Johtajuuden muutos (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BR56-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 15.08.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Sirpa Hänti
- Tuuli Lahti
- Sanna-Maria Nurmi
Ryhmät
-
YSPLIS20Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tavoitteet
- Analysoida ja kehittää itseään toimeenpanokyvykkäänä johtajana
- Luoda uutta sote-asiantuntijakuvaa alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti
Sisältö
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Itsensä johtaminen ja johtajuudessa kehittyminen
- Johtamistyylin ja – käyttäytymisen merkitys työyhteisön toimeenpanokyvykkyyteen ja työhyvinvoinvointiin
- Uudistuva sote – asiantuntijakuva
Oppimateriaalit
Järvinen, P.T., Rantala, J., & Ruotsalainen, P. (2014). Johda suoritusta. Helsinki: Talentum.
Mattila, P. (2018). Peilejä johtamiseen. Helsinki: Alma Talent.
Pirnes, U. (1988 tai uudempi). Kehittyvä johtajuus. Johtamisen dynamiikka. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
Seeck, H. 2008 (tai uudempi painos). Johtamisopit Suomessa. Helsinki: Gaudeamus Oy.
Viitala, R., & Jylhä, E. 2019. Johtaminen. Helsinki: Edita Publishing.
Vilkman, U. (2016). Etäjohtaminen. Tulosta joustavalla työllä. Helsinki: Alma Talent.
Vähintään kaksi opiskelijan valitsemaa muuta lähdettä, joista toinen voi olla johtotehtävissä toimivan henkilön haastattelu.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla tutustutaan johtamista koskeviin teoreettisiin malleihin ja sovelletaan niitä opiskelijan oman johtajuuden reflektoinnissa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikkaa sovelletaan monin tavoin, yksilön, ryhmän ja verkoston tasolla, johtajuuden muutosprosessissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjallisuuden lukeminen ja lukupiiriin osallistuminen.
Raportti ja suullinen esitys: oman johtamisosaamisen analysointi ja kehittäminen.
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Analysoida ja kehittää itseään toimeenpanokyvykkäänä johtajana
- Luoda uutta sote-asiantuntijakuvaa alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti
Sisältö:
- Itsensä johtaminen ja johtajuudessa kehittyminen
- Johtamistyylin ja – käyttäytymisen merkitys työyhteisön toimeenpanokyvykkyyteen ja työhyvinvoinvointiin
- Uudistuva sote – asiantuntijakuva
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin suorittamiseksi kaikki tehtävät tulee olla palautettuina annettuihin määräaikoihin mennessä ja hyväksytysti suoritettuina. Kurssin kokonaisarvosana annetaan asteikolla 0-5 ja se perustuu oppimistehtävien arviointeihin.
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon. Tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1): On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.
Arvosana 2 on parempi kuin 1, mutta ei yllä arvosanaan 3.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3): On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
Arvosana 4 on parempi kuin 3, mutta ei yllä arvosanaan 4.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.