Liiketoimintakonseptin asiakas- ja käyttäjälähtöinen kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: 2151003-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.08.2019 - 04.09.2019
Ajoitus
05.09.2019 - 15.05.2020
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
8 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys
Opettaja
- Jani Pihlajamaa
- Markus Hatakka
Vastuuopettaja
Jani Pihlajamaa
Ryhmät
-
YMEKUS19Media- ja kulttuuriyrittäjyys S19
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tuottaa ja arvioida luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisessa tiimissä
- hyödyntää asiakas- ja käyttäjälähtöisiä menetelmiä liiketoimintakonseptien, tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä
- hankkia tarkoituksenmukaisilla menetelmillä tietoa markkinatilanteesta
- esitellä liikeideansa potentiaalisille yhteistyökumppaneille tai rahoittajille
Sisältö
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Ideointi, innovointi, idean testaaminen ja arviointi
- Liikeidean kehittäminen
- Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu liiketoiminnan tukena
- Liiketoiminta- ja ansaintamallit kulttuurialalla
- Liiketoimintasuunnitelman tekeminen, kilpailija-analyysi ja markkinaselvitys
- Liikeidean esittely ja markkinointi
- Idean tuotteistaminen, skaalautuvuus ja kansainvälisyys
Oppimateriaalit
• Fitzpatrick, Rob 2013. The Mom Test: How to talk to customers and learn if your business is a good idea when everyone is lying to you. http://momtestbook.com/
• Kromer, T.; Nguyen, K.; Szyrmer, L. (toim.) 2017. The Real Startup Book. Ladattavissa netistä: https://grasshopperherder.com/the-real-startup-book-update/
• Maurya, A. 2012. Running lean: iterate from plan A to a plan that works. O'Reilly Media, Inc. USA. Ladattavissa netistä: https://leanstack.com/Running_Lean_Excerpt.pdf
• Pokkinen, Lotta 2017. Artisti maksaa - Neuvotteluopas luoville aloille. Kustannusosakeyhtiö Otava.
Blogi- ja guruvinkkejä:
https://blog.leanstack.com/
https://grasshopperherder.com/
http://www.startuplessonslearned.com/
https://steveblank.com/
http://thestartuptoolkit.com/blog/series-and-topics/
https://www.quicksprout.com/blog/
https://blog.kissmetrics.com/
http://startupclass.samaltman.com/
Työkaluvinkkejä:
https://www.slidescarnival.com/category/free-templates
https://steveblank.com/tools-and-blogs-for-entrepreneurs/
https://leanstack.com/leancanvas
https://leanstack.com/traction-model
https://strategyzer.com/
https://www.businessmakeover.eu/platform/home/
https://www.leanstartupmachine.com/validationboard/
https://grasshopperherder.com/templates-suck-heres-our-lean-startup-template
https://blog.kissmetrics.com/how-to-calculate-lifetime-value/?wide=1
Opetusmenetelmät
Lähitapaamisissa oppimismenetelminä käytetään asiantuntijavierailijoita ja niiden reflektointia sekä toiminnallista tiimityöskentelyä. Lähitapaamisten välissä tiedon hankintaa kirjallisuudesta ja asiantuntijoilta. Opiskelijat hankkivat itselleen yrittäjämentorin. Opiskelijat testaavat jatkuvasti ideaansa käyttäjillä. Testiryhmäksi voi ideasta riippuen ottaa myös yhden saman ryhmän.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä, oman kehittämishankkeensa parissa. Pienryhmän jäsenet sparraavat toisiaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitapaamisten välillä annetaan omaa liiketoimintakoseptia eteenpäin vieviä tehtävänantoja.
Opintojakson aikana tehdään kaksi omatoimista tiedonhankintatehtävää:
1) Kirjallisuudesta: opiskelija päättää aiheen mihin liikeideaan ja liiketoimintaan liittyviin asioihin tarvitaan lisää tietoa. Opiskelija hakee siihen sopivan kirjan ja tekee lyhyt referaatin. Lisäksi viedään oppimisalustalle näkyviin: miten opittua sovelletaan liikeidean kehittämiseen.
2) Asiantuntijalta: opiskelija hakee vastauksen omassa kehittämishankkeessaan askarruttavaan kysymykseen yritysinfoista, asiantuntijalta tms. Asiaa tulee kysyä vuorovaikutuksessa johonkin henkilöön. Oppimisalustalle viedään kaikille näkyviin tiivistelmä: kysymys, vastaus, keneltä sain tiedon.
Sisällön jaksotus
5.9. klo 13.00-16.00 Tavoitteet, pienryhmät, tiimiroolit, esittelyt, ideointi
9.10. klo 9.00-17.00 Palvelumuotoilu ja käyttäjälähtöinen kehittäminen
6.11. klo 13.00-17.00 Pitchaustekniikat
4.12. klo 9.00-12.30 Kohderyhmät, kohderyhmäanalyysi, markkinatutkimus, kilpailija-analyysi
5.2. klo 9.00-12.30 Liiketoiminta- ja ansaintamallit
4.3. klo 9.00-12.30 Rahoitus
6.5. klo 9.00-17.00 Tuotteistaminen, skaalautuvuus ja kansainvälisyys
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajan arviointi tapahtuu palautettujen tehtävien perusteella ja lähitapaamisissa pienryhmä- ja yksilötyötä seuraamalla.