Siirry suoraan sisältöön

Kemia (3 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BR99-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

31.07.2021 - 31.10.2021

Ajoitus

18.10.2021 - 17.12.2021

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

80 - 100

Koulutus

  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus

Opettaja

  • Jonna Heikkilä

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)

Ryhmät

  • PEYTES21B
    PEYTES21B
  • PEYTES21A
    PEYTES21A
  • PEYTES21
    Energia- ja ympäristötekniikka S21

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää keskeiset kemian perusperiaatteet ja lainalaisuudet.
Opiskelija osaa alkuaineiden ja yhdisteiden perusrakenteet.
Opiskelija kirjoittaa reaktioyhtälöitä ja osaa laskea niihin liittyviä laskutoimituksia.
Opiskelija tuntee happojen ja emästen ominaisuudet ja osaa niihin liittyvät peruslaskutoimitukset. Opiskelija tuntee käsitteen reaktiolämpö ja osaa siihen liittyvät peruslaskutoimitukset.
Opiskelija tunnistaa kemian teorian ja käytännön laboratoriotyöskentelyn yhteyden.
Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa.
Opiskelija tunnistaa kemian merkityksen omalla ammattialallaan sekä ottaa ratkaisuissaan huomioon ympäristönäkökohdat.

Sisältö

Alkuaineet ja atomit
- Kemiallinen sitoutuminen
- Ainemäärä ja stoikiometria
- Kemiallinen reaktio ja reaktioyhtälö
- Hapot, emäkset, pH
- Reaktiolämpö, entalpia
- Turvallinen työskentely laboratoriossa
- Laboratoriopäiväkirjan täyttö
- Kemian laboratorion perusvälineistö ja niiden käyttö
- Peruslaboratorioharjoituksia

Oppimateriaalit

Kts. Its.
Hänninen, Hanna, Karppinen, Maarit, Leskelä, Markku, Pohjakallio, Maija. Tekniikan kemia. (2018) Edita Prima Oy. Helsinki. Soveltuvin osin. Kirjaa löytyy eri kirjastoista sekä nyt myös e-kirjana Ellibs-palvelussa. Ei tarvitse ostaa omaa. Kemian tunneille ja kokeeseen sekä labraan mukaan laskin, Maolin taulukkokirja ja/tai Tekniikan kaavasto.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, kotitehtävät, oppimismateriaalit, laboratoriotyöt pareittain ja pareittain palautettavat työselostukset.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Osaamisen osoittaminen kokeen muodossa ma 22.11.
Ensimmäinen uusintakoe joulukuussa 2021 (ajankohta sovitaan myöhemmin) ja toinen uusintakoe tammikuussa 2021 (ajankohta sovitaan myöhemmin).

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa annetaan tietoiskujen muodossa teemakohtaiset pääkohdat. Opiskelija on aktiivisessa roolissa annetun oppimismateriaalin sekä kirjan (ja mahdollisen muun itsenäisesti etsityn materiaalin) suhteen. Itsissä on keskustelualueita, joille tulee nostaa ENNEN lähitapaamisia epäselvät asiat, haastavat tehtävät jne. Tällä tavoin pyritään tehostamaan yhteisiä tapaamisia. Keskustelualueen kysymyksiin on erittäin toivottavaa, että opiskelutoverit myös vastaisivat. Opettajan ei tarvitse aina olla vastaajan roolissa, vaan vertaistuki ja opi opettamalla toimii tässäkin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kemian osuus opintojaksossa on 3 op, mikä tarkoittaa keskimäärin 81 h työskentelyä. Riippuen siitä, miten hyvin kemia on muistissa, määrä voi luonnollisesti olla enemmän tai vähemmän.

Opiskelijan työn mitoitus (arvio) h
lähitunnit (teoria ja laskarit) 14
kotitehtävät, lähtökoe, itsenäinen opiskelu 24
koekerta ja valmistautuminen 12
labrakerrat ja ennakkotehtävät 10
työselostusten kirjoittaminen 8
turvatesti ja tutustuminen labraan 6
vapaaehtoiset help deskit/laskuharjoitukset 3
osallistuminen mafyke-pajoihin (vapaaehtoinen) 4
Yhteensä 81 h

Sisällön jaksotus

Sisältö:
- Alkuaineet ja atomit
- Kemiallinen sitoutuminen
- Ainemäärä ja stoikiometria
- Kemiallinen reaktio ja reaktioyhtälö, tasapainoreaktio
- Hapot, emäkset, pH
- Reaktiolämpö, entalpia
- Turvallinen työskentely laboratoriossa
- Laboratoriopäiväkirjan täyttö
- Kemian laboratorion perusvälineistö ja niiden käyttö
- 2 peruslaboratorioharjoitusta sekä työselostukset molemmista

Ajoitus: XX.10-XX.12.2021. Lähituntien osuus on XX.10-XX.11, minkä jälkeen osaamisen osoittaminen kokeen muodossa XX.11. Kokeen jälkeen alkavat pakolliset laboratoriotyöt X.12-XX.12. Laboratoriotöihin tulee ryhmäjako myöhemmin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoin 3 paikkaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää:
- hyväksyttyä lähtötasokoetta (hyv.= 60 % pisteistä, ei koeaikaa, rajaton määrä yrityksiä),
- hyväksyttyä koesuoritusta (vähintään puolet koepisteistä, 50%),
- vähintään puolet annetuista kotitehtävistä on tehty, (50 % kokonaistehtävämäärästä) sekä
- kahden laboratoriotyön suoritusta sekä hyväksyttyjen työselostusten palautusta.

Arvioinnissa rajatapauksessa laboratoriotöiden arvosanaan vaikuttavat arvosanaa kohottavasti:
Laboratoriotyöhön valmistautuminen (esitehtävien ja kotitehtävien tekeminen)
Laboratoriotyöskentely (työn sujuvuus, oikeiden välineiden käyttö, siisteys, yhteistyö)
Laboratoriopäiväkirja (reaaliaikainen täyttäminen, oikea dokumentointitapa)

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson minimitavoitetta (ks. arvosanan 1 kriteerit). Suoritus on hylätty, kunnes kaikki suorituksen osa-alueet on hyväksytysti suoritettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöjen perustermit sekä osaa ratkaista kemian perustehtäviä.

Laboratorio-osaaminen:
Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöt huolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset, mutta hän tarvitsee apua laskutehtävien ratkaisemisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa selittää kemiallisten ilmiöiden merkityksen erilaisissa sovellutuksissa sekä osaa ratkaista niihin liittyviä laskutehtäviä.

Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisestisekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Hän osaa laskea laboratoriotyöhön liittyvät laskut ja osaa hakea kirjallisuudesta vertailuarvoja tulosten oikeellisuuden arvioimiseksi sekä merkitä käytetyt lähteet. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää peruskemian ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa ratkaista soveltavia, vaativia tehtäviä.

Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja mittaustapahtumien vaikutusta työn lopputulokseen.