Siirry suoraan sisältöön

Projektiopinnot 2Laajuus (5 op)

Tunnus: 2011486

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisiä sisältöjä lapsille tai nuorille. Opiskelija osaa projektinhallinnan perusteet. Opiskelija osaa reflektoida taidekasvatuksellista toimintaansa ja antaa vertaispalautetta. Opiskelu tapahtuu osin työelämäyhteistyössä ala- tai yläkoulussa.

Sisältö

Opiskelu tapahtuu teatteri-ilmaisun työpajojen suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessina. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

Ilmoittautumisaika

01.02.2024 - 01.03.2024

Ajoitus

02.04.2024 - 15.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 16

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Anna Hellstén

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisiä sisältöjä lapsille tai nuorille. Opiskelija osaa projektinhallinnan perusteet. Opiskelija osaa reflektoida taidekasvatuksellista toimintaansa ja antaa vertaispalautetta. Opiskelu tapahtuu osin työelämäyhteistyössä ala- tai yläkoulussa.

Sisältö

Opiskelu tapahtuu teatteri-ilmaisun työpajojen suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessina. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

Opetusmenetelmät

Luennot, työpajat, harjoitteet, oppimistehtävät.

Pienryhmä- ja itsenäinen työskentely.

Itsearviointi ja vertaisarviointi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op
- Pienryhmässä kirjallinen englanninkielinen tuotos, joka sisältää työkalupakin teatteri-ilmaisun harjoitteista, jotka erityisesti edistävät ryhmässä iloa, innostusta ja yhteenkuuluvuuden tunnetta

2 op
- Työpajakokonaisuuden suunnittelu alakouluikäisille, toteutus ja vertaisarviointi pienryhmässä

Sisällön jaksotus

Suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmissä teatterilähtöiset työpajakokonaisuudet koululaisille. Opintojakso sijoittuu aikajaksolle 3.4.-15.5.2024.

Kouluyhteistyön lisäksi opintojakso toteutetaan yhteistyössä JOY-hankkeen kanssa, jonka tavoitteena on lisätä osallisuutta ja iloa lasten ja nuorten liikuntaan taidelähtöisten menetelmien avulla. JOY on Euroopan laajuinen Erasmus+ Sport. -hanke, jonka osatoteuttaja Turku AMK toimii.

Opntokokonaisuuden tavoitteet:
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisiä sisältöjä lapsille tai nuorille.
- Opiskelija osaa projektinhallinnan perusteet.
- Opiskelija osaa reflektoida taidekasvatuksellista toimintaansa ja antaa vertaispalautetta.
- Opiskelu tapahtuu osin työelämäyhteistyössä ala- tai yläkoulussa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:
- aktiivinen osallistuminen ja myötävaikuttaminen yhteisiin oppimistehtäviin
- työpajakokonaisuuden suunnittelu, toteuttaminen arviointi pienryhmässä
- ammattimainen työote työpajoihin liittyvässä tehtäväkokonaisuudessa

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opetukseen tai pienryhmätyöskentelyyn.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn sekä palauttaa itsearvioinnin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksolla käytyyn keskusteluun ja kantaa ammattimaisesti vastuuta pienryhmän työskentelystä edistämällä ja kannattelemalla sitä suunnittelutyön sekä työpajojen aikana. Opiskelija osoittaa hallitsevansa projektinhallinan perusteet toteuttamalla työpajakokonaisuuden suunnitellusti tai suunnitelmaa tarvittaessa soveltaen. Opiskelija osallistuu vertaisarviointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija osoittaa reflektiivistä ajattelua ja omaan toimintaan liittyvää kriittistä tarkastelua kurssin dialogisissa tilanteissa sekä itsearvioinnissa.

Ilmoittautumisaika

19.12.2022 - 07.04.2023

Ajoitus

03.04.2023 - 11.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Mervi Rankila-Källström
  • Anna Hellstén
Vastuuopettaja

Mervi Rankila-Källström

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisiä sisältöjä lapsille tai nuorille. Opiskelija osaa projektinhallinnan perusteet. Opiskelija osaa reflektoida taidekasvatuksellista toimintaansa ja antaa vertaispalautetta. Opiskelu tapahtuu osin työelämäyhteistyössä ala- tai yläkoulussa.

Sisältö

Opiskelu tapahtuu teatteri-ilmaisun työpajojen suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessina. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

Opetusmenetelmät

Luento-opetus sekä työpajojen suunnittelu ja toteutus. Opintojaksoon kuuluu osallistuminen kansainväliseen Diversi Date -hankkeen tapahtumaan sekä sen järjestelyihin opiskelijamentorin roolissa. Diversi Date -tapahtumassa käytettäviä luovia menetelmiä on mahdollisuus soveltaa omaan työpajakokonaisuuteen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Projektiopinnot 2 -opintojakson tavoitteena on:

-syventää osaamista ryhmän ohjaamisessa teatteri-ilmaisun ohjaajana
-tutustua valittuun menetelmään, näkökulmaan ja viitekehykseen ja soveltaa sitä ryhmän ohjaamisen prosessissa
-suunnitella ja toteuttaa pienryhmässä neljän työpajakerran kokonaisuus valitulle kohderyhmälle (4 x 1,5, tunnin työpajakokonaisuus 2. luokan oppilaille)
-reflektoida omaa oppimista, haasteita ja kehittymistä ryhmän ohjaajana

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistuminen Diversi Date -tapahtumaan. Neljä työpajaa kouluilla sekä ryhmässä tehtävä palaute ja sen käsittely.
Opintojakson päätteeksi kirjoitetaan ryhmäraportti.

