Siirry suoraan sisältöön

Metalli kuvanveiston materiaalina (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2021147-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.09.2019 - 06.12.2019

Ajoitus

07.01.2020 - 14.02.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

4 - 9

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Eero Merimaa

Ryhmät

  • PKUVAS18
    Kuvataiteen koulutus s 2018

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- hahmottaa erilaisten metallikuvanveiston menetelmien historiaa ja nykykäytäntöjä
- hyödyntää erilaisia metallikuvanveiston menetelmiä omassa työskentelyssään ja kehittää laaja-alaisesti ja ennakkoluulottomasti omaa kolmiulotteista ilmaisuaan
- toimia työsuojelulliset ja ympäristölliset näkökulmat huomioiden
- suunnitella ja mitoittaa työnsä annetun ajan puitteisiin
- työskennellä aktiivisesti ryhmässä ja kehittää sen toimintaa

Sisältö

Työpajan aikana opiskelija tutustuu metallien ominaisuuksiin kuvanveiston materiaaleina. Painotusalueita ovat metallin työstämisen työvälineet ja työturvallisuus, metallivalujen teoria ja käytäntö sekä oman taiteellisen ilmaisun kehittäminen käsiteltyjen menetelmien ja materiaalien puitteissa.
Työpaja voidaan toteuttaa itsenäisenä kokonaisuutena tai sen sisältöä voidaan sitouttaa muihin kuvanveiston työpajoissa aloitettuihin projekteihin. Työpajatyöskentelyn luonteen mukaisesti opetuksessa tulee olla läsnä. Metallivalujen aikatauluista ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmissä korostuvat tehtäväperusteisuus, projektioppiminen ja lähiopetus. Opiskelija määrittelee kurssin alussa ohjaavan opettajan kanssa työskentelylleen päämäärän, jota lähestytään henkilökohtaisen työskentelyn, ryhmä- ja yksilötapaamisten sekä itsereflektion kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimismenetelmissä korostuvat tehtäväperusteisuus, projektioppiminen ja lähiopetus. Opiskelija määrittelee kurssin alussa ohjaavan opettajan kanssa työskentelylleen päämäärän, jota lähestytään henkilökohtaisen työskentelyn, ryhmä- ja yksilötapaamisten sekä itsereflektion kautta.

Sisällön jaksotus

Planeetan ydin on rautaa. Punainen maa saa värityksensä raudasta. Raudan atomit ovat myös veremme punaiseksi värjäävän hemoglobiinin ytimessä. Metallit ovat olleet kulttuurien keskiössä tuhansia vuosia, elämän rytmiä ja kehitystä sekä edistäen että tuhoten. Polkupyörät ovat pääsääntöisesti metallia. Pommien kuoret ovat metallia. Kirkkojen katot ja virastotalojen seinät ovat metallia, joka hapettuessaan muuttuu viridiaanin-vihreäksi. Kuparia sisältäviä keloja ja Henry Mooren veistoksia varastetaan ja myydään romuksi pimeillä markkinoilla.
Kurssin aikana opiskelija havainnoi metallien läsnäoloa niin omassa ympäristössään kuin taidemaailmassa sekä pohtii metallien käytön etiikkaa suhteessa omaan työskentelyynsä. Kurssin aikana tutustutaan metallin työstämiseen niin perinteisin kuin nykyaikaisinkin menetelmin.
Aikataulu:
8.1. aloitus kuvanveiston luokassa 10-12, iltapäiväretki Nakolinnan rautaan + työhuonevierailu 13-15
9.1. Tutustuminen metalliverstaan työvälineisiin ja työturvallisuuteen 9:30 -
10.1. Tutustuminen metalliverstaan työvälineisiin ja työturvallisuuteen 9:30 -
14.1. tiistaiaamun tapaaminen 10-12, vektoritiedostojen valmistaminen Illustratorilla 13-17
15.1. työpäivä
16.1.työpöytätapaamisia 13-15
17.1. työpäivä
21.1. tiistaiaamun tapaaminen 10-12
22.1. työpäivä
23.1. työpöytätapaamisia 13-15
24.1. väliaikapalaute 10-

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä muodostaa arvioinnin perustan, jonka yhteydessä kiinnitetään huomiota työn tarkoituksenmukaiseen mitoitukseen, työprosessin hallintaan sekä taiteelliseen ilmaisuun. Kaikki kurssin aikana annetut tehtävät tulee suorittaa ja ne vaikuttavat arviointiin. Kurssin päätteeksi järjestetään joko kaikille yhteinen tai vaihtoehtoisesti opiskelijan ja opettajan välinen henkilökohtainen arviointikeskustelu. Arviointikeskustelussa korostuvat itsearviointi, vertais- ja opettaja-arviointi.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija • osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä • osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa • osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija • osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet • osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan • osoittaa tuntevansa dokumentaarisen valokuvauksen tietoperustan • työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti • kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan • osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija • osoittaa hallitsevansa valitsemiensa materiaalien, työskentelymetodien ja sisältöjen kriittisen limittymisen nykytaiteen diskursseihin • osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita • osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja