Esitysprojekti 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2011295-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 30.09.2019
Ajoitus
15.08.2019 - 31.01.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
7 - 12
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
Vastuuopettaja
Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTEASS18Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman sooloesityksen. Opiskelija osaa toimia sooloa tukevien ammattilaisten ja opiskelijoiden kanssa vuorovaikutuksessa.
Sisältö
Opiskelu toteutetaan sooloesitysprojektissa. Sooloprojektissa opiskelija suunnittelee ja toteuttaa oman sooloesityksen. Lisäksi opiskelija arvioi oman tuotoksensa. Lisäksi opiskelija tekee kirjallisen ennakkosuunnitelman toteutuksesta, ylläpitää oppimispäiväkirjaa ja raportoi luomis-harjoitusprosessista päiväkirjan pohjalta.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus omassa ryhmässä, itsenäinen oman työn suunnittelu, työn luominen ja harjoittelu soolotunneilla, päälajitunneilla ja omalla ajalla. Jatkuva keskustelunomainen palautteen antaminen ja vastaanottaminen vertaisoppijoilta ja opettajilta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
SOOLON ENNAKKOSUUNNITELMA / PTEASS18
Laadi alustava ennakkosuunnitelma soolostasi ja palauta ennakkosuunnitelmasi Minnalle s-postin liitetiedostona 15.8.2019 mennessä. Valmistaudu esittelemään toisille aiesuunnitelmaasi ensimmäisellä soolokerralla.
Vastaa ensimmäisessä soolosuunnitelmassasi seuraaviin kysymyksiin ja perustele näkemyksesi lyhyesti:
- mitä teet soolossasi? mitkä ovat soolosi sirkuslajit?
- soolon aihe/idea/ tarina/viesti/ pääpyrkimys?
- miten työstät uutta liikemateriaalia sooloosi?
- miksi olet valinnut juuri nämä sirkuslajit sooloosi?
- miksi juuri nyt tällainen soolo?
- mikä on kohdeyleisösi?
- minkälainen on esityksesi muoto ja sisältö?
- mistä syntyy soolosi jännite?
- esityksesi genre?
Aloita myös miettimään seuraavia asioita syksyn työskentelyä varten:
Mikä on:
- aihe/ asia jota käsittelet
- esityksesi mahdollinen keskeinen konflikti
- esityksesi voimat/ vastavoimat
- pääpyrkimyksesi esityksessä esiintyjän roolissa
- esittämäsi henkilön tai itsesi oma tarina/ tausta
- esittämäsi henkilön tai itsesi tehtävä esityksessä
- esityksesi filosofia, viesti, väite, uutinen
- päätarina, jos on tarinallinen sooloesitys
- esityksen tyylilaji
- esityksen teema
- esityksen punainen lanka
Minkälaiset asiat innostavat sinua luomaan: tausta- ja oheismateriaali tässä sooloprojektissa:
kirjat, elokuvat, patsaat, värit, maut, hajut ym..
Minkälaisia kohtauksia esityksesi sisältää? Kohtausanalyysi?
Minkälaisessa roolissa sinä olet? Entä miten roolisi muuttuu esityksen edetessä? Entä minkälaisessa roolissa ovat sirkusvälineesi? Miten niiden suhde sinuun muuttuu? Roolianalyysi?
Soolosi rakenne/kaari visuaalisessa muodossa?
Kuvakäsikirjoitus soolostasi?
Muu työryhmä:
- muusikko/ muusikot
- lavastaja/ puvustaja
- valosuunnittelu, valoajot
- äänisuunnittelu, ääniajot,
- tuottaja, markkinointisihteeri
- muita?
Esitystilan kartoitus:
- esitätkö Köysiteatterissa tai Köysiteatterin aulassa
- minkälaiset kiinnitystekniset ratkaisut ovat Köysiteatterissa mahdollisia?
Soolon aikataulutus:
- milloin mikäkin osa-alue valmiiksi?
- tee aikataulusuunnitelma niin että jokaiselle syksyn viikolle on nimetty tavoitteet suunnittelusta toteuttamiseen ja lopputöihin eli työn arvioimiseen.
