Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen (7 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BF58-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.05.2021 - 03.09.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heli Arokki
- Mary-Ann Kaukinen
Vastuuopettaja
Heli Arokki
Ryhmät
-
PTOIMS20Toimintaterapeutti (AMK), S20
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.
Sisältö
Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointimenetelmiä
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Lapsi ja perhe asiakkaana
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiiviseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus
Lapsen toimintaterapian dokumentaatio
Oppimateriaalit
Itsleaening
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op=27t, jolloin 7x27t= 189t, joista 62h kontaktiopetusta
Sisällön jaksotus
2.9 4h info, yleistä lasten toimintaterapiasta, tt-prosessi
3.9 6h Lapsen normaalikehitys
6.9 8h Sensomot.perusvalmiuksien havainnointi, käytönnönharjoittelu B-ryhmä
9.9 8h Sensomot.perusvalmiuksien havainnointi, käytännönharjoittelu A-ryhmä
13.9 4h Toim. edistäminen - leikki
16.9 4h Kuvitteellisen leikin ilo, A-ryhmä
17.9 4h Kuvitteellisen leikin ilo, B-ryhmä
27.9.4h Toimintaterapia-arvioinnista ja DDDM
30.9 6h Arviointimenetelmät käytännössä, B-ryhmä
1.10 6h Arviointimenetelmät käytännössä A-ryhmä
7.10 6h Purku, A-ryhmä
8.10 6h Purku B-ryhmä
18.10 7h Terapian toteutus
22.10 6h Terapian toteutus
1.11 7h Kognitiiviset teoriat
Etätentti 12.11 klo 8.15-10.15
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Portfolio lapsen kehityksestä palautus, hks-hyl, +/- 1 numero
Kognitiivinen viitekehys, referaatit, hks-hyl
Tentti, numeerinen arviointi skaalalla 0-5