Siirry suoraan sisältöön

Ohjaamiseen valmistautuminenLaajuus (3 op)

Tunnus: KU00BN58

Laajuus

3 op

Ilmoittautumisaika

18.09.2023 - 17.10.2023

Ajoitus

03.10.2023 - 03.11.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Anna Hellstén

Opetusmenetelmät

Ohjaamiseen valmistautuminen koostuu lähiopinnoista, joissa opiskelija tunnistaa, nimeää ja tarkentaa esityksen ohjaamisen lähtökohtiansa työskentelemällä syventävästi oman tulevan taiteellisen ohjaustyönsä parissa. Näiden lähtökohtien tunnistaminen edellyttää esitystapojen traditioiden tunnistamista ja tutkimista sekä uusien työskentelytapojen etsimistä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätyöskentely, pienryhmätyöskentely, yksilötyöskentely.

Dialogipedagogiikka, vuorovaikutuksellinen ja toiminnallinen oppiminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson aikana jatkotyöstetään ja syvennetään jo olemassa olevaa taiteellisen ohjaustyön aiesuunnitelmaa.


Ennakkotehtävä: lähetä pe 29.9. oma aiesuunnitelma venla.luoma@tehdasteatteri.fi sekä kittila.jukka@gmail.com.

Kirjallinen välitehtävä: lähetä edelleen kehitetty aiesuunnitelma Venlalle ja Jukalle pe 27.10. mennessä. Tehtävän tarkemmat ohjeet kurssin aikana.

Kirjallinen lopputehtävä: lähetä aiesuunnitelman kolmas versio Venlalle, Jukalle ja Annalle ti 14.11. mennessä. Tehtävän tarkemmat ohjeet kurssin aikana.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojakson vuorovaikutustilanteisiin sekä osoittaa kiinnostusta ja halukkuutta oman ajattelun kehittämiseen. Opiskelija tukee ryhmän työskentelyä omalla osallistumisella. Opiskelija pyrkii sanoittamaan omaa ajatteluaan sekä oman että muiden oppimisen tueksi. Opiskelija palauttaa kaikki opintojakson kirjalliset oppimistehtävät.

Hylätty

Opiskelija ei ole osallistu opintojakson vuorovaikutustilanteisiin eikä palauta kaikkia kirjallisia oppimistehtäviä.

Sisällön jaksotus

Oman projektiohjauksen (tai muun tulevan työn, jos ohjaus on jo tehty) taiteellinen ja tuotannollinen työstäminen intensiivijaksona.

Opetusajat, paikat ja vastuuopettajat:

3.10. 9-16, Naru, Venla
5.10. 9-12, Naru, Venla

10.10. 9-16, Naru, Venla

24.10. 9-16, Naru, Venla


30.10. 13-16, Köysärin puolikkaat ja Naru, Jukka
31.10. 13-16, Köysärin puolikkaat ja Naru, Jukka
1.11. 9-16, Köysärin puolikkaat ja Naru, Jukka
2.11. 9-16, Köysärin puolikkaat ja Naru, Jukka
3.11. 9-16, Köysärin puolikkaat ja Naru, Jukka

Viestintäkanava ja lisätietoja

venla.luoma@tehdasteatteri.fi

kittila.jukka@gmail.com


anna.hellsten@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opintojakson ryhmätilanteisiin. Oman taiteellisen ajattelun osoittaminen kirjallisten oppimistehtävien kautta.

Ilmoittautumisaika

01.09.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

01.10.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 14

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Marja Susi
  • Anna Hellstén
Ryhmät
  • PTEATS20
    Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2020

Opetusmenetelmät

Ohjaamiseen valmistautuminen koostuu lähiopinnoista, joissa opiskelija tunnistaa tarkemmin esityksen ohjaamisen lähtökohtansa ja jo opitut työskentelytavat. Näiden lähtökohtien tunnistaminen edellyttää esitystavan tradition tunnistamista ja tutkimista sekä uusia työskentelytapoja. Opintojaksolla opiskelija tekee harjoitustyön, joissa hän harjoituksin testaa opiskeluryhmänsä kanssa lähtökohtiaan esityksen tekemiseen. Jokainen opiskelija järjestää workshopin/labran osalle PTEATS22-ryhmän jäsenistä omasta valmisteilla olevasta (esim. projektiohjaus/ opinnäytetyö) esityksestään. Ne, jotka tekevät projektiohjaustaan voivat hyödyntää opintojakson annin oman aiesuunnitelman viimeistelyyn sekä oman alkuidean konkretisointiin. Myös taiteellisen opinnäytetyön tai muun esityksen suunnitteluun opintojakso soveltuu hyvin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimityöskentely.
Pienryhmätehtävät, opiskelijoiden omat workshopit/ labrat.

