Ohjaamiseen valmistautuminenLaajuus (3 op)
Tunnus: KU00BN58
Laajuus
3 op
Ilmoittautumisaika
18.09.2023 - 17.10.2023
Ajoitus
03.10.2023 - 03.11.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Anna Hellstén
Opetusmenetelmät
Ohjaamiseen valmistautuminen koostuu lähiopinnoista, joissa opiskelija tunnistaa, nimeää ja tarkentaa esityksen ohjaamisen lähtökohtiansa työskentelemällä syventävästi oman tulevan taiteellisen ohjaustyönsä parissa. Näiden lähtökohtien tunnistaminen edellyttää esitystapojen traditioiden tunnistamista ja tutkimista sekä uusien työskentelytapojen etsimistä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmätyöskentely, pienryhmätyöskentely, yksilötyöskentely.
Dialogipedagogiikka, vuorovaikutuksellinen ja toiminnallinen oppiminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aikana jatkotyöstetään ja syvennetään jo olemassa olevaa taiteellisen ohjaustyön aiesuunnitelmaa.
Ennakkotehtävä: lähetä pe 29.9. oma aiesuunnitelma venla.luoma@tehdasteatteri.fi sekä kittila.jukka@gmail.com.
Kirjallinen välitehtävä: lähetä edelleen kehitetty aiesuunnitelma Venlalle ja Jukalle pe 27.10. mennessä. Tehtävän tarkemmat ohjeet kurssin aikana.
Kirjallinen lopputehtävä: lähetä aiesuunnitelman kolmas versio Venlalle, Jukalle ja Annalle ti 14.11. mennessä. Tehtävän tarkemmat ohjeet kurssin aikana.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojakson vuorovaikutustilanteisiin sekä osoittaa kiinnostusta ja halukkuutta oman ajattelun kehittämiseen. Opiskelija tukee ryhmän työskentelyä omalla osallistumisella. Opiskelija pyrkii sanoittamaan omaa ajatteluaan sekä oman että muiden oppimisen tueksi. Opiskelija palauttaa kaikki opintojakson kirjalliset oppimistehtävät.
Hylätty
Opiskelija ei ole osallistu opintojakson vuorovaikutustilanteisiin eikä palauta kaikkia kirjallisia oppimistehtäviä.
Sisällön jaksotus
Oman projektiohjauksen (tai muun tulevan työn, jos ohjaus on jo tehty) taiteellinen ja tuotannollinen työstäminen intensiivijaksona.
Opetusajat, paikat ja vastuuopettajat:
3.10. 9-16, Naru, Venla
5.10. 9-12, Naru, Venla
10.10. 9-16, Naru, Venla
24.10. 9-16, Naru, Venla
30.10. 13-16, Köysärin puolikkaat ja Naru, Jukka
31.10. 13-16, Köysärin puolikkaat ja Naru, Jukka
1.11. 9-16, Köysärin puolikkaat ja Naru, Jukka
2.11. 9-16, Köysärin puolikkaat ja Naru, Jukka
3.11. 9-16, Köysärin puolikkaat ja Naru, Jukka
Viestintäkanava ja lisätietoja
venla.luoma@tehdasteatteri.fi
kittila.jukka@gmail.com
anna.hellsten@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opintojakson ryhmätilanteisiin. Oman taiteellisen ajattelun osoittaminen kirjallisten oppimistehtävien kautta.
Ilmoittautumisaika
01.09.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
01.10.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 14
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Marja Susi
- Anna Hellstén
Ryhmät
-
PTEATS20Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2020
Opetusmenetelmät
Ohjaamiseen valmistautuminen koostuu lähiopinnoista, joissa opiskelija tunnistaa tarkemmin esityksen ohjaamisen lähtökohtansa ja jo opitut työskentelytavat. Näiden lähtökohtien tunnistaminen edellyttää esitystavan tradition tunnistamista ja tutkimista sekä uusia työskentelytapoja. Opintojaksolla opiskelija tekee harjoitustyön, joissa hän harjoituksin testaa opiskeluryhmänsä kanssa lähtökohtiaan esityksen tekemiseen. Jokainen opiskelija järjestää workshopin/labran osalle PTEATS22-ryhmän jäsenistä omasta valmisteilla olevasta (esim. projektiohjaus/ opinnäytetyö) esityksestään. Ne, jotka tekevät projektiohjaustaan voivat hyödyntää opintojakson annin oman aiesuunnitelman viimeistelyyn sekä oman alkuidean konkretisointiin. Myös taiteellisen opinnäytetyön tai muun esityksen suunnitteluun opintojakso soveltuu hyvin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimityöskentely.
