Siirry suoraan sisältöön

DevisingLaajuus (5 op)

Tunnus: 2011465

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa devising-työtavan perusteet. Osaa valmistaa esityksen ryhmä- ja prosessilähtöisestiilmanetukäteen kirjoitettua käsikirjoitusta.

Sisältö

Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

Ilmoittautumisaika

05.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 31.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 14

Opettaja
  • Minna Haapasalo

Tavoitteet

Opiskelija osaa devising-työtavan perusteet. Osaa valmistaa esityksen ryhmä- ja prosessilähtöisestiilmanetukäteen kirjoitettua käsikirjoitusta.

Sisältö

Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

Oppimateriaalit

Opettaja antaa materiaalin sekä lukusuositukset totetuksen aikana.

Opetusmenetelmät

Ensemble työskentely: demoesitysten suunnittelu ja toteutus pienryhmässä.
Opintojaksolla opettajajohtoisia, keskustelevia luentoja.
Opettaja fasilitoi esitysten tekemistä.
Reflektointi sekä henkilökohtaisesti että ryhmässä.
Itsenäinen työ: oppimismateriaalin lukeminen, oppimispäiväkirjan pitäminen sekä oppimispäiväkirjaan pohjaavan tiivistelmän kirjoittaminen omasta oppimisprosessista niin käytännön kuin teorian valossa Itslearning-työtilaan.
Opintojakson päättää ryhmäreflektointi, jossa opiskelijat reflektoivat esityksentekoprosessia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimispäiväkirjan pitäminen.
Työskentely pienryhmässä työryhmän jäsenenä.
Oppimismateriaalin lukeminen.
Demo-esitysten esittäminen 1. vuoden tio-opiskelijoille 27.9. klo 13-15.
Vertaispalautteen antaminen.
Kurssiraportin (oppimispäiväkirjatiivistelmän) kirjoittaminen opintojakson lopussa.

Sisällön jaksotus

Opiskelija tutustuu devising työtapaan teoriassa ja käytännössä. Opiskelija oppii devisingin eli ei-tekstilähtöisen teatterin tekotapoja. Opiskelija käy devising -esityksentekoprosessin vaiheet läpi ja harjoittelee esityksen tekemistä pienryhmässä. Opiskelija kehittyy prosessilähtöisen esityksen tekijänä ja tutkii omaa taiteellista kädenjälkeään ohjaajana. Opiskelija toimii vastuullisena työryhmän jäsenenä sekä vertaispalautteen antajana ja oppii toimimaan prosessilähtöisellä tavalla.

Viestintäkanava ja lisätietoja

minna.haapasalo@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. läsnäolo ja työskentely työprosessissa
2. demo-esitys
3. oppimispäiväkirjatiivistelmä eli opintojakson reflektoiva raportti

Hylätty (0)

Opiskelija ei tee kaikkia oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii annettujen ohjeiden mukaisesti, tunnistaa keskeiset teatterialan termit, joita opintojaksolla käytetään. Osallistuu opintojakson vuorovaikutustilanteisiin kuuntelemalla, puhumalla, toimimalla. Käyttää teatteri perustekniikkoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija laajentaa osaamistaan hyödytäen oppimisympäristöä. Käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti. Yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä. Tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat. Tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti, arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa. Kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan. Sanallistaa tämänhetkisen persoonallisen/henkilökohtaisen teatterinäkemyksensä.

Ilmoittautumisaika

07.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

06.09.2022 - 15.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 15

Opettaja
  • Minna Haapasalo

Tavoitteet

Opiskelija osaa devising-työtavan perusteet. Osaa valmistaa esityksen ryhmä- ja prosessilähtöisestiilmanetukäteen kirjoitettua käsikirjoitusta.

