Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BP16-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 09.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Timo Tolmunen
  • Sirpa Erkkilä-Häkkinen

Ryhmät

  • YKONEK23
    Insinööri (ylempi AMK), konetekniikka
  • YHAETS22
    Insinööri (ylempi AMK), hajautettu energiantuotanto

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· etsiä ja hyödyntää tieteellisiä julkaisuja
· kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät
· valita ja käyttää oikein omaan työhön soveltuvia tutkimusmenetelmiä
· kriittisesti arvioida tutkimuksen tuloksia
· raportoida kehittämishankkeesta tarkoituksenmukaisesti
· ymmärtää tutkimustiedon merkityksen

Sisältö

Sisällön painotus voi vaihdella toteutuksen ja koulutusalan mukaan:
· tiedon haku ja tieteellisen lähdeaineiston käyttö
· tutkimussuunnitelman laatiminen
· tutkimuksen etiikka
· tutkimusmenetelmät, kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus
· tietojen analysointi
· tutkimuksen esittäminen ja raportointi

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan lähiopetuksessa ja/tai itslearning-oppimisalustassa)
• Eskola, Jari ja Suoranta, Juha (2014). Johdatus laadulliseen tutkimukseen, Vastapaino, 266 s.
• Hirsijärvi, Sirkka; Remes, Pirjo ja Sajavaara, Paula (2009). Tutki ja kirjoita, Kustannusosakeyhtiö Tammi, 465 s.
• Heikkil,ä Tarja (2014). Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen, Martti ja Pulkkinen, Pekka (2013). Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Vilkki, Hanna (2014). Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf

Opetusmenetelmät

Yksilötyöt, ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit. Palautteesta oppiminen ja palautteen antaminen. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot ja erilaiset tehtävät.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Edellytetään osallistumista lähiopetukseen ja tehtävien tekemistä. Poissaolot korvataan lisätehtävillä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävät ennen opintojakson alkua sekä ennen muita lähipäiviä yht 30 h:
- laadullisten menetelmien ennakkotehtävät
- tilastollisten menetelmien ennakkotehtävät
Ennakkotehtäviin sisältyy myös oman opinnäytetyön idean hahmottelua valitun tutkimusmenetelmän mukaan.

Lähiopetus 16 h

Oppimistehtävät, yht 87 h:
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä
-tilastomenetelmien oppimistehtävä
-oman opinnäytetyön viimeistelty suunnitelma, esitys (video) ja arviointi/vertaisarviointi

YHTEENSÄ 133 h

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä (Omaan tulevaan opinnäytetyön aiheeseen parin lähteen etsiminen, niiden silmäily ja lyhyen koontiraportin kirjoittaminen ja tallentaminen itslearning-alustaan.)
Tehtävä on opintojaksolle ilmoittautuneille saatavissa Itslearning-oppimisalustalla ja se palautetaan itslearningiin palautuslaatikoihin annettuun päivämäärään mennessä. Itslearning-alustan oletusarvoinen kurssin avautuminen opiskelijalle 7 päivää ennen merkittyä alkua.

Opintojakso Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op) antaa valmiuksia ammattimaiseen tuotteiden, prosessien ja projektitoiminnan kehittämiseen sekä muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön. Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin. Opintojakso koostuu kolmesta pääteemasta; 1) opinnäytetyön käynnistäminen, 2) laadullisen tutkimuksen aineistonhankinnan ja tekstiaineiston analyysin perusteista ja 3) tilastollisten analyysimenetelmien perusteista.

Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii laadullisten ja tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä myös esitetään alustava oman opinnäytetyön idea ja suunnitelma.

Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen aineiston hankintaa, käsittelyä ja analysointia.
Tilastollisten analyysimenetelmien perusteiden opiskelu aloitetaan tilastollisen kuvailun ja analyysin perusteita kertaamalla. Oppimistehtävänä analysoidaan omassa organisaatiossa syntyvää tai julkisista lähteistä hankittua dataa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lisätietoja antavat ohjaavat opettajat Timo Tolmunen ja Sirpa Erkkilä-Häkkinen.
Kurssiin liittyvissä asioissa käytetään mielellään ItsLearning-alustan keskustelukanavaa. Muista aina merkitä viestiin, mistä kurssista, tehtävästä ja ryhmästä on kyse.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty (1) / hylätty (0) ja oppimistehtävät asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään erikseen oppimistehtävissä. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvona (kvatitatiivisia tehtäviä painottaen) edellyttäen, että kaikki ennakkotehtävät on suoritettu hyväksytysti.

Hylätty (0)

Opetukseen ei ole osallistuttu ja tehtäviä on jäänyt tekemättä ja palauttamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein.