Siirry suoraan sisältöön

Asiakasprojektien toteutus (15 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BG79-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.07.2019 - 31.10.2019

Ajoitus

02.08.2019 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

5 - 15

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Emmanuel Querrec
  • Marita Nummi-Wikström
  • Kari Juhala
  • Marianne Renvall

Ryhmät

  • PLIITS18BA
    PLIITS18BA

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet projektimaiseen työskentelyyn yhdessä asiakkaan kanssa ja hän osaa tavoitteellisesti suunnitella ja toteuttaa projekteja. Opiskelija osaa käyttää projektinhallinnan työvälineitä sekä dokumentointiin, että tehokkaaseen viestintään sekä projektin sisällä, että projektin asiakkaalle.

Opiskelija hallitsee asiakashallinnan perusasiat, tarjoukset, aikataulutuksen sekä kommunikaation sekä oman tiimin että asiakkaan suuntaan. Lisäksi opiskelija osaa asettaa projektin tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa ja ohjata tiimin toimintaa asiakkaan tavoitteen saavuttamiseksi.

Sisältö

Asiakasprojektien vetäminen tai projekteihin aktiivisena jäsenenä osallistuminen ja projektin suunnittelu, budjetointi, aikataulutus ja toteutus presentaatioineen.

Oppimateriaalit

Opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”.
Esimerkkejä materiaalista:
Project business, http://pbgroup.aalto.fi/en/the_book_and_the_glossary/project_business_2011.pdf
Risto Pelin, 2011. Projektihallinnan käsikirja, Otava
Kai Ruuska, 2013. Pidä projektit hallinnassa, Talentum
Joseph Heagney, 2012, Fundamentals of Project Management -Fourth Edition

Opetusmenetelmät

Yksilötaso:
Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin kokouksiin, keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa ja tekemänsä portfoliossaan. Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä liiketoiminnassa ja projekteissa ja edistää osuuskunnan tavoitteita.
Hän laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit. Opiskelija etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään 2 kirjaa tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.
Tiimitaso:
Opiskelija osallistuu lukupiireihin ja jakaa tiimille hankkimaansa tietoa.
Opiskelijat ovat vastuussa 2 kertaa viikossa pidettävien treenien valmistelusta ja vetovastuusta.
Treenit voidaan järjestää myös talon ulkopuolella ja vierailijoita voidaan pyytää tiimin ulkopuolelta. Treenit ovat aktiivinen tilaisuus, jossa jokainen tuottaa lisäarvoa omalla panoksellaan.
Osaa hyödyntää Motorolaa oppimisessaan.
Oppimissopimuksen tulee sisältää tiimin tavoitteita. Tiimi tukee jäsentensä tavoitteita.
Verkostot:
Opiskelija verkostoituu mm. muiden tiimiopiskelijoiden, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus. Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten projektien avulla toimintatapoja ja käsitteitä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.

Sisällön jaksotus

Asiakasprojektin vetäminen tai projektiin aktiivisena jäsenenä osallistuminen ja sen suunnittelu, budjetointi, aikataulutus ja toteutus presentaatioineen.
Opiskelija oppii asettamaan ja määrittelemään asiakasprojektin ja käyttää projektiin sopivia projektityökaluja. Opiskelija osaa laatia realistisen projektisuunnitelman, jossa projektin tavoitteet, kesto/aikataulutus, mahdollinen budjetti, riskit ja tarvittava osaaminen työn osituksineen sekä mitoituksineen on kirjattu ja vastuutettu. Projektin tavoitteet osataan määritellä liiketoiminnallisesti siten, että oman yritykset tavoitteet ja sopimusvelvoitteet täyttyvät.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.
Mahdollisia treeniaiheita:
Projektihallinnan työkalut
Projektisuunnitelman tekeminen
Projektien riskit ja niiden hallinta
Projektin kannattavuus ja seuranta
Asiakastyytyväisyyden mittaaminen ja seuranta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana hyväksytty (1 - 2), opiskelija osaa
• toimia projektipäällikkönä tai muussa vastuullisessa roolissa asiakasprojektissa
• suunnitella, seurata ja toteuttaa sekä raportoida asiakkaan hyväksymän projektin
• arvioida projektissa omaa tekemistään ja osallistuu ryhmän yhteiseen arviointiin.
Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen. Niukka lähdemateriaalin valinta ja suppea lähdemateriaalin käyttö annettuihin tehtäviin nähden.
Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana hyvä (3 - 4), opiskelija osaa
• soveltaa projektityökaluja ammattimaisesti asiakasprojekteissa.
• hallita viestinnän ja kommunikoinnin projektiryhmän ja toimeksiantajan välillä
hallita projektin riskien hallinnan, seurannan, laskutuksen ja arvioinnin.
Opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monipuolinen, aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa.
Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana kiitettävä (5), opiskelija
• Saavuttaa asiakasprojektissa korkean asiakastyytyväisyyden ja laskutuksen
• toimii tavoitteellisesti asetetut päämäärät saavuttaen
• osaa toimia paineen alla vaativissa tilanteissa
Tuottaa merkillepantavaa arvoa asiakkaille
Opiskelija/ryhmä hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija/ryhmä osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija/ryhmä on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.