemisen eri lähestymistapoja (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeisiä piirteitä. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoiminnan. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä osaa kuvata mielenterveyden ensiavun käytäntöjä. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja perheen haasteita. Hän tuntee vuorovaikutuksellisen tukemisen keskeiset lähestymistavat (kuten narratiivinen tai ratkaisukeskeinen) ja niiden keskeiset piirteet. Hän tuntee asiakastyön keskeisiä menetelmiä (kuten motivoiva haastattelu). Hän osaa arvioida eri työmenetelmien soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja eri elämäntilanteisiin.