Sisällön jaksotus

Huhti-toukokuussa toteutettava koululaisprojekti. Työskennellään pienryhmissä ohjaten peruskoulun 3. luokan oppilaita Martin koulussa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Läsnäolo opetuksessa ja harjoituksissa osana työryhmää
2. Osallistuminen ja työskentely osana ryhmää, motivaatio
3. Kyky arvioida omaa toimintaa ja osaamista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin vertaisoppimistapahtumissa ja työpajoissa. Opiskelija asettaa itselleen oppimistavoitteita. Opiskelija sitoutuu koululaisprojektin suunnitteluun ja toteutukseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija toimii aktiivisesti työryhmässä toteuttaen tavoitteellisesti sekä ryhmän että omia tavoitteita. Tutkii omaa työrooliaan ja reflektoi omia oppimiskohtiaan ja suhtautuu niihin motivoituen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija osaa toimia itseohjautuvasti. Hän osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija osaa kehittää oppimaansa eteenpäin pyrkien luomaan uusia toimintamalleja tulevaan työhönsä teatteri-ilmaisun ohjaajana. Opiskelija haastaa itseään rohkeasti pyrkien syventämään omaa ammatillista osaamistaan työrooliin peilaten.
Opiskelija pystyy itsereflektioon jsekä nostamaan esiin myös itselleen haastavia asioita oppimisprosessista.
Opiskelija on vaikuttanut myönteisesti työskentelyilmapiiriin ja koko projektin onnistumiseen.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 30.05.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Marja Susi
Ryhmät
  • PTEATS21
    Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisiä sisältöjä lapsille tai nuorille. Opiskelija osaa projektinhallinnan perusteet. Opiskelija osaa reflektoida taidekasvatuksellista toimintaansa ja antaa vertaispalautetta. Opiskelu tapahtuu osin työelämäyhteistyössä ala- tai yläkoulussa.

Sisältö

Opiskelu tapahtuu teatteri-ilmaisun työpajojen suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessina. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla opiskellaan pienryhmissä. Opintojaksolla edellytetään itseohjaavuutta ja ryhmätyötaitoja sekä kykyä nähdä oma toiminta suhteessa niin pienryhmään kuin kohderyhmäänkin. Oma toiminta ryhmäohjaajana on keskiössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson alussa tutustutaan kohderyhmään sekä teatterilähtöisiin menetelmiin opetuksessa teoria-aineiston avulla.
Opintojaksolla valikoidutaan pienryhmiin, jotka suunnittelevat ja toteuttavat työpajat alakoululaisille. Opintojakson aikana opiskelijat kohtaavat kohderyhmäänsä niin työpajojen harjoitteiden testauksen merkeissä kuin myös itse työpajojenkin aikana. Opintojaksoon kuuluu myös palautteen antaminen ja saaminen ohjaavalta opettajalta sekä vertaisopiskelijoilta.

Opintojakson alku on työpajakokonaisuuden suunnittelua ja testausta. Työpajakokonaisuus toteutetaan 3-4 kerran sarjana sisältäen palautteen työpajojen väleissä. Opintojakso raportoidaan sen päättyessä.

Sisällön jaksotus

11.4.-12.5. 2022
Pedagogisen osaamisen syventäminen, ryhmän ohjaaminen ala-asteen viidensillä luokilla pieryhmissä.
Yhteiset lapset ry:n koulutukseen osallistuminen ja työpajojen aiheiden soveltaminen annettuihin teemoihin.
Työpajat Martin koululla: 20.4., 26. ja 27.4. sekä 11.5.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

* Läsnäolo ja aktiivisuus opetuksessa ja harjoituksissa osana ryhmää
* Osallistuminen ja työskentely osana pienryhmää sekä suhteessa kohderyhmään, motivaatio
* Kyky reflektoida omaa toimintaa ja osaamista

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu tai osallistuu puutteellisesti kontaktiopetukseen. Oppimistehtäviä puuttuu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson aikana opiskelija laajentaa aktiivisesti osaamistaan liittyen opetettavaan aineistoon ja integroi sitä aikaisempiin tietoihin ja taitoihin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija edistää aktiivisesti oman pienryhmänsä toimintaa ja motivoituu tehtäviin syväsuuntaisesti.Opiskelija haluaa kehittyä ryhmänohjaajana ja kokeilee erilaisia työrooleja prosessin aikana. Osaa motivoida ja kannustaa sekä omaa pienryhmäänsä että koululaisryhmäänsä teatterilähtöisten menetelmien käyttöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija toimii paneutuneesti, itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti. Opiskelija kehittää aktiivisesti osaamistaan. Opiskelija työskentelee ryhmässä rakentavasti ja ammattimaisesti.