Hoitotyön filosofia ja näyttöön perustuvuus sairaanhoitajan professiossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7031482-3031
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 30.04.2021
Ajoitus
19.04.2021 - 28.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Kätilökoulutus
Opettaja
- Nita Björklöf
- Tuulikki Hattunen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PKÄTIS20Kätilö (AMK), päivätoteutus
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet
HOITOTYÖN FILOSOFIA JA NäYTTÖÖN PERUSTUVUUS SAIRAANHOITAJAN PROFESSIOSSA 5 op HOFI
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää hoitotyön keskeiset käsitteet, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet
- tietää miten toimitaan hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista myös sähköisissä palveluissa
- erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä
- tietää hoitotyön tietoperustan
- tunnistaa sairaanhoitajan vastuun ja tehtäväalueen
- tietää näyttöön perustuvan toiminnan hoitotyössä
- osaa tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
Sisältö
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
- epistemologian ja etiikan keskeiset käsitteet
- potilaan oikeudet ja itsemäärääminen
- eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- eettinen toiminta sairaanhoitajan työssä
- hoitotiede tieteenalana
- näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja toiminnan lähtökohdat
- keskeiset hoitosuositukset
- tiedonhankinta
Oppimateriaalit
Sairaanhoitajien eettiset ohjeet 1996 (päivitetään parhaillaan- infon ajankohtana)
https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/
Sairaanhoitajien kollegiaalisuusohjeet (sama kuin yllä)
Kätilötyön eettiset periaatteet https://asiakas.kotisivukone.com/files/suomenkatiloliitto.kotisivukone.com/tiedostot/tiedolla_taidolla_tunteella.pdf
ETENE Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan neuvottelukunta
https://etene.fi/etusivu
ETENE Terveydenhuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet
https://etene.fi/documents/1429646/1559098/ETENE-julkaisuja+1+Terveydenhuollon+yhteinen+arvopohja%2C+yhteiset+tavoitteet+ja+periaatteet.pdf/4de20e99-c65a-4002-9e98-79a4941b4468
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
Asetus terveydenhuollon ammattihenkilöistä
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19940564
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
HOTUS Hoitotyön tutkimussäätiö (hoitosuositukset)
https://www.hotus.fi/hoitosuositukset/
Elomaa & Mikkola 2010. Näytön jäljillä- Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä.
http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
Kirjallisuutta:
Leino-Kilpi & Välimäki 2014. Etiikka hoitotyössä. Sanoma Pro.
Sarvimäki & Stenbock-Hult 2009. Hoitotyön etiikka. Edita Prima.
Louhiala & Launis 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka. Edita Prima.
EDriksson, Isola& Kyngäs 2016. Hoitotiede. Sanoma Pro.
Tiedonhankinnan perusteet -kurssin osalta oppimateriaali: Tiedonhakijan oppaat:
http://libguides.turkuamk.fi/
Opetusmenetelmät
Verkkotehtävät löytyy sähköiseltä oppimisalustalta. Teoriatunneilla asioita käsitellään alustuksen jälkeen yhdessä oppimiskeskusteluiden avulla. Opintojakson lopulla seminaari, jossa esitellään pienryhmissä valmistetut kirjalliset työt. Jokaisella ryhmällä on seminaarissa myös opponentit. Opponointiin löytyy ohjeet sähköiseltä oppimisalustalta. Simulaatio, johon ryhmät valmistelevat caset.
Tiedonhankinnan perusteet -kurssi on Itslearning-alustalla toteuttava verkkokurssi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Käänteinen oppiminen = lähiopetukseen valmistaudutaan.
Verkkopedagogiikka.
Simulaatiopedagogiikka.
Opiskelija aktiivisena toimijana = oppijana.
Vertaisarviointi.
Itsenäinen ja ohjattu tiedonhankinta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op=27h
Tiedonhankinnan perusteet -kurssi on 1 op (27 tuntia opiskelijan työtä). Se sisältyy viiteen opintopisteeseen.
Sisällön jaksotus
Aikataulu
27.4 info, opintojakson aloitus
4.5 teoriaa, oppimiskeskustelu
5.5 Hoitotiede-päivä
11.5 teoriaa, oppimiskeskustelu
18.5 klo.10-14 koko ryhmä jos toteutetaan etänä, jos lähiopetuksessa niin kahdessa pienryhmässä
25.5 seminaari
Opintojakso sisältää tiedonhaun opetusta, Tiedonhankinnan perusteet -kurssi.
Infossa pienryhmäjako opintojakson kirjalliseen tehtävään, joka
toimii seminaarin aihejakona:
1) Itsemääräämisoikeus & turvallisuus
2) kokonaisvaltaisuus & terveyskeskeisyys
3) vastuullisuus & tasa-arvo
4) yksilöllisyys & perhekeskeisyys
5) omatoimisuus & jatkuvuus
6) kollegiaalisuus
* Tiedonhaun oppiminen: info sähköiseen oppimisympäristöön,
jossa tiedonhakuun liittyviä ohjeita ja tehtäviä. Tiedonhaku
suunnataan seminaariaiheisiin.
Opettajan pienryhmäohjaukset sovitaan erikseen
Tiedonhankinnan osuus 1 op toteutuu Tiedonhankinnan perusteet -kurssina.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Hoitotiede-päivä
Ohjelma:
12.30–12.40 Päivän avaus
Camilla Laaksonen, th, TtT, Koulutus ja tutkimuspäällikkö/Turun
ammattikorkeakoulu
12.40–13.10 Teknologia ikääntyneiden kotihoidossa
Suvi Sundgren, sh, TtM, TtT-opiskelija/Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos
13.10–13.40 Täydennyskoulutus hoitajien tukena kohti yksilökeskeisempää hoitotyötä
Mari Pakkonen, sh, TtM, TtT-opiskelija/Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos;
Lehtori/Turun ammatti-instituutti
13.40–14.00 Tauko
14.00–14.45 Yksilö, ikääntyminen ja hoitoympäristön mahdollisuudet
Riitta Suhonen, sh, TtT, Professori/Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos; Sivutoiminen
ylihoitaja/Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri ja Turun kaupunki, Hyvinvointitoimiala
14.45–15.15 Uuden hoitoympäristön kehittäminen psykiatrisessa osastohoidossa
Mari Lahti, sh, TtT, Yliopettaja/Turun ammattikorkeakoulu; Post doc -tutkija/Turun
yliopisto, Hoitotieteen laitos
15.15–15.30 Päivän lopetus
Camilla Laaksonen, th, TtT, Koulutus ja tutkimuspäällikkö/Turun
ammattikorkeakoulu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaariesitys, joka perustuu kirjalliseen tehtävään 1-5
Opponointi hyväksytty-hylätty
Simulaatio hyväksytty-hylätty
Tiedonhaun opiskelun verkkotehtävät hyväksytty/ hylätty
Oppimiskeskustelun ennakkotehtävä hyväksytty/ hylätty
Englanninkielinen seminaariesitys nostaa arvosanan +1.
Simulaation ja seminaarin poissaolosta tulee korvaava tehtävä.
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi 1 op, hyväksytty / hylätty