Siirry suoraan sisältöön

Liiketoimintakonseptin asiakas- ja käyttäjälähtöinen kehittäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: 2151003-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.08.2019 - 04.09.2019

Ajoitus

05.09.2019 - 15.05.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

8 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys

Opettaja

  • Jani Pihlajamaa
  • Markus Hatakka

Vastuuopettaja

Jani Pihlajamaa

Ryhmät

  • YMEKUS19
    Media- ja kulttuuriyrittäjyys S19

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tuottaa ja arvioida luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisessa tiimissä
- hyödyntää asiakas- ja käyttäjälähtöisiä menetelmiä liiketoimintakonseptien, tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä
- hankkia tarkoituksenmukaisilla menetelmillä tietoa markkinatilanteesta
- esitellä liikeideansa potentiaalisille yhteistyökumppaneille tai rahoittajille

Sisältö

- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Ideointi, innovointi, idean testaaminen ja arviointi
- Liikeidean kehittäminen
- Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu liiketoiminnan tukena
- Liiketoiminta- ja ansaintamallit kulttuurialalla
- Liiketoimintasuunnitelman tekeminen, kilpailija-analyysi ja markkinaselvitys
- Liikeidean esittely ja markkinointi
- Idean tuotteistaminen, skaalautuvuus ja kansainvälisyys

Oppimateriaalit

• Fitzpatrick, Rob 2013. The Mom Test: How to talk to customers and learn if your business is a good idea when everyone is lying to you. http://momtestbook.com/
• Kromer, T.; Nguyen, K.; Szyrmer, L. (toim.) 2017. The Real Startup Book. Ladattavissa netistä: https://grasshopperherder.com/the-real-startup-book-update/
• Maurya, A. 2012. Running lean: iterate from plan A to a plan that works. O'Reilly Media, Inc. USA. Ladattavissa netistä: https://leanstack.com/Running_Lean_Excerpt.pdf
• Pokkinen, Lotta 2017. Artisti maksaa - Neuvotteluopas luoville aloille. Kustannusosakeyhtiö Otava.
Blogi- ja guruvinkkejä:
https://blog.leanstack.com/
https://grasshopperherder.com/
http://www.startuplessonslearned.com/
https://steveblank.com/
http://thestartuptoolkit.com/blog/series-and-topics/
https://www.quicksprout.com/blog/
https://blog.kissmetrics.com/
http://startupclass.samaltman.com/
Työkaluvinkkejä:
https://www.slidescarnival.com/category/free-templates
https://steveblank.com/tools-and-blogs-for-entrepreneurs/
https://leanstack.com/leancanvas
https://leanstack.com/traction-model
https://strategyzer.com/
https://www.businessmakeover.eu/platform/home/
https://www.leanstartupmachine.com/validationboard/
https://grasshopperherder.com/templates-suck-heres-our-lean-startup-template
https://blog.kissmetrics.com/how-to-calculate-lifetime-value/?wide=1

Opetusmenetelmät

Lähitapaamisissa oppimismenetelminä käytetään asiantuntijavierailijoita ja niiden reflektointia sekä toiminnallista tiimityöskentelyä. Lähitapaamisten välissä tiedon hankintaa kirjallisuudesta ja asiantuntijoilta. Opiskelijat hankkivat itselleen yrittäjämentorin. Opiskelijat testaavat jatkuvasti ideaansa käyttäjillä. Testiryhmäksi voi ideasta riippuen ottaa myös yhden saman ryhmän.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä, oman kehittämishankkeensa parissa. Pienryhmän jäsenet sparraavat toisiaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitapaamisten välillä annetaan omaa liiketoimintakoseptia eteenpäin vieviä tehtävänantoja.
Opintojakson aikana tehdään kaksi omatoimista tiedonhankintatehtävää:
1) Kirjallisuudesta: opiskelija päättää aiheen mihin liikeideaan ja liiketoimintaan liittyviin asioihin tarvitaan lisää tietoa. Opiskelija hakee siihen sopivan kirjan ja tekee lyhyt referaatin. Lisäksi viedään oppimisalustalle näkyviin: miten opittua sovelletaan liikeidean kehittämiseen.
2) Asiantuntijalta: opiskelija hakee vastauksen omassa kehittämishankkeessaan askarruttavaan kysymykseen yritysinfoista, asiantuntijalta tms. Asiaa tulee kysyä vuorovaikutuksessa johonkin henkilöön. Oppimisalustalle viedään kaikille näkyviin tiivistelmä: kysymys, vastaus, keneltä sain tiedon.

Sisällön jaksotus

5.9. klo 13.00-16.00 Tavoitteet, pienryhmät, tiimiroolit, esittelyt, ideointi
9.10. klo 9.00-17.00 Palvelumuotoilu ja käyttäjälähtöinen kehittäminen
6.11. klo 13.00-17.00 Pitchaustekniikat
4.12. klo 9.00-12.30 Kohderyhmät, kohderyhmäanalyysi, markkinatutkimus, kilpailija-analyysi
5.2. klo 9.00-12.30 Liiketoiminta- ja ansaintamallit
4.3. klo 9.00-12.30 Rahoitus
6.5. klo 9.00-17.00 Tuotteistaminen, skaalautuvuus ja kansainvälisyys

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajan arviointi tapahtuu palautettujen tehtävien perusteella ja lähitapaamisissa pienryhmä- ja yksilötyötä seuraamalla.