Siirry suoraan sisältöön

Liikeilmaisu 4Laajuus (2 op)

Tunnus: 2011283

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- baletin ja nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot
- tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden
- suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja
- analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan ilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu baletin ja nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Ilmoittautumisaika

21.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 20.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Minna Karesluoto
  • Laura Tikka
Ryhmät
  • PTEASS20
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- baletin ja nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot
- tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden
- suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja
- analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan ilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu baletin ja nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Opetusmenetelmät

Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia yksin ja ryhmässä. Opiskelijoiden tulee myös valmistaa demo- esitys. Opetuksessa hyödynnetään mallioppimista, tutkivaa oppimista, vertaisoppimista sekä oppimista jatkuvaa palautteen annon kautta. Itsereflektion eli oman toiminnan itsearvioinnin ja tarkastelun taidon kehittyminen on tärkeä osa opintojaksoa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ryhmässä sisältäen yksilö- ja ryhmätyöskentelyä käytännönharjoitteiden ja demojen kautta.

Sisällön jaksotus

Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, luoda ja muokata itselleen ominaista liikemateriaalia ja kokeilla rohkeasti eri tapoja ja tyylejä liikkua ja ilmaista itseään. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia. Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään sekä pyrkii kulkemaan tavoitteellisesti kohti opinnäytetyötä liikeilmaisullisissa taidoissa.

Opiskelija luo aikataulusuunnitelman opinnäytetyön etenemisestä keväälle 2024, jonka lisäksi jakson aikana tehdään alustava suunnitelma koko ryhmän taiteellisten opinnäytteiden toteuttamisesta yhteistoiminnallisesti ja jaetaan tuotantoon liittyvät vastuut.


Sisällöt
Opintojaksolla kehitetään opiskelijan liikeilmaisullisia taitoja oman sirkusvälineen kanssa ja sen ympärillä. Keskeistä on opiskelijan oman, luonnollisen ilmaisutyylin löytäminen, jonka lisäksi jaksolla kannustetaan kokeilemaan eri tapoja ilmaista itseään. Opintojaksolla keskitytään luomaan pohja taiteelliselle opinnäytetyölle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet
Arviointi tapahtuu suhteessa opintojakson tavoitteisiin, opiskelijan omiin tavoitteisiin, lähtötasoon sekä vertaisryhmään. Lisäksi tapahtuu arviointi suhteessa kansalliseen ja kansainväliseen tasoon ja se perustuu Turun ammattikorkeakoulun ja esittävän taiteen yleisiin arviointikriteereihin.

Opintojaksossa arvioidaan:
1) läsnäolo (vähintään 80%)
2) opiskelijan aktiivisuus ja osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin sekä opiskelijan ryhmätyötaidot
3) jatkuvan arvioinnin todettu tekninen taito ja kehittyminen
4) demo omasta päälajista

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opintojakson lähitunneille eikä suorita annettuja oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet, on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti. Opiskelija saavuttaa opintojakson keskeiset tavoitteet hyvin, on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osaa soveltaa oppimaansa luovasti loppudemossa. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteistä oppimisilmapiiriä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Opiskelija saavuttaa opintojakson keskeiset tavoitteet erinomaisesti sekä osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osaa soveltaa oppimaansa luovasti ja monipuolisesti loppudemossa. Opiskelija tunnistaa omat oppimistapansa ja osaa lisäksi tarkastella ja arvioida sekä omaa että ryhmänsä oppimista. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteisestä oppimisilmapiiriä.

Ilmoittautumisaika

15.08.2022 - 15.09.2022

Ajoitus

08.09.2022 - 22.12.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 10

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Minna Karesluoto
Ryhmät
  • PTEASS19
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- baletin ja nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot
- tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden
- suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja
- analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan ilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu baletin ja nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Opetusmenetelmät

Itseohjautuva oppiminen, vertaisoppiminen, oman ajattelun reflektointi, tiimityöskentely.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, opiskelijalta opiskelijalle vertaispalaute, opettajalta opiskelijalle mentorointi, devisíng, improvisaatio, learning cafe