Sisällön jaksotus

Oman projektiohjauksen (tai muun tulevan työn, jos ohjaus on jo tehty) työstäminen intensiivijaksona.
Opetusajat:
8.11. 9-15
9.11. 9-12
10.11. 9-15

15.11. 9-15
16.11. 9-12 labra ykkösten kanssa
17.11. 9-15
18.11. 9-15 labra ykkösten kanssa

21.11. 9-15
23.11. 9-12

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu annetuista tehtävistä.
Opiskelija ei ole osallistunut vuorovaikutustilanteisiin eikä palauttanut kaikkia oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.
Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin ja tehnyt oppimistehtävät. Käyttää opintojaksolla opittuja käsitteitä ja analyysitapoja puutteellisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla opeteltuja työmenetelmiä hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.
Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin dialogisesti. Opiskelija toimii ryhmä- ja työelämätilanteissa tilanteen mukaan yhteistyökykyisesti rakentavalla tavalla. Opiskelija yhdistää opintojaksolla opitun aiempiin tietoihinsa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija kehittää määrätietoisesti omaa osaamistaan ja osallistuu näin ollen oman taiteenlajinsa edistämiseen.
Lisäksi opiskelija kehittää aktiivisesti ja itseohjautuvasti omaa ajatteluaan esitysten valintoihin liittyen. Opiskelija erottaa affektiiviset reaktiot ja mielipiteen havainnoista ja tulkinnoista. Opiskelija kehittää omaa taiteellista ajatteluaan ja valintojen tekotaitoaan.

Ilmoittautumisaika

02.07.2021 - 30.11.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 04.01.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 15

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
  • PTEATS19
    Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2019

Opetusmenetelmät

Tiimityöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pienryhmätehtävät, opiskelijoiden omat workshopit/ labrat

Sisällön jaksotus

Ohjaamiseen valmistautuminen koostuu lähiopinnoista, joissa opiskelija tunnistaa tarkemmin esityksen ohjaamisen lähtökohtansa ja jo opitut työskentelytavat. Näiden lähtökohtien tunnistaminen edellyttää esitystavan tradition tunnistamista ja tutkimista sekä uusia työskentelytapoja. Opintojaksolla opiskelija tekee harjoitustyön, joissa hän harjoituksin testaa opiskeluryhmänsä kanssa lähtökohtiaan esityksen tekemiseen. Jokainen opiskelija järjestää workshopin/labran osalle PTEATS21-ryhmän jäsenistä omasta valmisteilla olevasta (esim. projektiohjaus/ opinnäytetyö) esityksestään. Ne, jotka tekevät projektiohjaustaan voivat hyödyntää opintojakson annin oman aiesuunnitelman viimeistelyyn sekä oman alkuidean konkretisointiin. Myös taiteellisen opinnäytetyön tai muun esityksen suunnitteluun opintojakso soveltuu hyvin.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu annetuista tehtävistä.
Opiskelija ei ole osallistunut vuorovaikutustilanteisiin eikä palauttanut kaikkia oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.
Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin ja tehnyt oppimistehtävät. Käyttää opintojaksolla opittuja käsitteitä ja analyysitapoja puutteellisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla opeteltuja työmenetelmiä hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.
Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin dialogisesti. Opiskelija toimii ryhmä- ja työelämätilanteissa tilanteen mukaan yhteistyökykyisesti rakentavalla tavalla. Opiskelija yhdistää opintojaksolla opitun aiempiin tietoihinsa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija kehittää määrätietoisesti omaa osaamistaan ja osallistuu näin ollen oman taiteenlajinsa edistämiseen.
Lisäksi opiskelija kehittää aktiivisesti ja itseohjautuvasti omaa ajatteluaan esitysten valintoihin liittyen. Opiskelija erottaa affektiiviset reaktiot ja mielipiteen havainnoista ja tulkinnoista. Opiskelija kehittää omaa taiteellista ajatteluaan ja valintojen tekotaitoaan.