Siirry suoraan sisältöön

Systeemianalyysi ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3151048-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2019 - 31.08.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

30 - 45

Koulutus

  • Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen

Opettaja

  • Timo Tolmunen
  • Osmo Eerola
  • Markku Lindell

Vastuuopettaja

Osmo Eerola

Ryhmät

  • YPROTK19
    Projektijohtamisen koulutus
  • YPROIK19
    Projektijohtamisen koulutus, Insinööri

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:Systeemisen lähestymistavan kompleksisiin talouden, tekniikan ja organisaation kehittämishaasteisiinSoveltaa systeemianalyysin menetelmiä kehittämisessäKehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmätAnalysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksiSuunnitella ja käynnistää tarvittavat kehittämistoimet ja projektit

Sisältö

Keskeiset osa-alueetToiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminäKompleksiuuden määrittely ja kuvaaminen, Cynefin-viitekehysYleinen systeemiteoria ja systeemidynamiikkaTekniset, sosiaaliset ja talouden systeemitSysteemien analysointi ja kuvaaminenTietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu, analysointi ja esittäminenKvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tiedon hankinta ja käsittely esimerkein

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan lähiopetuksessa ja/tai Optimassa),
• Milla Peltoniemi, Simo Isoaho, Timo Hämäläinen, Pauliina Nurmi ja Esa Nummela. 2004. Katsaus systeemiteorioihin - järjestelmäajattelu. Tampereen teknillinen yliopisto. Saatavilla: http://www.utu.fi/en/units/ffrc/research/project-archive/environment/Documents/etu_7.pdf
• JHS152-suositukset: saatavilla: http://www.jhs-suositukset.fi/suomi/jhs152
• Irmeli Luukkonen, Juha Mykkänen, Timo Itälä, Saara Savolainen, Maarit Tamminen. 2012. Toiminnan ja prosessien mallintaminen, Tasot, näkökulmat ja esimerkit. Itä-suomen yliopisto ja Aalto-yliopisto. Kuopio. Saatavilla: https://core.ac.uk/download/files/322/15169850.pdf
• Guide to the Systems Engineering Body of Knowledge (SEBoK), http://sebokwiki.org/wiki/Main_Page
• Virsta - Virtual Statistics, https://www.stat.fi/virsta/tkeruu/
• Menetelmäopetuksen tietovaranto - Kvali MOTV, http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/
• Alasuutari P. 2013 Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
• Heikkilä Tarja, 2014, Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti & Pulkkinen Pekka, 2013, Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Hanna Vilkki, 2014, Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
• Tarja Heikkilä, Tilastollinen tutkimus, http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan tarvittaessa HOPS-keskustelussa tai opettajien kanssa ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävät 27 h
- kolme osaa/aluetta: systeemianalyysi, laadulliset ja tilastolliset menetelmät
Lähiopetus 16 h
Systeemianalyysin oppimistehtävä 30 h
Laadullisten menetelmien oppimistehtävä 30 h
- sisältää Portfolion
Tilastomenetelmien oppimistehtävä 30 h
YHTEENSÄ 133 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä

Sisällön jaksotus

Opintojakson ennakkotehtävät ovat saatavissa Optimassa 20.6.2019 ja ne palautetaan Optiman palautuslaatikoihin 5.9.2019 mennessä.

Opintojakso Systeemianalyysi ja kehittämismenetelmät (5 op) antaa valmiuksia ammattimaiseen tuotteiden, prosessien ja projektitoiminnan kehittämiseen sekä muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin. Opintojakso koostuu kolmesta pääteemasta; 1) systeemianalyysin lähtökohdista, 2) laadullisen tutkimuksen aineistonhankinnan ja tekstiaineiston analyysin perusteista ja 3) tilastollisten analyysimenetelmien perusteista.
Ennakkotehtävässä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii tehtävissä kaikkia kolmea osa-aluetta.
Systeemianalyysin lähiopetuksessa käsitellään systeemiteoriaa ja -dynamiikkaa, erilaisten järjestelmien ja organisaatioiden kuvaamista, prosessimallinnusta sekä kompleksisuutta.
Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen aineiston hankintaa, käsittelyä ja analysointia.
Tilastollisten analyysimenetelmien perusteiden opiskelu aloitetaan tilastollisen kuvailun ja analyysin perusteita kertaamalla. Oppimistehtävänä analysoidaan omassa organisaatiossa syntyvää tai julkisista lähteistä hankittua dataa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty (1) / hylätty (0), muut oppimistehtävät ja portfolio asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään erikseen jokaisessa oppimistehtävissä. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvona edellyttäen, että kaikki ennakkotehtävät on suoritettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein.