Siirry suoraan sisältöön

Leikki ja lapsen toiminnan havainnointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081220-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.02.2019 - 15.11.2019

Ajoitus

08.11.2019 - 29.11.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Marika Kouki
  • Janina Luoto

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PSOSTK18
    Sosionomi (AMK), Turku, K18
  • MSOSTK18
    Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
  • MSOSSS18
    Sosionomi (AMK) monimuoto, Salo, S18
  • PSOSTS18
    Sosionomi (AMK), S18

Pienryhmät

  • Pienryhmä A
  • Pienryhmä B

Tavoitteet

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Sisältö

- leikki osana lapsen oppimista ja kehitystä
- monipuoliset oppimisympäristöt
- lapsihavainnointi ja dokumentointi

Oppimateriaalit

Tenttiin:
Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013 tai 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
- luvut 4, 5 ja 6 (s. 69 - 158)
Helenius, A. & Lummelahti, L. 2013. Leikin käsikirja. Juva: PS-kustannus.
- osa 1, 2 ja 3 (s. 9 - 119)
Lähiopetusmateriaali

Opetusmenetelmät

Osallistavat luennot, ennakkotehtävät itsenäisenä työskentelynä, pienryhmätyöskentely lähiopetuksessa, havainnointitehtävä ja siihen perustuva raportti parityönä, verkkotentti Optimassa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti Optimassa pe 13.12.2019 klo 12 - 21 välisenä aikana.
Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin. Uusintatenttiin ilmoittaudutaan sähköpostitse vastuuopettaja Janina Luodolle, ilmoittautuminen viimeistään 2 vko ennen tenttiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja ennakkotehtävät 1 op.
Havainnointitehtävä ja siihen liittyvä raportti 2 op.
Verkkotentti Optimassa 2 op.

Sisällön jaksotus

8.11. klo 9-15 Opintojakson aloitus, ryhmäjako ja ennakkotehtävän purku. (MK, JL)
Havainnointitehtävän ohjeistus; Kasvattaja havainnoimassa ja ohjaamassa lapsen leikkiä ja toimintaa (JL)
15.11. klo 9-11 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä. Ryhmä A: Taaperoikäiset, 0-3v. (MK) / Ryhmä B: Leikki-ikäiset, 3-6v. (JL) klo 12-14 ryhmien vaihto klo 14-15 ennakkotehtävän purku: ulkoleikit (huom. ulkoiluvarusteet)
22.11. klo 9-11.15 Ennakkotehtävän purku sekä Leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena. Ryhmä A: Taaperoikäiset (MK) / ryhmä B: Leikki-ikäiset (JL) klo 12.15-13.30 ryhmien vaihto, klo 13.30-15 toiminnallinen tuokio
29.11. klo 9-11.30 ryhmät A (MK) ja B (JL) Havainnointitehtävän purku, klo 12.30-15 ryhmät yhdessä: Jakson yhteenveto: leikkivideo ja jaksopalaute
13.12. verkkotentti klo 12-21 välisenä aikana
Muutokset mahdollisia

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti (T1-K5). Arvosana muodostuu verkkotentin arvosanasta, johon havainnointitehtävä voi vaikuttaa korottavasti.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa. Poissaoloja saa tulla lähiopetuksen neljästä opetuspäivästä korkeintaan 50 %. Poissaolot korvataan perehtymällä lähiopetuskerran teemaan ja palauttamalla siihen liittyvät, omaa oppimista reflektoivat muistiinpanot Optimaan.

Hylätty (0)

Opiskelijan osaamisessa on puutteita lapsen leikin tukemisessa ja ohjaamisessa sekä havainnoinnin taidoissa. Hän ei ymmärrä oppimisympäristön merkitystä lapsen leikin tukemisessa eikä havainnoinnin merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa jonkin verran tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Hän ymmärtää osittain oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän tietää mitä havainnointi on ja harjoittelee sitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä lapsen kehitystason huomioiden. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa ja osaa hyödyntää tietojaan oppimisympäristön suunnittelussa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa ja ymmärtää havainnoinnin merkityksen varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.