Siirry suoraan sisältöön

Osallisuus ja toimijuus hyvinvointipalveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ00-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 24.01.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus

Opettaja

  • Jan Holmberg
  • Anssi Lähde
  • Outi Linnossuo

Ryhmät

  • YERISOS22
    Erityissosiaaliohjaus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tunnistaa asiakkaan tarpeita, osaa tukea hänen toimijuuttaan ja osallisuuttaan erilaisissa asuin- ja toimintaympäristöissä sekä kykenee ohjaamaan asiakasta hänen tarpeittensa ja elämäntilan-teensa mukaisesti.

Sisältö

· Osallisuus voimavarana asiakastyössä
· Toimijuuden ja asiakkuuden holistinen malli
· Asuin- ja toimintaympäristöt toimijuuden mahdollistajina
· Kansalaisuus, kuntalaisuus ja eri vaikuttamismahdollisuudet

Oppimateriaalit

Esimerkkejä tehtävässä käytettävistä lähteistä:

Myllymäki, P., Timonen-Kallio, E. & Kinos, S. (toim.). Osallisuuden edistäminen eri toimintaympäristöissä asennetta ja menetelmiä. Turun ammattikorkeakoulun julkaisuja.
https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522167699.pdf

Isola, A-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S. Keto-Tokoi, A. 2017. Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpapereita 33/2017. Helsinki: THL.

Leemann, L. & Hämäläinen, M-R. 2016. Asiakasosallisuus, sosiaalinen osallisuus ja matalan kynnyksen palvelut. Pohdintaa käsitteiden sisällöstä. Yhteiskuntapoltiikka 5/2016. Verkossa:https://www.thl.fi/fi/web/yhteiskuntapolitiikka/arkisto/2016_5
Era,T. (toim.) 2013. Osallisuus, oikeutta vai pakkoa? Jyväskylän AMK julkaisuja 156. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Halme, H., Kippo, K. Larjovuori, M., Nuutinen, S., Heikkilä-Tammi, K. & Manka, M-L. 2012. Asiakkaat kuntapalveluiden kehittäjiksi. Opas tehokkaan osallistumisen työkaluiksi. Tampere: Synergos.
JOTOS- polku osallisuuteen 2009. Lasten ja nuorten osallisuuden käsikirja. Tampere: Tampereen
kaupunki.
Koivisto, J., Isola, A-M & Lyytikäinen, M. 2018. Osallisuus kuuluu kaikille: Innokylän innovaatiokatsaus. Työpaperi 9/2018.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-077-8.

Kohonen, Kirsi & Tiala, Toni (toim.) 2002. Kuntalaiset ja hyvä osallisuus. Lupaavia käytäntöjä kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien edistämiseksi. Helsinki: Sisäasianministeriö & Suomen Kuntaliitto.
Laitila, M. 2010. Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä. Fenomenografinen lähestymistapa. Hoitotieteen laitos. Terveystieteiden tiedekunta. Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä.Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Health Sciences 31. Kuopio: Itä-Suomen yliopisto.
Laitinen, M. & Niskala, A. (toim.) 2013. Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino.
Larjovuori, M., Nuutinen, S., Heikkilä-Tammi, K. & Manka, M-L. 2010
Mattila-Aalto, M. 2009. Kuntoutusosallisuuden diagnoosi. Tutkimus entisten rappiokäyttäjien kuntoutumisen muodoista, mekanismeista ja mahdollisuuksista. Tutkimuksia 81/2009. Helsinki: Kuntoutussäätiö.
Matthies, AL & Uggerhoj (eds.) 2014. Participation, marginalization and welfare services : concepts, politics and practices across European countries. Farnham, Surrey : Ashgate Publishing Limited.
Nieminen, A., Tarkiainen, A. & Vuorio, E. (toim.) 2014. Kokemustieto, hyvinvointi ja paikallisuus. : Raportteja 177. Turku: Turun Ammattikorkeakoulu.
Rouvinen- Wilenius, P. 2010. Osallisuus. Keskustelutilaisuus 31.3.2010. Julkaisuja 4/2010. Tulevaisuuden ennakointi. Helsinki: Terveyden edistämisen keskus.
Rouvinen- Wilenius, P., Koskinen-Ollonqvist, P. 2011. Tasa-arvo ja osallisuus väylä terveyteen - järjestöt suunnan näyttäjinä.Julkaisuja 9/2011. Helsinki: Terveyden edistämisen keskus.

