Luovan idean kaupallistaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BR35-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 31.01.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 11.06.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 24
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys
Opettaja
- Jani Pihlajamaa
- Markus Hatakka
Vastuuopettaja
Jani Pihlajamaa
Ryhmät
-
YMEKUS20Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa luovaan ideaan liittyvät ansaintamahdollisuudet ja valita soveltuvan ansainta- ja liiketoimintamallin
• hankkia tarkoituksenmukaisilla menetelmillä tietoa markkinatilanteesta
• esitellä liikeideansa potentiaalisille yhteistyökumppaneille tai rahoittajille
• laatia liiketoimintasuunnitelman
Sisältö
• Liiketoiminta- ja ansaintamallit kulttuurialalla
• Kilpailija-analyysi ja markkinaselvitys
• Liikeidean esittely ja markkinointi
• Luovan idean tuotteistaminen, skaalautuvuus ja kansainvälisyys
• Liiketoimintasuunnitelman tekeminen
Opetusmenetelmät
Lähitapaamisissa perehdytään aiheina oleviin teemoihin luentojen, keskustelujen ja työpajojen kautta. Opiskelijat tekevät lähijaksojen välissä annettuja tehtäviä itsenäisesti ja oppimistiimissä. Tehtävissä kehitetään opiskelijan omasta yritystoiminnastaan valitsemaa palvelua/tuotetta, tai opiskelijan omaa kehittämishanketta.
Lähitapaamisissa hyödynnetään osin vierailevia asiantuntijoita KeyNote-puhujina ja työpajojen pitäjinä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista monialaisissa opiskelijatiimeissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välissä
Sisällön jaksotus
Opetussuunnitelmassa kuvatut keskeiset sisällöt:
• Liiketoiminta- ja ansaintamallit kulttuurialalla
• Kilpailija-analyysi ja markkinaselvitys
• Liikeidean esittely ja markkinointi
• Luovan idean tuotteistaminen, skaalautuvuus ja kansainvälisyys
• Liiketoimintasuunnitelman tekeminen
********************************************
Lähijaksot ja niiden teemat:
TAMMIKUUN LÄHIJAKSO
- Liiketoimintasuunnitelman laatiminen
HELMIKUUN LÄHIJAKSO
- Liiketoiminta- ja ansaintamallit kulttuurialalla
MAALISKUUN LÄHIJAKSO
- Kilpailuanalyysi ja markkinaselvitys
HUHTIKUUN LÄHIJAKSO
- Luovan idean tuotteistaminen, skaalautuvuus ja kansainvälisyys
TOUKOKUUN LÄHIJAKSO
- Liikeidean esittely ja markkinointi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa, sekä annettujen tehtävien suorittaminen.