Yhteistyö terveyshuollon ja työyksikön välillä sekä yhteistoiminnan johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BY92-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.06.2022 - 25.10.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettaja
- Hille Halonen
- Ritva Laaksonen-Heikkilä
Ryhmät
-
YTEDS21VTerveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko, S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• ratkaista innovatiivisesti työterveyshuollon haasteita sekä kehittää ja johtaa työterveyshuoltoa
• erilaisia johtamiskäytäntöjä, oman toiminnan suunnittelua ja työterveyshuollon taloutta
• selittää päätöksenteon mekanismeja ja käyttää ennakkoarviointia eri näkökulmista päätöksenteon pohjaksi väestön tarpeiden mukaisesti
• kehittää taitojaan ja käyttää erilaisia kehittämis- ja johtamismalleja ja harjaantuu niiden käyttöön
Sisältö
• Työterveyshuollon osaamispääoman johtaminen
• Yhteistyön edellytykset ja yhteistoiminta lähihenkilön näkökulmasta
• Ennakkoarviointi Työterveyshuollon sekä sosiaali- ja terveydenhuollon päätöksenteon apuna
• Vakuutusyhtiöyhteistyö ja muutosjohtaminen
• Työskentely asiantuntijana erilaisissa terveyden edistämisen ympäristöissä ja työterveyshuollossa
• Oman toiminnan ja työskentelyn jatkuva kehittäminen ja yhteistoiminnan johtaminen
• Erilaiset terveyden edistämisen johtamisen työkalut työterveyshuollossa
Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, videot ja tehtävät
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Asiantuntijaluentoja teemoittain, pienryhmätyöskentelyä, yksilöllisiä tehtäviä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävä 1; Ennakkoarvioinnista sovellus
Tehtävä 2; CASE-esimerkki - hankalasta asiakastilanteesta, johon esihenkilön tulee ottaa kantaa tuen, ohjauksen ja koulutuksen näkökulmasta. Voit valita johtamisen mallin tehtäväsi taustaksi. Tarkoituksena esihenkilön toiminnan tarkastelu ja perustelu kirjallisuuteen perustuen.
Opiskelijan työn mitoitus:
Luennot ja keskustelut sekä niihin valmistautuminen 20t
Materiaaliin perehtyminen 10t
Tehtävien teko 25t
Itsenäinen työskentely 80t
yhteensä 135t = 5op
Sisällön jaksotus
24.10.2022 4t (lyhyt teema-alustus) klo 12.30-15.30
Opintojakson info ja kokonaisuuden esittely, tehtävät
Yhteistyö eri näkökulmista; työntekijän, työpaikan, ja työterveyshuollon
29.11.2022 8t (lyhyitä teema-alustuksia) klo 8.30-15.30
Aiheina mm.
Yhteistyö työterveyshuollon ja johtamisen näkökulmasta; Marjo Sinokki, hankejohtaja, Länsirannikon Työterveys Oy, Turku
Yhteistyön edellytykset ja yhteistoiminta lähihenkilön näkökulmasta; Sanna Ylikorpi, palvelupäällikkö , terveydenhoitaja YAMK, Länsirannikon Työterveys Oy, Turku
Tiedolla johtaminen työterveyshuollossa (HIlle Halonen)
Ennakkoarviointi Työterveyshuollon sekä sosiaali- ja terveydenhuollon päätöksenteon perustaksi (Ritva Laaksonen-Heikkilä)
15.12.2022 4t klo 8.15- 12.00
Tehtävän 2 esimerkkien käsittelyä
Itsensä kehittäminen, sparraus (testit)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso: Terveyden, työ- ja toimintakyvyn edistäminen työpaikan ja työterveyshuollon yhteistyönä tulee suorittaa samalla lukukaudella ensin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu kurssin aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn. Kurssin suorittamiseksi kaikki tehtävät tulee olla palautettuina annettuihin määräaikoihin mennessä ja hyväksytysti suoritettuina. Kurssin kokonaisarvosana annetaan asteikolla 0-5 ja se perustuu oppimistehtävien arviointeihin.
Tehtävät tulee olla kaikki suoritettuina, jotta saa opintojakson suoritusmerkinnän:
Tehtävä 1 numeerinen arviointi 0-5
Tehtävä 2 numeerinen arviointi 0-5
Lopullinen arvosana näiden keskiarvona.
Opiskelijan työn mitoitus:
Luennot ja keskustelut sekä niihin valmistautuminen 20t
Materiaaliin perehtyminen 10t
Tehtävien teko 25t
Itsenäinen työskentely 80t
yhteensä 135t = 5op
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.