Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön filosofia ja näyttöön perustuvuus sairaanhoitajan professiossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7031482-3031

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2020 - 30.04.2021

Ajoitus

19.04.2021 - 28.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Kätilökoulutus

Opettaja

  • Nita Björklöf
  • Tuulikki Hattunen

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PKÄTIS20
    Kätilö (AMK), päivätoteutus

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

HOITOTYÖN FILOSOFIA JA NäYTTÖÖN PERUSTUVUUS SAIRAANHOITAJAN PROFESSIOSSA 5 op HOFI
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää hoitotyön keskeiset käsitteet, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet
- tietää miten toimitaan hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista myös sähköisissä palveluissa
- erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä
- tietää hoitotyön tietoperustan
- tunnistaa sairaanhoitajan vastuun ja tehtäväalueen
- tietää näyttöön perustuvan toiminnan hoitotyössä
- osaa tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista

Sisältö

Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
- epistemologian ja etiikan keskeiset käsitteet
- potilaan oikeudet ja itsemäärääminen
- eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- eettinen toiminta sairaanhoitajan työssä
- hoitotiede tieteenalana
- näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja toiminnan lähtökohdat
- keskeiset hoitosuositukset
- tiedonhankinta

Oppimateriaalit

Sairaanhoitajien eettiset ohjeet 1996 (päivitetään parhaillaan- infon ajankohtana)
https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/

Sairaanhoitajien kollegiaalisuusohjeet (sama kuin yllä)

Kätilötyön eettiset periaatteet https://asiakas.kotisivukone.com/files/suomenkatiloliitto.kotisivukone.com/tiedostot/tiedolla_taidolla_tunteella.pdf

ETENE Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan neuvottelukunta
https://etene.fi/etusivu

ETENE Terveydenhuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet
https://etene.fi/documents/1429646/1559098/ETENE-julkaisuja+1+Terveydenhuollon+yhteinen+arvopohja%2C+yhteiset+tavoitteet+ja+periaatteet.pdf/4de20e99-c65a-4002-9e98-79a4941b4468

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785

Asetus terveydenhuollon ammattihenkilöistä
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19940564

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559

HOTUS Hoitotyön tutkimussäätiö (hoitosuositukset)
https://www.hotus.fi/hoitosuositukset/

Elomaa & Mikkola 2010. Näytön jäljillä- Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä.
http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf

Kirjallisuutta:
Leino-Kilpi & Välimäki 2014. Etiikka hoitotyössä. Sanoma Pro.
Sarvimäki & Stenbock-Hult 2009. Hoitotyön etiikka. Edita Prima.
Louhiala & Launis 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka. Edita Prima.
EDriksson, Isola& Kyngäs 2016. Hoitotiede. Sanoma Pro.


Tiedonhankinnan perusteet -kurssin osalta oppimateriaali: Tiedonhakijan oppaat:
http://libguides.turkuamk.fi/

Opetusmenetelmät

Verkkotehtävät löytyy sähköiseltä oppimisalustalta. Teoriatunneilla asioita käsitellään alustuksen jälkeen yhdessä oppimiskeskusteluiden avulla. Opintojakson lopulla seminaari, jossa esitellään pienryhmissä valmistetut kirjalliset työt. Jokaisella ryhmällä on seminaarissa myös opponentit. Opponointiin löytyy ohjeet sähköiseltä oppimisalustalta. Simulaatio, johon ryhmät valmistelevat caset.

Tiedonhankinnan perusteet -kurssi on Itslearning-alustalla toteuttava verkkokurssi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käänteinen oppiminen = lähiopetukseen valmistaudutaan.
Verkkopedagogiikka.
Simulaatiopedagogiikka.
Opiskelija aktiivisena toimijana = oppijana.
Vertaisarviointi.
Itsenäinen ja ohjattu tiedonhankinta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op=27h

Tiedonhankinnan perusteet -kurssi on 1 op (27 tuntia opiskelijan työtä). Se sisältyy viiteen opintopisteeseen.

Sisällön jaksotus

Aikataulu
27.4 info, opintojakson aloitus
4.5 teoriaa, oppimiskeskustelu
5.5 Hoitotiede-päivä
11.5 teoriaa, oppimiskeskustelu
18.5 klo.10-14 koko ryhmä jos toteutetaan etänä, jos lähiopetuksessa niin kahdessa pienryhmässä
25.5 seminaari

Opintojakso sisältää tiedonhaun opetusta, Tiedonhankinnan perusteet -kurssi.

Infossa pienryhmäjako opintojakson kirjalliseen tehtävään, joka
toimii seminaarin aihejakona:
1) Itsemääräämisoikeus & turvallisuus
2) kokonaisvaltaisuus & terveyskeskeisyys
3) vastuullisuus & tasa-arvo
4) yksilöllisyys & perhekeskeisyys
5) omatoimisuus & jatkuvuus
6) kollegiaalisuus
* Tiedonhaun oppiminen: info sähköiseen oppimisympäristöön,
jossa tiedonhakuun liittyviä ohjeita ja tehtäviä. Tiedonhaku
suunnataan seminaariaiheisiin.

Opettajan pienryhmäohjaukset sovitaan erikseen


Tiedonhankinnan osuus 1 op toteutuu Tiedonhankinnan perusteet -kurssina.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Hoitotiede-päivä
Ohjelma:
12.30–12.40 Päivän avaus
Camilla Laaksonen, th, TtT, Koulutus ja tutkimuspäällikkö/Turun
ammattikorkeakoulu
12.40–13.10 Teknologia ikääntyneiden kotihoidossa
Suvi Sundgren, sh, TtM, TtT-opiskelija/Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos
13.10–13.40 Täydennyskoulutus hoitajien tukena kohti yksilökeskeisempää hoitotyötä
Mari Pakkonen, sh, TtM, TtT-opiskelija/Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos;
Lehtori/Turun ammatti-instituutti
13.40–14.00 Tauko
14.00–14.45 Yksilö, ikääntyminen ja hoitoympäristön mahdollisuudet
Riitta Suhonen, sh, TtT, Professori/Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos; Sivutoiminen
ylihoitaja/Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri ja Turun kaupunki, Hyvinvointitoimiala
14.45–15.15 Uuden hoitoympäristön kehittäminen psykiatrisessa osastohoidossa
Mari Lahti, sh, TtT, Yliopettaja/Turun ammattikorkeakoulu; Post doc -tutkija/Turun
yliopisto, Hoitotieteen laitos
15.15–15.30 Päivän lopetus
Camilla Laaksonen, th, TtT, Koulutus ja tutkimuspäällikkö/Turun
ammattikorkeakoulu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Seminaariesitys, joka perustuu kirjalliseen tehtävään 1-5
Opponointi hyväksytty-hylätty
Simulaatio hyväksytty-hylätty
Tiedonhaun opiskelun verkkotehtävät hyväksytty/ hylätty
Oppimiskeskustelun ennakkotehtävä hyväksytty/ hylätty
Englanninkielinen seminaariesitys nostaa arvosanan +1.

Simulaation ja seminaarin poissaolosta tulee korvaava tehtävä.

Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi 1 op, hyväksytty / hylätty