Pienryhmätehtävät, opiskelijoiden omat workshopit/ labrat.
Sisällön jaksotus
Oman projektiohjauksen (tai muun tulevan työn, jos ohjaus on jo tehty) työstäminen intensiivijaksona.
Opetusajat:
8.11. 9-15
9.11. 9-12
10.11. 9-15
15.11. 9-15
16.11. 9-12 labra ykkösten kanssa
17.11. 9-15
18.11. 9-15 labra ykkösten kanssa
21.11. 9-15
23.11. 9-12
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu annetuista tehtävistä.
Opiskelija ei ole osallistunut vuorovaikutustilanteisiin eikä palauttanut kaikkia oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.
Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin ja tehnyt oppimistehtävät. Käyttää opintojaksolla opittuja käsitteitä ja analyysitapoja puutteellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla opeteltuja työmenetelmiä hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.
Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin dialogisesti. Opiskelija toimii ryhmä- ja työelämätilanteissa tilanteen mukaan yhteistyökykyisesti rakentavalla tavalla. Opiskelija yhdistää opintojaksolla opitun aiempiin tietoihinsa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija kehittää määrätietoisesti omaa osaamistaan ja osallistuu näin ollen oman taiteenlajinsa edistämiseen.
Lisäksi opiskelija kehittää aktiivisesti ja itseohjautuvasti omaa ajatteluaan esitysten valintoihin liittyen. Opiskelija erottaa affektiiviset reaktiot ja mielipiteen havainnoista ja tulkinnoista. Opiskelija kehittää omaa taiteellista ajatteluaan ja valintojen tekotaitoaan.
Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 30.11.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 04.01.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 15
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
-
PTEATS19Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2019
Opetusmenetelmät
Tiimityöskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pienryhmätehtävät, opiskelijoiden omat workshopit/ labrat
Sisällön jaksotus
Ohjaamiseen valmistautuminen koostuu lähiopinnoista, joissa opiskelija tunnistaa tarkemmin esityksen ohjaamisen lähtökohtansa ja jo opitut työskentelytavat. Näiden lähtökohtien tunnistaminen edellyttää esitystavan tradition tunnistamista ja tutkimista sekä uusia työskentelytapoja. Opintojaksolla opiskelija tekee harjoitustyön, joissa hän harjoituksin testaa opiskeluryhmänsä kanssa lähtökohtiaan esityksen tekemiseen. Jokainen opiskelija järjestää workshopin/labran osalle PTEATS21-ryhmän jäsenistä omasta valmisteilla olevasta (esim. projektiohjaus/ opinnäytetyö) esityksestään. Ne, jotka tekevät projektiohjaustaan voivat hyödyntää opintojakson annin oman aiesuunnitelman viimeistelyyn sekä oman alkuidean konkretisointiin. Myös taiteellisen opinnäytetyön tai muun esityksen suunnitteluun opintojakso soveltuu hyvin.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu annetuista tehtävistä.
Opiskelija ei ole osallistunut vuorovaikutustilanteisiin eikä palauttanut kaikkia oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.
Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin ja tehnyt oppimistehtävät. Käyttää opintojaksolla opittuja käsitteitä ja analyysitapoja puutteellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla opeteltuja työmenetelmiä hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.
Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin dialogisesti. Opiskelija toimii ryhmä- ja työelämätilanteissa tilanteen mukaan yhteistyökykyisesti rakentavalla tavalla. Opiskelija yhdistää opintojaksolla opitun aiempiin tietoihinsa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija kehittää määrätietoisesti omaa osaamistaan ja osallistuu näin ollen oman taiteenlajinsa edistämiseen.
Lisäksi opiskelija kehittää aktiivisesti ja itseohjautuvasti omaa ajatteluaan esitysten valintoihin liittyen. Opiskelija erottaa affektiiviset reaktiot ja mielipiteen havainnoista ja tulkinnoista. Opiskelija kehittää omaa taiteellista ajatteluaan ja valintojen tekotaitoaan.