Sisältö

Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

Oppimateriaalit

Heikkinen S. 2006. Devising teoriassa ja käytännössä. Hahmotelmia ja ehdotuksia yhdestä teatterin tutkimuksellisesta mahdollisuudesta. Teatterin ja draaman tutkimus. Tampereen yliopisto.
Kolu, S 2012. Devising, minä ja JOhn Cage: Tyhjän käsikirjoittamisesta. Teoksessa Salminen, P. &Snicker, E. (toim.) Jumalainen näytelmä. Dramaturgisia työkaluja. Helsinki: Like. 168-179.

Dokumentaarista devisingia : teatteri-ilmaisun ohjaajan valinnat kansainvälisten nuorten ohjaamisessa
Koski, Ida (2019). Turku AMK. opinnäytetyö.
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414547

Kasvupisteitä : ryhmälähtöisen esityksen dramaturgia
Kasper, Riikka (2021) Turku AMK. opinnäytetyö.
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103223686

Opetusmenetelmät

Työparityöskentely: demoesitysten suunnittelu ja toteutus pienryhmässä.
Opintojakson alussa opettajajohtoinen keskusteleva luento.
Opettajat fasilitoivat esitysten tekemistä.
Itsenäinen työ: oppimismateriaalin lukeminen, oppimispäiväkirjan pitäminen sekä oppimispäiväkirjaan pohjaavan tiivistelmän kirjoittaminen omasta oppimisprosessista niin käytännön kuin teorian valossa Itslearning-työtilaan.
Opintojakson päättää ryhmäreflektointi, jossa opiskelijat reflektoivat esityksentekoprosessia.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Projektityö, tiimityö, reflektoiva työ. Lukeminen ja kirjoittaminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Oppimismateriaaliin tutustuminen sekä oman aikaisemman prosessilähtöisen esitysprojektin reflektointi materiaaliin tukeutuen. 2-3 A4 .

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimispäiväkirjan pitäminen.
Työskentely pienryhmässä työryhmän jäsenenä.
Oppimismateriaalin lukeminen.
Demo-esitysten esittäminen 1. vuoden tio-opiskelijoille 28.9. klo 13-15.
Vertaispalautteen antaminen.
Kurssiraportin (oppimispäiväkirjatiivistelmän) kirjoittaminen opintojakson lopussa.

Sisällön jaksotus

Opiskelija tutustuu devising työtapaan teoriassa ja käytännössä. Opiskelija oppii devisingin eli ei-tekstilähtöisen teatterin tekotapoja. Opiskelija käy devising -esityksentekoprosessin vaiheet läpi ja harjoittelee esityksen tekemistä pienryhmässä. Opiskelija kehittyy prosessilähtöisen esityksen tekijänä ja tutkii omaa taiteellista kädenjälkeään ohjaajana. Opiskelija toimii vastuullisena työryhmän jäsenenä sekä vertaispalautteen antajana ja oppii toimimaan prosessilähtöisellä tavalla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- läsnäolo ja työskentely työprosessissa (työryhmän jäsenenä toimiminen rakentavasti ja tavoitteellisesti, tehtävien teko aikamääriin mennessä)
- demoesitys 28.9.
- oppimispäiväkirjaan ja lähdemateriaaliin pohjaava tiivistelmä omasta oppimisprosessista (2-3 A4). keskiössä: mitä opin, koin, havaitsin devising-työtavasta. Sekä työprosessin että teorian valossa.

Hylätty (0)

Opiskelija osallistuu puutteellisesti opintojakson vuorovaikutustilanteisiin ja jättää oppimistehtäviä tekemättä, opiskelija sabotoi muiden työskentelyä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu vuorovaikutustilanteisiin, työskentelee työryhmän jäsenenä ja tekee oppimistehtävät määräajassa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija integroi oppimaansa aikaisempiin tietoihin ja taitoihin ja laajentaa aktiivisesti osaamistaan ryhmälähtöisestä työtavasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija toimii paneutuneesti, itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja taitojaan soveltaen. Kehittää aktiivisesti omaa taiteellista ajatteluaan ja pystyy sanallistamaan valintojaan. Työskentelee ryhmässä rakentavasti ja ammattimaisesti.