Määrittele myös taiteelliset välitavoitteet aikatauluusi.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
o tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet
Sisällön jaksotus
Sooloprojektin tavoitteena on rohkaista ja ohjata opiskelijaa etsimään ja kehittämään omaa persoonallista sirkusilmaisua ja esiintyjäminäänsä. Soolojen lähtökohtana ovat opiskelijoiden sirkustekniset taidot, liikeilmaisun taidot ja näyttämöilmaisu. Esityksen pituus on 3 – 10 min ja soolossa esiinnytään yksin näyttämöllä. Soolossaan opiskelijan tulee keskittyä omiin 1-2 sirkustekniseen päälajiin.
Sooloja valmistetaan soolotunneilla, päälajiharjoittelussa ja omalla ajalla. Soolotuntien alkuosa käytetään ohjaavan opettajan tehtävänannon jälkeen soolojen fyysiseen suunnitteluun ja harjoitteluun.
Soolojen etenemistä demotaan toisille 4 kertaa: syys-, loka ja marraskuun lopussa sekä joulukuussa kenraali Sepänkadulla. Demojen ajankohdat käydään tarkemmin läpi ensimmäisen soolotapaamisen yhteydessä.
Köysiteatteriin siirtovalmiit soolot demotaan toisille ja ETYK:lle (Mervi, Esa, Otto, Ville, Jari):
pe 13.12.2019 klo 13:15-16:30
Opiskelijat toimivat kaikissa demoissa toistensa yleisönä antaen palautetta sirkustekniikasta, koreografiasta, dramaturgiasta ja ilmaisusta. Palautteen tarkoituksena on auttaa jokaista opiskelijaa soolonsa rakentamisessa eteenpäin. Soolojen väli-ja loppudemot videoidaan.
Visuaaliset suunnitelmat lähetetään Esa Pukerolle marraskuun loppuun mennessä s-postin liitteenä onedrivessa jaettuna. Äänisuunnittelusta opiskelijat ovat yhteydessä Otto Wahlgreniin.
Opiskelija aloittaa soolonsa rakentamisen oman sirkustekniikkansa kartoittamisesta. Kartoittamisen tarkoituksena on tutkia fyysisesti minkälainen liike, välineet ja sirkustemput ovat hallussa, mitä opiskelija haluaisi oppia, mitä opiskelija haluaa esityksellään kertoa ja miten tarvittavaan tekniikkaan, ilmaisuun ja tulkintaan on mahdollista päästä. Sooloa rakentaessa on hyvä ensin kartoittaa kaikki materiaali mikä on hallussa ja sitten vähitellen karsia pois mielenkiinnoton materiaali. Kun tarvittava tekniikka, liikekombinaatiot sekä temppusarjat alkavat olla hallussa lisätään mukaan musiikki/ äänet, puvustus, valot ja mahdollinen pienimuotoinen lavastus.
Liikekielen lisäksi opiskelija vastaa soolonsa valo-ja äänisuunnittelusta, puvustuksesta ja lavastuksesta. Taideakatemian puvustamo ja tarpeisto on käytettävissä puvustukseen. Puvustamosta vastaa Mervi Kuittinen. Valosuunnittelua ohjaa Esa Pukero. Äänisuunnittelua ohjaa Otto Wahlgren.
Lavastusapua on mahdollista kysyä Jari Uusitalolta.
Soolot esitetään Köysiteatterissa tai Köysiteatterin aulatilassa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena ovat oppimisprosessi ja osaamistavoitteiden saavuttaminen. Arvioidaan opiskelijan taiteellista, teknistä, sosiaalista ja eettistä kyvykkyyttä sekä taiteidenvälisyyden ja pedagogisten kompetenssien kypsyyttä. Arvioinnissa huomioidaan opiskelijan aktiivinen läsnäolo, edistyminen suhteessa opintojakson tavoitteisiin, opiskelijan omaan lähtötasoon ja vertaisryhmään sekä opiskelun ammattimaisuutta sekä ammattimaista asennetta. Lisäksi arvioidaan oppimistehtäviä ja muita suorituksia. Arviointi asteikolla hyväksytty-hylätty.
Arviointia ohjaa arviointikehikko, jossa on annettu kriteerit numeraalisen arvosanan muodostumiselle.
Hylätty (0)
Poissaoloja yli 20%. Oppimistavoitteita ei ole saavutettu. Oppimistehtävät ja muut opintojakson suoritukset tekemättä määräajassa. Ammattimaisen oppimisen asenteen puuttuminen.