Siirry suoraan sisältöön

Kasvatustyö ja lastensuojelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081242-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2019 - 03.11.2019

Ajoitus

04.11.2019 - 22.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 70

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Heli Virjonen
  • Ilkka Uusitalo
  • Laura Närvi

Ryhmät

  • PSOSTK19
    Sosionomikoulutus

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee lastensuojelulain perusteet ja asiakkuuden kulun lastensuojelupalveluissa
- tuntee kasvatustyön perusteet
- harjaantuu arvioimaan itseään kasvattajana
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen osana lapsen kasvuympäristöä

Sisältö

Sisältö:
- varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
- lasten ja nuorten hyvinvointi
- varhaiskasvatustyö
- lastensuojeluprosessi, systeeminen malli asiakastyössä

Oppimateriaalit

TENTTIMATERIAALIT
Kaikki lähiopetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
- Bardy, Marjatta 2013. Lapsuus, aikuisuus ja yhteiskunta. II osa Lapsen oikeudet ja hyvinvoinnin ulottuvuudet. s. 62 - 70. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104421/URN_ISBN_978-952-245-853-7.pdf?sequence=1
- Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
- Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
- Lastensuojelun laatusuositukset. Luettavissa: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161862/STM_2019_8_J_Lastensuojelun_laatusuositus.pdf?sequence=1&isAllowed=y

****************************************************************************************************************
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
Laiho Maria 2018: https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/
****************************************************************************************************************
MUITA LÄHTEITÄ: (ei tentittävä)
Sudenlehti, J. & Uusitalo, I. 2018. (toim.) Tulevaisuuden lastensuojelu. Helsingin Psykologinen instituutti.

Opetusmenetelmät

- lähiopiskelu
- ryhmätyöskentely
- itsenäiset oppimistehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti pidetään 2.12.2019 klo 9-12. Se sisältää yksilöosuuden ja ryhmätentin.
Uusintatentti tehdään yksilötenttinä joko 22.1.2020 tai 18.3.2020.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- yhteistoiminnallinen oppiminen
- käänteinen pedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- lähiopetukseen valmistaudutaan tekemällä oppimistehtäviä, joiden ohjeistukset löytyvät Optimasta

Sisällön jaksotus

Viikko 45
4.11.2019
Kello 12.30 - 16.00 Kasvatustyö A-ryhmä (HV), Lastensuojelu B-ryhmä (LN)
5.11.2019
Kello 10.00 - 14.00 Kasvatustyö B-ryhmä (HV), Lastensuojelu A-ryhmä (LN)
***************************************************************************
Viikko 46
11.11.2019
Kello 10.00 - 14.00 Kasvatustyö A-ryhmä (IU), Lastensuojelu B-ryhmä (LN)
12.11.2019
Kello 10.00 - 14.00 Kasvatustyö B-ryhmä (IU), Lastensuojelu A-ryhmä (LN)
**************************************************************************
Viikko 47
18.11.2019
Kello 10.00 - 14.00 Kasvatustyö A-ryhmä (HV), Lastensuojelu B-ryhmä (LN)
19.11.2019
Kello 10.00 - 14.00 Kasvatustyö B-ryhmä (HV), Lastensuojelu A-ryhmä (LN)
**************************************************************************
Viikko 48
25.11.2019
Kello 10.00 - 14.00 Molemmat ryhmät: Lastensuojelu (LN)
26.11.2019
Kello 10.00 - 14.00 Molemmat ryhmät: Kasvatustyö (IU)
**************************************************************************
Viikko 49
2.12. kello 9-12.00 TENTTI

Viestintäkanava ja lisätietoja

Jaksolla on läsnäolopakko 100% kummassakin opetuskokonaisuudessa. Poissaoloista sovittava korvaustehtävä. Korvaustehtävillä voi korvata enintään 50%.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson arvosana määräytyy tentin perusteella. Jakson lopussa olevassa tentissä on ryhmäosuus ja yksilöosuus. Molemmista osuuksista on saatava hyväksytty suoritus.
Mikäli ei osallistu jakson lopputenttiin, tehdään arviointi yksilötentin perusteella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- osaa kuvailla omia kasvatuskokemuksiaan
- tietää kasvatuksen käsitteen ja osaa kuvailla sen olennaisia piirteitä
- tietää määritelmätasolla varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen
- Tietää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheiden perusteet
KESKEN

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa reflektoida omia kasvatuskokemuksiaan
- ymmärtää kasvatuksen sisältönä ja toimintana sekä sen muuttuvan luonteen eri konteksteissa
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit
KESKEN

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa yhdistää kasvatuksen teoriatiedon ja oman reflektion
- osaa tarkastella kriittisesti kasvatuksen olemusta ja muutosta ajassa sekä toimintaympäristöissä
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit ja osaa tunnistaa kiintymyssuhdehäiriöitä lapsissa sekä tukea heitä
- Osaa soveltaa lastensuojelulakia ja asiakasprosessin kulkua käytäntöön
KESKEN