Opetusmenetelmät

• Lähiopetus
• Oppimistehtävän yhteinen määrittely
• Oppimistehtävän toteuttaminen työpaikalla ja raportointi
• Oppimistehtävän jakaminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Lähiopiskelu, oppimistehtävän laatiminen, oppimistulosten yhteistoiminnallinen käsittely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Lähiopetus ja tehtävän käsittely 1 op (27 tuntia).
Nuoren kohtaaminen -tehtävä 1 op (27 tuntia)
• Oppimistehtävä 3 op (81 tuntia), sisältäen: tiedonhaku, osallisuuden analyysi, sen edistämiseen liittyvä ammatillinen työ ja raportin kirjoittaminen.
• Raportin ohjeellinen pituus 15 sivua (sisältäen kansilehden, lähteet yms.). Raportin kirjoittamisessa noudatetaan AMK:n ohjeita (MESSI).

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö:

Osallisuus voimavarana asiakastyössä
· Toimijuuden ja asiakkuuden holistinen malli
· Asuin- ja toimintaympäristöt toimijuuden mahdollistajina
· Kansalaisuus, kuntalaisuus ja eri vaikuttamismahdollisuudet

Ajoitus

- 30.8.22 klo 10:00-11.30 Opintojakson käynnistäminen / AL
- 28.9. 22 klo 9.00 - 15.45 Nuoren kohtaaminen mooc 1 op itsenäisesti etänä / ohjeet Itsissä! https://sites.utu.fi/sote/nuoren-kohtaaminen / OL
-3.10.22 klo 9.00 - 12.00 Lähiopetus. Osallisuuden käsite ja käytännöt ap / AL
Lounas 12-13
13-15.45 Nuoren kohtaaminen, etätehtävän käsittely. / OL ja Kokemusasiantuntijoiden ja kokemusvaikuttajien ohjaaminen. Liisa Love / Tukenasi ry.
-25.10.22 klo 9.00-12.00 Osallisuuden asiakasryhmäkohtainen tarkastelu / AL
Lounas 12-13
13-15.45 Osallistava työpaja / OL
-26.10.22 klo 9.00-12.00 Kansalaisvaikuttaminen / AL
Lounas 12-13
13-15.45 Osallistava ja hassutteleva työpaja / Liisa Ihmemaassa ja OL
-17.11.22 klo 9.00-14.00 Lähiopetus. Oppimistehtävän yhteinen käsittely / AL

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä (4 op) ja sen yhteinen käsittely

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1-2 = Opiskelija tunnistaa osittain yhteiskunnan rakenteiden luomia puitteita ja edellytyksiä kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle. Hän tunnistaa joitakin osallisuuden mahdollisuuksia ja esteitä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan. Raportti on pääosin laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä pyritään yhdistämään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3-4 = Opiskelija tietää yhteiskunnan rakenteiden luomat puitteet ja edellytykset kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle. Hän tunnistaa osallisuuden mahdollisuuksia ja esteitäasiakasryhmän kanssa työskenneltäessä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan ja tietää keinoja osallisuuden lisäämiseksi. Raportti on laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä yhdistetään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5= Opiskelija osaa arvioida yhteiskunnan rakenteiden luomia puitteita ja edellytyksiä kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle sekä kehittää niitä. Hän toimii aktiivisesti osallisuuden mahdollisuuksien lisäämiseksi ja esteiden poistamiseksi eri väestö- ja asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan sekä edistää sitä. Raportti on laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä yhdistetään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa hedelmällisellä tavalla.