Siirry suoraan sisältöön

Luovan idean kaupallistaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BR35-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 31.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 11.06.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 24

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys

Opettaja

  • Jani Pihlajamaa
  • Markus Hatakka

Vastuuopettaja

Jani Pihlajamaa

Ryhmät

  • YMEKUS20
    Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

• tunnistaa luovaan ideaan liittyvät ansaintamahdollisuudet ja valita soveltuvan ansainta- ja liiketoimintamallin
• hankkia tarkoituksenmukaisilla menetelmillä tietoa markkinatilanteesta
• esitellä liikeideansa potentiaalisille yhteistyökumppaneille tai rahoittajille
• laatia liiketoimintasuunnitelman

Sisältö

• Liiketoiminta- ja ansaintamallit kulttuurialalla
• Kilpailija-analyysi ja markkinaselvitys
• Liikeidean esittely ja markkinointi
• Luovan idean tuotteistaminen, skaalautuvuus ja kansainvälisyys
• Liiketoimintasuunnitelman tekeminen

Opetusmenetelmät

Lähitapaamisissa perehdytään aiheina oleviin teemoihin luentojen, keskustelujen ja työpajojen kautta. Opiskelijat tekevät lähijaksojen välissä annettuja tehtäviä itsenäisesti ja oppimistiimissä. Tehtävissä kehitetään opiskelijan omasta yritystoiminnastaan valitsemaa palvelua/tuotetta, tai opiskelijan omaa kehittämishanketta.
Lähitapaamisissa hyödynnetään osin vierailevia asiantuntijoita KeyNote-puhujina ja työpajojen pitäjinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista monialaisissa opiskelijatiimeissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välissä

Sisällön jaksotus

Opetussuunnitelmassa kuvatut keskeiset sisällöt:
• Liiketoiminta- ja ansaintamallit kulttuurialalla
• Kilpailija-analyysi ja markkinaselvitys
• Liikeidean esittely ja markkinointi
• Luovan idean tuotteistaminen, skaalautuvuus ja kansainvälisyys
• Liiketoimintasuunnitelman tekeminen
********************************************
Lähijaksot ja niiden teemat:

TAMMIKUUN LÄHIJAKSO
- Liiketoimintasuunnitelman laatiminen

HELMIKUUN LÄHIJAKSO
- Liiketoiminta- ja ansaintamallit kulttuurialalla

MAALISKUUN LÄHIJAKSO
- Kilpailuanalyysi ja markkinaselvitys

HUHTIKUUN LÄHIJAKSO
- Luovan idean tuotteistaminen, skaalautuvuus ja kansainvälisyys

TOUKOKUUN LÄHIJAKSO
- Liikeidean esittely ja markkinointi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa, sekä annettujen tehtävien suorittaminen.