Opintojaksolla harjoitellaan antamaan ja vastaanottamaan palautetta rakentavalla tavalla. Pyrkimyksenä on näkemään ja kuuntelemaan oppiminen, dialogiin pyrkiminen ja ylläpitäminen opiskelija-opiskelija,opettaja-opiskelija, opiskelija-oma osaaminen, opiskelija-oma sirkusväline, opiskelija- omat sirkuslajit välillä. Jakson aikana opiskelija luo taiteellisen opinnäytetyönsä aiesuunnitelmasta työsuunnitelmaksi. Lisäksi Grande Finale, sirkuksen opinnäytetyöfestivaalin tuotannollinen suunnittelu saa raamit: aikataulutuksen ja vastuut yhteisesti sopimalla. Opintojakson lähiopetuksen lisäksi opiskelija kirjoittaa oman taiteellisen opinnäytetyönsä aiheesta esseen, jossa hän kartoittaa oman aiheen tai omien työskentelymetodiensa taustoja tarkemmin.

Sisällön jaksotus

Liikeilmaisun opintojakson aikana opiskelija suunnittelee, hautoo, testaa ja jakaa ajatuksiaan sekä ideoitaan taiteelliseen opinnäytetyöhönsä. Lisäksi jakson aikana ideoidaan ja suunnitellaan taiteellisten opinnäytteiden tuotannollista toteuttamista yhteistoiminnallisesti. Jakson aikana opiskelija työstää taiteellisen opinnäytetyönsä aiesuunnitelmasta työsuunnitelmaksi ja jakaa työn edistämisen osatavoitteiksi aikataulusuunnitelmaksi keväälle 2023.

Opintojaksolla suunnitellaan, luodaan, haudotaan ja edelleen kehitetään opiskelijan oman taiteellisen opinnäytetyön liikeilmaisua ja koreografiaa sekä opinnäytetyöfestivaalin kokonaistuotantoa.
Tavoitteena on:
- että, opiskelija löytää taiteellisen opinnäytetyön ideat, aiheet, elementit ja työstää taiteellisten opinnäytetyönsä suunnitelman aiesuunnitelmasta työsuunnitelmaksi
- opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden aktivointi ja taiteellisten ideoiden jakaminen sekä niistä rakentavan palautteen antaminen sekä vastaanottaminen
- että opiskelija osaa järjestellä sirkuksen liikemateriaalia ja välineitä tilassa, ajassa, voimankäytössä ja energian suhteen omien taiteellisten tavoitteidensa mukaisesti
- että opiskelija osaa ottaa vastaan palautetta opettajalta ja opiskelijakollegoilta analyyttisesti suodattaen ja antaa palautetta toisten ideoille sekä näkemästään liikekielestä rakentavasti
- että opiskelija soveltaa aiempia sirkustekniikan, tanssin ja liikeilmaisun sekä näyttämöilmaisun oppeja omassa taiteellisen opinnäytetyön luovassa työskentelyssään sekä festivaalin suunnittelussa
- että, opiskelija kykenee omalla kehollaan ja sirkusvälineillä ilmaisemaan opinnäytetyönsä tavoitteen mukaista koreografista ja dramaturgista ideaa
Opetus toteutetaan ryhmäopetuksena.
Opintojakson laajuus: 2op, josta lähiopetuskerrat:
to 8.9. klo 13:15-14:45, to 15.9. klo 13:15-14:45, to 22.9. klo 13:15-14:45, to 22.9. klo 13:15-14:45, to 27.10. klo 13:15-14:45, to 10.11. klo 13:15-14:45, to 17.11., klo 13:15-14:45, to 24.11. klo 13:15-14:45, to 1.12. klo 13:15-14:45, to 15.12. klo 13:15-14:45
yhteensä 10X1,5h=15h
Kurssin laajuus yhteensä: 54h

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena on opiskelijan aktiivinen, rehellinen ja ammattimainen läsnäolo, annettujen oppimistehtävien toteuttaminen määräajassa, vuorovaikutus toisten opiskelijoiden kanssa ja motivaatio.

Arvioinnissa noudatetaan esittävien taiteiden arviointikehikon ohjeita.